2021-09-19, 18:11
Medlem
Jag blev LOB'ad när jag skulle cykla hem från stan. Jag hade precis ätit en kebab med några vänner och samtalat och skrattat tillsammans med dem. Jag är ny i Linköping så jag visste inte längre åt vilket håll baren jag hade ställt cykeln vid låg. Jag gick då fram till en polispatrull och frågade var 55an låg. Helt plötsligt skulle jag "följa med dem" och de började visitera mig, jag frågar massor av frågor som varför de visiterar mig. Om jag är misstänkt för något osv. Men de slänger bara in mig i bilen och kör mig till stationen, där möts jag av befälhavaren vars syfte ska vara att kolla hur det är med mig. Men jag bara trycks förbi honom mot cellen. När jag ser cellen och förstår att jag ska bli LOB'ad blir jag förskräckt och börjar kränga med kroppen (jag visse inte varför de hade tagit mig till polisstationen). När jag krängde med kroppen trycker minst 4 poliser ned mig på golvet och börjar slita av mina kläder - tills jag bara har kalsonger på mig. De trampar mig på foten med kängan så att jag dagen efter fick åka och sy på universitetssjukhuset. De tryckte ned mitt huvud med knät så att jag dagen efter inte kunde tugga ordentligt och fick en bula i huvudet. De slänger in mig i cellen, i bara kalsongerna med en fot som kraftigt blöder. Cellen var varken utrustad med madrass eller filt. Poliserna blev chockade när de kom och öppnade på morgonen, av mängden blod. Jag hade ringt och bett om plåster och asolsprit då jag var rädd att få hepatit, men detta ignorerades. Jag får reda på att jag ska passa på att ta ett urinprov på sjukhuset, dit jag ska för att sy foten. När jag inte kan kissas så sätts jag i en stol där dem försöker ta blod två gånger med en spruta men misslyckas. De sticker mig i båda armarna men sticker igenom kärlen. Poliserna blir som tokiga och skriker åt mig att jag får fan kissa nu annars sågar dem av armen på mig. Tillslut lyckas jag kissa och de lämnar mig på sjukhuset där jag sätter mig och inväntar vård.

De följer inte lagen, de använder den så godtyckligt så man får kalla kårar när man tänker på det. Vad var syftet med att klä av mig och slänga in mig i en kall cell utan madrass, med en kraftigt blödande fot. Vad skulle jag bestraffas för? Det var jag som hade sökt upp dem, inte tvärt om. För varje gång sådana här incidenter inträffar (varje dag) sjunker förtroendet för polisen. Testet var negativt så vad hade de ens för anledning att ta in mig? Det är så inhuman behandling att jag blir rädd för vad det är för människor som söker till poliser. De fullkomligt älskar lagar som LOB, lagar med mycket svängrum för egentolkningar och där en LOB aldrig kan överklagas eller granskas i efterhand. Jag vet att det inte ens är någon ide att upprätta en anmälan om att de trampade mig på foten så att den behövde sys, bara en sådan sak. Man anmäler inte för att man vet att det inte är någon idé då de håller om varandras ryggar och alltid vittnar för varandra i enlighet med "kårandan".

När man läser om bristerna i denna lag blir man hänförd av att den finns kvar, och att ingen verkar arbeta för att den ska tas bort.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Lagen_....#Anmärkningar
Sjukt bra sammanfattning av hur skadlig denna lagen är och hur hårt den utnyttjas.
(FB) Hur vanligt är det att folk får klä av sig nakna hos polisen?

Polishat fungerar precis som rasism, och nu bekänner jag mig väl till att vara bägge. Ett antal dåliga upplevelser av personer som tillhör samma "grupp" ras/yrke etc färgar hela gruppen. Nu får de bra poliserna och de duktiga somalierna betala priset för rötäggen som att jag aldrig kommer lyfta ett finger för deras skull.
Citera
2021-09-19, 18:33
Medlem
MeinKampfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjorven1337
Jag blev LOB'ad när jag skulle cykla hem från stan. Jag hade precis ätit en kebab med några vänner och samtalat och skrattat tillsammans med dem. Jag är ny i Linköping så jag visste inte längre åt vilket håll baren jag hade ställt cykeln vid låg. Jag gick då fram till en polispatrull och frågade var 55an låg. Helt plötsligt skulle jag "följa med dem" och de började visitera mig, jag frågar massor av frågor som varför de visiterar mig. Om jag är misstänkt för något osv. Men de slänger bara in mig i bilen och kör mig till stationen, där möts jag av befälhavaren vars syfte ska vara att kolla hur det är med mig. Men jag bara trycks förbi honom mot cellen. När jag ser cellen och förstår att jag ska bli LOB'ad blir jag förskräckt och börjar kränga med kroppen (jag visse inte varför de hade tagit mig till polisstationen). När jag krängde med kroppen trycker minst 4 poliser ned mig på golvet och börjar slita av mina kläder - tills jag bara har kalsonger på mig. De trampar mig på foten med kängan så att jag dagen efter fick åka och sy på universitetssjukhuset. De tryckte ned mitt huvud med knät så att jag dagen efter inte kunde tugga ordentligt och fick en bula i huvudet. De slänger in mig i cellen, i bara kalsongerna med en fot som kraftigt blöder. Cellen var varken utrustad med madrass eller filt. Poliserna blev chockade när de kom och öppnade på morgonen, av mängden blod. Jag hade ringt och bett om plåster och asolsprit då jag var rädd att få hepatit, men detta ignorerades. Jag får reda på att jag ska passa på att ta ett urinprov på sjukhuset, dit jag ska för att sy foten. När jag inte kan kissas så sätts jag i en stol där dem försöker ta blod två gånger med en spruta men misslyckas. De sticker mig i båda armarna men sticker igenom kärlen. Poliserna blir som tokiga och skriker åt mig att jag får fan kissa nu annars sågar dem av armen på mig. Tillslut lyckas jag kissa och de lämnar mig på sjukhuset där jag sätter mig och inväntar vård.

De följer inte lagen, de använder den så godtyckligt så man får kalla kårar när man tänker på det. Vad var syftet med att klä av mig och slänga in mig i en kall cell utan madrass, med en kraftigt blödande fot. Vad skulle jag bestraffas för? Det var jag som hade sökt upp dem, inte tvärt om. För varje gång sådana här incidenter inträffar (varje dag) sjunker förtroendet för polisen. Testet var negativt så vad hade de ens för anledning att ta in mig? Det är så inhuman behandling att jag blir rädd för vad det är för människor som söker till poliser. De fullkomligt älskar lagar som LOB, lagar med mycket svängrum för egentolkningar och där en LOB aldrig kan överklagas eller granskas i efterhand. Jag vet att det inte ens är någon ide att upprätta en anmälan om att de trampade mig på foten så att den behövde sys, bara en sådan sak. Man anmäler inte för att man vet att det inte är någon idé då de håller om varandras ryggar och alltid vittnar för varandra i enlighet med "kårandan".

När man läser om bristerna i denna lag blir man hänförd av att den finns kvar, och att ingen verkar arbeta för att den ska tas bort.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Lagen_....#Anmärkningar
Sjukt bra sammanfattning av hur skadlig denna lagen är och hur hårt den utnyttjas.
(FB) Hur vanligt är det att folk får klä av sig nakna hos polisen?

Polishat fungerar precis som rasism, och nu bekänner jag mig väl till att vara bägge. Ett antal dåliga upplevelser av personer som tillhör samma "grupp" ras/yrke etc färgar hela gruppen. Nu får de bra poliserna och de duktiga somalierna betala priset för rötäggen som att jag aldrig kommer lyfta ett finger för deras skull.

Polisen får INTE tvinga dig till lämna prov om det inte finns skälig misstanke för att du begått ett narkotikabrott (ringa i detta fallet). Polisen får dock ta prov på dig gällande alkohol om det finns medicinska skäl till det som vid ep, diabetes och alkoholförgiftning i direkt samband med ditt omhändertagande (normalt sex timmar).
Citera
2021-09-19, 18:37
Medlem
Svarta-Skatans avatar
Det är så det ser ut, du är ett lätt byte för dom, unga männen i förorten är polisen rädda för och det tar dom ut på dig. Tyvärr kan du inte göra ett skit, glöm det och gå vidare är mitt råd.
Citera
2021-09-19, 18:40
Medlem
StigHails avatar
Det här var inte första gången du har med polisen och göra eller? Jag tänker att polishat kan ju inte komma av att en gång blivit bemött dåligt?
Citera
2021-09-19, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigHail
Det här var inte första gången du har med polisen och göra eller? Jag tänker att polishat kan ju inte komma av att en gång blivit bemött dåligt?

Precis min tanke.
Citera
2021-09-19, 19:24
Medlem
Ingår såg i polisens utrustning?
Citera
2021-09-19, 19:30
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjorven1337
Jag blev LOB'ad.......
Har du någon juridisk frågeställning? Jag kan inte se att poliserna begått något lagbrott eller tjänstefel, eller i vart fall inte som de kan dömas för. De har rätt att lobba dig om de tycker att du är för berusad för att ta hand om dig själv. Det festliga är att det är polisen som avgör det. De behöver inte ens ta alkoholprov på dig. Du skadade dig när du gjorde våldsamt motstånd. Kanske finns kameraövervakning på stationen som bekräftar det? Poliser kan förstås bete sig olämpligt utan att de brutit mot lagen och då är det något mellan den enskilde polisen och dess chef. Men eftersom du började käfta med polisen när du visiterades och dessutom gjorde våldsamt motstånd på stationen så kommer du nog inte att tas på allvar.

Några tips i all välmening.

- Käfta aldrig med poliser som ställer frågor eller vill visitera dig om du inte gillar att åka polisbil förstås.

- Behåll lugnet. Vill de att du ska följa med eller kasta in dig i en cell, kräng inte med kroppen. Det är våldsamt motstånd.

- Om du har Facebook, skriv då "Livets hårda skola" som högsta utbildning. Du verkar vara urtypen för det.

PS. Du var omhändertagen, inte anhållen
Senast redigerad av Kämpendahl 2021-09-19 kl. 19:33.
Citera
2021-09-19, 19:33
Medlem
Låter rejält påhittat/överdrivet minst sagt.

Svaret är så klart att man skall polisanmäla om man anser att man utsatts för brott.
Citera
2021-09-19, 20:58
Medlem
Nu har vi bara hört en sida av saken!
Men det finns någon rättssäkerhet iallafall för vare sig omhändertagandet sker med stöd av Lagen om Omhändertagande av berusade personer, eller polislagens 13§ för ordningsstörande beteende, så sker en överprövning av en förman till dessa poliser!
Jag vet ingen som är nöjd med polisens våldsanvändning!
Dom som gjort motstånd klagar, och dom som orättfärdigt blivit utsatta för oförsvarligt våld klagar också, för jag vet ingen som sagt att; ”jo men våldsanvändningen var helt ok, för det var precis lagom så att jag inte kunde komma loss, och nedtagen på marken och handfängslad och transporterad till fyllecellen, väldig kompetent gjort!”

Lagen om Omhändertagande av Berusade Personer
5 § Polisman som har omhändertagit någon enligt denna lag skall så skyndsamt som möjligt anmäla åtgärden till sin förman. Har omhändertagandet ej redan upphört, skall förmannen omedelbart pröva om åtgärden skall bestå.

9 § Skall någon gripas enligt 24 kap. rättegångsbalken, får han inte omhändertas eller hållas kvar enligt denna lag.
Finns det skäl att omhänderta någon såväl enligt 13 § andra stycket polislagen (1984:387) som enligt denna lag, skall denna lag tillämpas. Lag (1984:391).

10 § Vad som gäller för en polisman enligt denna lag gäller i tillämpliga delar också för en ordningsvakt, om inte annat framgår av hans förordnande. Har en ordningsvakt omhändertagit någon, gäller dock att den omhändertagne skyndsamt skall överlämnas till närmaste polisman. Lag (1984:391).
https://www.riksdagen.se/sv/dokument...e_sfs-1976-511

Polislagen
15 § Den som har omhändertagits enligt denna lag eller avlägsnats enligt 13 c § andra stycket ska underrättas om anledningen till omhändertagandet eller avlägsnandet så snart som möjligt. Den polisman som har verkställt ett omhändertagande ska så skyndsamt som möjligt anmäla åtgärden till sin förman. Har omhändertagandet inte redan upphört ska förmannen omedelbart pröva om det ska bestå.

29§ Bestämmelserna i 10 a och 13 §§ gäller också en ordningsvakt, om inget annat framgår av hans eller hennes förordnande. Om en ordningsvakt har omhändertagit någon, gäller dock att den omhändertagne skyndsamt ska överlämnas till närmaste polisman.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument...7_sfs-1984-387

Vad tror ni är vanligast, polisen gör bara sitt jobb, eller polisen begår tjänstefel?
Senast redigerad av PeterSoderqvist 2021-09-19 kl. 21:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in