Citat:
Ursprungligen postat av
OleP
Jag har så länge jag kan minnas hatat Skellefteå. Jag hatar vägarna, arkitekturen, stadskärnan, Järnvägsgrillen, Skellefteå AIK, dialekten, inaveln och lukten. Jag tror att jag hatar allt med den stan. Detta tror jag att jag delar med många norrlänningar. Detta välgrundade hat. Sedan jag var liten har jag alltid spottat över axeln när jag kört igenom denna genomfartsstad/by. Hatet ligger liksom i ryggmärken.
För någon månad sedan träffade jag en tjej via Tinder. Hon har alla de där egenskaperna som jag så länge har sökt: snygg, inte smartare än mig och tjänar mindre än mig. Vi har hängt ett par gånger och jag känner att hon kan vara the shit. Men det finns ett problem. Hon kommer från Skellefteå och hon är stolt över det. Detta kom givetvis inte fram förrän nyligen. Hon pratar om att ta med mig på hockeymatcher och äta Carlskrove. Hon verkar vilja bli tillsammans och pratar om att träffa familjen.
Vad fan ska jag göra? Ska jag dumpa henne pga ursprung eller ska jag köra på och ljuga för familj och bekanta om att hon kommer från Luleå? Kommer det att hålla i längden? Annars känns det ovärt att smutsa ner mitt rykte.
Det här är ju en extremt vanlig psykologisk grej som är typ ett mänskligt drag ... alla är ju såna i alla världsdelar och det är inget annat än tribalism .
om det är att du är från fel håla i norrland så kan det istället vara att du växer upp i fel maoristam på nya zeeland ..
det är en av de sjuka aspekterna med mänskligheten och vi bör röra oss ifrån tänket med så stor medvetenhet vi kan.
släpp det och försök tänk vettigt