2021-09-19, 15:55
Medlem
Man-At-Armss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StellaArtois
Har du slutat med tobak helt eller gick du över till snus?

Jag gick från att röka dagligen till att ersätta det med snus.

Jag vill gärna intala mig själv att det inte finns något konkret fall där man har kunnat bevisa att snuset är orsaken till cancern, men är tveksam till att det inte skulle kunna vara en bidragande faktor.

Var nikotinfri ett år ungefär sen blev det några snus om dagen och nu är jag torsk på snus.

Har en del släktingar som gått bort i cancer och det suger såklart, men jag är lite för dum för att verkligen förstå att även jag kan drabbas.
Lever ganska hälsosamt nu (förutom nikotinet), fast det är mest för att jag inte vill bli överviktig samt att socker och berusningsmedel inte tilltalar på samma sätt längre.
Citera
2021-09-19, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StellaArtois
Hej!

Finns det något du undviker att göra under din vardag för att eventuellt minska risken att få cancer?

T.ex. att du inte röker, inte solar på solarium, minskat med skräpmat osv?

Min pappa gick bort härom dagen i bukspottkörtelcancer (blev 60 år gammal) och har varken rökt, druckit alkohol eller ätit skräpmat under dem sista 20-åren han levde. En bra fysik och långt ifrån överviktig

Han blev ett levande exempel på att hur nyttigt man än lever så finns cancern alltid runt hörnet.

Frågan är om det verkligen är värt att inte unna sig i vardagen i tron om att man ska komma undan cancern?
Socker. Cancerceller lever på det.
Citera
2021-09-19, 15:59
Medlem
StellaArtoiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Man-At-Arms
Var nikotinfri ett år ungefär sen blev det några snus om dagen och nu är jag torsk på snus.

Har en del släktingar som gått bort i cancer och det suger såklart, men jag är lite för dum för att verkligen förstå att även jag kan drabbas.
Lever ganska hälsosamt nu (förutom nikotinet), fast det är mest för att jag inte vill bli överviktig samt att socker och berusningsmedel inte tilltalar på samma sätt längre.
Skulle inte säga att du är för dum för att förstå att även du kan drabbas.

Jag tror snarare att vi människor gärna tänker att "det händer inte mig" förens man väl får beskedet. Känns mer mänskligt än idioti.
Citera
2021-09-19, 16:00
Medlem
StellaArtoiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jacques13
Försöker du att enbart köpa livsmedel med aspartam? Jag tänker att i princip allt vi äter har socker i sig.
Citera
2021-09-19, 16:05
Medlem
Machiavellys avatar
Jag har tänkt på detta väldigt länge. Nästan varje dag nu. Jag gör ingenting aktivt för att minimera risken, men snarare funderar jag på om min kost en dag kommer ge mig någon form av cancer.

Det jag främst är orolig för i min kost är mitt köttätande. Jag äter kanske 1-1.5kg rött kött i veckan. Dvs. tre gånger så mycket som är rekommenderat. Äter även mycket mjölkprodukter. Dricker mjölk och äter ost etc, vilket ska vara mycket dåligt för just prostatacancer. Köttätandet är farligt ur tarmperspektiv.

Är i övrigt i god hälsa. Men detta är sånt som i vardagen får mig att tänka extra kring framtiden. Ändå så gör jag ingenting åt det.
Citera
2021-09-19, 16:05
Avslutad
Farmor blev 91
Hon hade rökt hela livet
Farfar blev 87.
En tjockis som åt godis varje dag

Nån farbror dog vid 54 av cancer. Magen om jag inte minns fel.

Jag undviker att vara i solen mer än 12h per dag på sommaren.
Det är väl i stort sett det.

Sen äter jag inte mat som är svart. Dvs helt bränd i kanterna osv.
Citera
2021-09-19, 16:06
Medlem
Machiavellys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jacques13

Finns det några studier gjorda på ämnet? Typ i hur stor utsträckning sockerkonsumenter även får cancer? Gäller det även t.ex. aspartam och andra former av sötadditiv som finns i t.ex. Cola Zero och andra icke-sockerdrycker?
Citera
2021-09-19, 16:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Machiavelly
Jag har tänkt på detta väldigt länge. Nästan varje dag nu. Jag gör ingenting aktivt för att minimera risken, men snarare funderar jag på om min kost en dag kommer ge mig någon form av cancer.

Det jag främst är orolig för i min kost är mitt köttätande. Jag äter kanske 1-1.5kg rött kött i veckan. Dvs. tre gånger så mycket som är rekommenderat. Äter även mycket mjölkprodukter. Dricker mjölk och äter ost etc, vilket ska vara mycket dåligt för just prostatacancer. Köttätandet är farligt ur tarmperspektiv.

Är i övrigt i god hälsa. Men detta är sånt som i vardagen får mig att tänka extra kring framtiden. Ändå så gör jag ingenting åt det.

Har du någon gång tagit reda på vad kött innehåller? Och varför det skulle ge problem i framtiden?
Ofta hör man nämligen folk säga "man ska inte äta det" osv osv.. Men när man fråga frågor om varför det skulle vara dåligt. Då har 95% inte några bra svar.. Men dom står fast vid sin åsikt om att det är dåligt
Citera
2021-09-19, 16:20
Medlem
Machiavellys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla
Har du någon gång tagit reda på vad kött innehåller? Och varför det skulle ge problem i framtiden?
Ofta hör man nämligen folk säga "man ska inte äta det" osv osv.. Men när man fråga frågor om varför det skulle vara dåligt. Då har 95% inte några bra svar.. Men dom står fast vid sin åsikt om att det är dåligt

Nej, det minns jag inte. Men när man läser rapporterna om att det är farligt så framgår anledningarna ju. Och just där och då blir man övertalad. Men jag har inte memorerat anledningarna till varför - vet bara att när jag läste att det var farligt så framgick det varför.
Citera
2021-09-19, 16:20
Medlem
Undviker staden med dieselavgaser, sköljmedel, kemikalier i hemmet, solen när den är stark, för hårt stekt mat, det mesta med canser är ärftligt, flyga är ingen höjdare heller.
Citera
2021-09-19, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Undviker staden med dieselavgaser, sköljmedel, kemikalier i hemmet, solen när den är stark, för hårt stekt mat, det mesta med canser är ärftligt, flyga är ingen höjdare heller.
Det viktigaste är nog dieselavgaser.
Citera
2021-09-19, 16:23
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Solsken & Asbest,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem