• 1
  • 2
2021-09-19, 15:33
Medlem
https://www.expressen.se/gt/restaura...luff-avslojad/

Länsveterinären Jorge Pena leder en pågående krogkontroll i Västsverige/Göteborg. Man har redan nu funnit omfattande fusk hos restaurangerna. Gästerna utlovas maträtter med exklusiva råvaror. Men istället för nyfångad fisk och exklusiva råvaror serverar restaurangerna massproducerad konservmat utan att berätta något för gästerna.

"Nyfångad krabba" var i själva verket mosad, billig fisk
Den exklusiva "Wättern-laxen" visade sig vara billig, odlad lax från Norge.
På restaurangernas menyer återfinns exklusiva fisksorter. Men vad kunden sedan fått på tallriken har varit betydligt billigare varianter.

Råtta istället för oxfilé på pizzan.
Mosad konservfisk istället för nyfångad hummer
Svenskt närproducerad kött som visar sig vara fryst kött från Indien.
Kan detta vara exempel på fler saker kontrollerna kommer att ge?

Vilka är restaurangerna i fråga? Vilka är ägarna? Etnicitet?
Senast redigerad av Sejfu 2021-09-19 kl. 15:42.
Citera
2021-09-19, 15:57
Medlem
Lagerkommandants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sejfu

Något media aldrig publicerar.
Ska vi få veta behöver vi rota fram informationen själva.
Borde finnas hos kommunen vilka restaurangerna är. Miljö&hälsa eller vad avdelningen kan tänkas heta. Fråga i växeln.
Senast redigerad av Lagerkommandant 2021-09-19 kl. 16:51.
Citera
2021-09-19, 16:34
Medlem
Jordgubbes avatar
För att stävja desinformationen i tråden, ur artikeln "upptäckterna om fusk har i kontrollerna som inkommit varit begränsade till kommunerna Mark, Alingsås, Varberg och fem orter i östra Skaraborgsområdet" och "Restaurangnamn har inte lämnats ut i inspektionsrapporterna varför deras version av kritiken inte gått att kontrollera, utöver att de enligt protokollen åtgärdat de påvisade bristerna".
Citera
2021-09-19, 17:04
Medlem
Citat:
https://www.expressen.se/gt/restaura...luff-avslojad/

Länsveterinären Jorge Pena leder en pågående krogkontroll i Västsverige/Göteborg. Man har redan nu funnit omfattande fusk hos restaurangerna. Gästerna utlovas maträtter med exklusiva råvaror. Men istället för nyfångad fisk och exklusiva råvaror serverar restaurangerna massproducerad konservmat utan att berätta något för gästerna.

"Nyfångad krabba" var i själva verket mosad, billig fisk
Den exklusiva "Wättern-laxen" visade sig vara billig, odlad lax från Norge.
På restaurangernas menyer återfinns exklusiva fisksorter. Men vad kunden sedan fått på tallriken har varit betydligt billigare varianter.

Råtta istället för oxfilé på pizzan.
Mosad konservfisk istället för nyfångad hummer
Svenskt närproducerad kött som visar sig vara fryst kött från Indien.
Kan detta vara exempel på fler saker kontrollerna kommer att ge?

Alltså, tror du folk fångar råttor för att sedan sprätta upp dom, fileéa dom osv, för att tjäna... hur mycket då?
Citera
2021-09-19, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
För att stävja desinformationen i tråden, ur artikeln "upptäckterna om fusk har i kontrollerna som inkommit varit begränsade till kommunerna Mark, Alingsås, Varberg och fem orter i östra Skaraborgsområdet" och "Restaurangnamn har inte lämnats ut i inspektionsrapporterna varför deras version av kritiken inte gått att kontrollera, utöver att de enligt protokollen åtgärdat de påvisade bristerna".

Varberg, alltså. Nu blev det intressant.
Vilken restaurang kan det röra sig om? Eller är det ett kebabhak, enbart?

Jag vill minnas att jag nyligen sett "Wätternlax" på menyn på en Dagens-skylt i den staden.
Senast redigerad av Merkur 2021-09-19 kl. 17:11.
Citera
2021-09-19, 17:36
Medlem
MeinKampfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merkur
Varberg, alltså. Nu blev det intressant.
Vilken restaurang kan det röra sig om? Eller är det ett kebabhak, enbart?

Jag vill minnas att jag nyligen sett "Wätternlax" på menyn på en Dagens-skylt i den staden.

Men lax från Vättern är lika odlad som den i Norge så just här ser jag inga problem. Eller jo, det är ett problem med odlad lax då de inte lever i sitt naturliga habitat och livnär sig på genmanipulerad föda, men det är en annan sak.

I övrigt så fuskar de flesta restauranger och jag vet inte när det blev en nyhet, men säkert kring 50-talet då den stora debatten om lantbruk var i sitt esse.
Citera
2021-09-19, 17:46
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Länsveterinären

Är det normalt att kommuner eller livsmedelsverket hyr in veterinärer för att obducera maten? Eller har han gjort detta på sin fritid?
Citera
2021-09-19, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Är det normalt att kommuner eller livsmedelsverket hyr in veterinärer för att obducera maten? Eller har han gjort detta på sin fritid?

Veterinärer och livsmedelsinspektörer är normalt de yrken som utför sådana tester, ja.
Citera
2021-09-19, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeinKampf
Men lax från Vättern är lika odlad som den i Norge så just här ser jag inga problem. Eller jo, det är ett problem med odlad lax då de inte lever i sitt naturliga habitat och livnär sig på genmanipulerad föda, men det är en annan sak.

I övrigt så fuskar de flesta restauranger och jag vet inte när det blev en nyhet, men säkert kring 50-talet då den stora debatten om lantbruk var i sitt esse.

Detta är främst en fråga om varumärke och falsk marknadsföring, inte nödvändigtvis livsmedlets hälsomässiga kvaliteer.
Citera
2021-09-19, 20:06
Medlem
MeinKampfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merkur
Detta är främst en fråga om varumärke och falsk marknadsföring, inte nödvändigtvis livsmedlets hälsomässiga kvaliteer.

Samma diskussion har varit i luften i minst 30 år som jag kan minnas gällande laxen. Stillahavs lax (Pink Salmon) var på tapeten för några år sedan. Men i vilket fall. Jag tycker inte Wätternlax är förvirrande. Visst kan man ha funderingar över namnet om man nu hämtar laxen från Norge men nja, denna låter jag passera.
Citera
2021-09-19, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeinKampf
Samma diskussion har varit i luften i minst 30 år som jag kan minnas gällande laxen. Stillahavs lax (Pink Salmon) var på tapeten för några år sedan. Men i vilket fall. Jag tycker inte Wätternlax är förvirrande. Visst kan man ha funderingar över namnet om man nu hämtar laxen från Norge men nja, denna låter jag passera.

Det är en petitess, visserligen, men det finns ingen anledning att acceptera detta. Krögaren väljer, eller inte väljer, att skriva ut sådana detaljer på menyn i syfte att rättfärdiga sitt pris.

Om det står "Ugnsstekt Lax med kokt potatis, gröna ärtor och Hollandaise" så är det en sak, men skriver man ut detaljer som exempelvis;

Svenska jordgubbar
Ishavsräkor
Färsk hummer

etc, så skall den informationen givetvis vara sann. Hur skulle en leverantör reagera?
Citera
2021-09-19, 21:59
Medlem
Farbaute666s avatar
Jag vet att jag nyligen ställde samma fråga i ett delforum som handlade om mat och restauranger. Är det inte en bra idé om vi tar för vana lite då och då att ställa frågan på restaurangen varifrån köttet kommer?

Det är säkert jättevanligt i storstäderna och på de finare restaurangerna att det anges, men på hak som Spicy Hot, budgetrestaurangerna på stan etc, så framgår det ju aldrig.

Jag tror att jag ska vara lite jobbig och fråga nästa gång.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in