2021-09-20, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StellaArtois
Hej!

Finns det något du undviker att göra under din vardag för att eventuellt minska risken att få cancer?

T.ex. att du inte röker, inte solar på solarium, minskat med skräpmat osv?

Min pappa gick bort härom dagen i bukspottkörtelcancer (blev 60 år gammal) och har varken rökt, druckit alkohol eller ätit skräpmat under dem sista 20-åren han levde. En bra fysik och långt ifrån överviktig

Han blev ett levande exempel på att hur nyttigt man än lever så finns cancern alltid runt hörnet.

Frågan är om det verkligen är värt att inte unna sig i vardagen i tron om att man ska komma undan cancern?

Jag röker inte. Snusar inte. Undviker alkohol. Undviker att äta bränd mat. Äter grönsaker dagligen samt försöker få till det med frukt nästan varje dag.
Citera
2021-09-20, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StellaArtois
Försöker du att enbart köpa livsmedel med aspartam? Jag tänker att i princip allt vi äter har socker i sig.

Kött och fett har inte socker i sig. Aspartam är inget jag vågar mig på. Jag äter inte frukt, sötad/sockrad mat etc - utan kött, smör, ägg och ev ovanjord-grönsaker. Så socker är nog mitt bästa tips.
Citera
2021-09-20, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Machiavelly
Finns det några studier gjorda på ämnet? Typ i hur stor utsträckning sockerkonsumenter även får cancer? Gäller det även t.ex. aspartam och andra former av sötadditiv som finns i t.ex. Cola Zero och andra icke-sockerdrycker?

Det finns säkert forskning i ämnet att få tag på via t ex LCHF-fantaster. Otto Warburg var väl redan på 30-talet ute med denna sanning och fick nobelpriset (dock tror jag inte för detta just) men han var väl ingen vanlig tyckande sne-seglare vad jag förstått. Att cancerceller drar till sig socker vill jag minnas är något som används vid röntgendiagnostik - men jag erkänner villigt att jag är inte så där insatt i forskningsläget, då jag var mera påläst för ett antal 10 år sedan och nu kör på de resultat jag fick i mina kost-val utan att direkt komma ihåg de bakomliggande undersökningarna. 100 %-igt säkert är det dock inte, då jag själv har cancer i prostata-körteln. Men det märkliga är att jag ganska så ordentligt kan styra mina regelbundna PSA-tester med hjälp av vad jag äter. Slarvar jag för mycket åker PSA-värdet upp, och är jag strikt får jag ner det. Så helt tossigt verkar det ju inte vara...
Citera
2021-09-20, 10:37
Medlem
f30malmos avatar
Jag är inte särskilt rädd för att få cancer egentligen. Detta trots att jag har ärftliga former i släkten och även själv har vissa anlag för dessa. Jag går på mammografi sedan en ganska ung ålder pga denna ärftlighet, så det är väl en sak jag aktivt gör. Jag tar cellprover när jag kallas.

I övrigt så försöker jag leva hälsosamt, äter vitaminer, varierar min kost för att undvika att äta mycket av en föda regelbundet som eventuellt innehåller ämnen eller bekämpningsmedel som är cancerframkallande. Jag äter konserveringsmedel så lite som det är möjligt. Jag tar inga hormoner, röker inte och dricker ganska sällan alkohol.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in