Jag blev LOB'ad när jag skulle cykla hem från stan. Jag hade precis ätit en kebab med några vänner och samtalat och skrattat tillsammans med dem. Jag är ny i Linköping så jag visste inte längre åt vilket håll baren jag hade ställt cykeln vid låg. Jag gick då fram till en polispatrull och frågade var 55an låg. Helt plötsligt skulle jag "följa med dem" och de började visitera mig, jag frågar massor av frågor som varför de visiterar mig. Om jag är misstänkt för något osv. Men de slänger bara in mig i bilen och kör mig till stationen, där möts jag av befälhavaren vars syfte ska vara att kolla hur det är med mig. Men jag bara trycks förbi honom mot cellen. När jag ser cellen och förstår att jag ska bli LOB'ad blir jag förskräckt och börjar kränga med kroppen (jag visse inte varför de hade tagit mig till polisstationen). När jag krängde med kroppen trycker minst 4 poliser ned mig på golvet och börjar slita av mina kläder - tills jag bara har kalsonger på mig. De trampar mig på foten med kängan så att jag dagen efter fick åka och sy på universitetssjukhuset. De tryckte ned mitt huvud med knät så att jag dagen efter inte kunde tugga ordentligt och fick en bula i huvudet. De slänger in mig i cellen, i bara kalsongerna med en fot som kraftigt blöder. Cellen var varken utrustad med madrass eller filt. Poliserna blev chockade när de kom och öppnade på morgonen, av mängden blod. Jag hade ringt och bett om plåster och asolsprit då jag var rädd att få hepatit, men detta ignorerades. Jag får reda på att jag ska passa på att ta ett urinprov på sjukhuset, dit jag ska för att sy foten. När jag inte kan kissas så sätts jag i en stol där dem försöker ta blod två gånger med en spruta men misslyckas. De sticker mig i båda armarna men sticker igenom kärlen. Poliserna blir som tokiga och skriker åt mig att jag får fan kissa nu annars sågar dem av armen på mig. Tillslut lyckas jag kissa och de lämnar mig på sjukhuset där jag sätter mig och inväntar vård.
De följer inte lagen, de använder den så godtyckligt så man får kalla kårar när man tänker på det. Vad var syftet med att klä av mig och slänga in mig i en kall cell utan madrass, med en kraftigt blödande fot. Vad skulle jag bestraffas för? Det var jag som hade sökt upp dem, inte tvärt om. För varje gång sådana här incidenter inträffar (varje dag) sjunker förtroendet för polisen. Testet var negativt så vad hade de ens för anledning att ta in mig? Det är så inhuman behandling att jag blir rädd för vad det är för människor som söker till poliser. De fullkomligt älskar lagar som LOB, lagar med mycket svängrum för egentolkningar och där en LOB aldrig kan överklagas eller granskas i efterhand. Jag vet att det inte ens är någon ide att upprätta en anmälan om att de trampade mig på foten så att den behövde sys, bara en sådan sak. Man anmäler inte för att man vet att det inte är någon idé då de håller om varandras ryggar och alltid vittnar för varandra i enlighet med "kårandan".
När man läser om bristerna i denna lag blir man hänförd av att den finns kvar, och att ingen verkar arbeta för att den ska tas bort.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Lagen_....#Anmärkningar
Sjukt bra sammanfattning av hur skadlig denna lagen är och hur hårt den utnyttjas.
(FB) Hur vanligt är det att folk får klä av sig nakna hos polisen?
Polishat fungerar precis som rasism, och nu bekänner jag mig väl till att vara bägge. Ett antal dåliga upplevelser av personer som tillhör samma "grupp" ras/yrke etc färgar hela gruppen. Nu får de bra poliserna och de duktiga somalierna betala priset för rötäggen som att jag aldrig kommer lyfta ett finger för deras skull.
De följer inte lagen, de använder den så godtyckligt så man får kalla kårar när man tänker på det. Vad var syftet med att klä av mig och slänga in mig i en kall cell utan madrass, med en kraftigt blödande fot. Vad skulle jag bestraffas för? Det var jag som hade sökt upp dem, inte tvärt om. För varje gång sådana här incidenter inträffar (varje dag) sjunker förtroendet för polisen. Testet var negativt så vad hade de ens för anledning att ta in mig? Det är så inhuman behandling att jag blir rädd för vad det är för människor som söker till poliser. De fullkomligt älskar lagar som LOB, lagar med mycket svängrum för egentolkningar och där en LOB aldrig kan överklagas eller granskas i efterhand. Jag vet att det inte ens är någon ide att upprätta en anmälan om att de trampade mig på foten så att den behövde sys, bara en sådan sak. Man anmäler inte för att man vet att det inte är någon idé då de håller om varandras ryggar och alltid vittnar för varandra i enlighet med "kårandan".
När man läser om bristerna i denna lag blir man hänförd av att den finns kvar, och att ingen verkar arbeta för att den ska tas bort.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Lagen_....#Anmärkningar
Sjukt bra sammanfattning av hur skadlig denna lagen är och hur hårt den utnyttjas.
(FB) Hur vanligt är det att folk får klä av sig nakna hos polisen?
Polishat fungerar precis som rasism, och nu bekänner jag mig väl till att vara bägge. Ett antal dåliga upplevelser av personer som tillhör samma "grupp" ras/yrke etc färgar hela gruppen. Nu får de bra poliserna och de duktiga somalierna betala priset för rötäggen som att jag aldrig kommer lyfta ett finger för deras skull.