2021-09-19, 22:06
Medlem
Faraherdens avatar
Fröoljor/vegetabiliska oljor.
Processad mat.
Besprutade grönsaker.
Socker.
Pastöriserade mjölkprodukter.
Mat i konserver.
Bränd mat.
Alla kosttillskott.
Använda mikro.
Citera
2021-09-19, 22:14
Medlem
Försöker leva efter devisen att göra allt måttligt. Lagom är alltid bäst, så att säga.

Beklagar din fars bortgång. Att han blev sjuk trots sina sunda levnadsvanor är något som går i linje med Agnes Wolds åsikter. Lita slarvigt citerat hävdar hon att de flesta sjukdomar beror på genetik och inte av ohälsosamma val. Allt ska givetvis konsumeras med måtta, men att ex. byta ut vitt bröd mot rågbröd är ett av många exempel som Agnes benämner som verkningslöst.

För den som vill höra avsnittet i sin helhet: https://sverigesradio.se/avsnitt/agnes-wold-sahar-lite-paverkas-din-halsa-av-vad-du-ater
Citera
2021-09-19, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faraherden
Processad mat.
Besprutade grönsaker.
Socker.
Mat i konserver.
Bränd mat.
Alla kosttillskott.
Använda mikro.

Bra lista, undviker det mesta men har inte hört att vegetabilisk olja skulle vara riskföda. Vilken typ av fett bör man använda?

I övrigt beklagar jag verkligen alla som drabbas av för tidig bortgång eller lider av sjukdom.
Citera
2021-09-19, 22:50
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faraherden
Processad mat.
Besprutade grönsaker.
Socker.
Mat i konserver.
Bränd mat.
Alla kosttillskott.
Använda mikro.

Äter du ferementerade mejeriprodukter? Med tanke på att folk som gör har mindre risk för cancer...
Citera
2021-09-19, 23:06
Medlem
Faraherdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProPapa
Bra lista, undviker det mesta men har inte hört att vegetabilisk olja skulle vara riskföda. Vilken typ av fett bör man använda?

I övrigt beklagar jag verkligen alla som drabbas av för tidig bortgång eller lider av sjukdom.

Ska du använda en olja så är kallpressad olivolja helt ok. Annars bör man använda allt fett som du kan få direkt från djuret, som talg eller ister. Opastöriserat smör är också bra.
Citera
2021-09-19, 23:13
Medlem
Faraherdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Äter du ferementerade mejeriprodukter? Med tanke på att folk som gör har mindre risk för cancer...

Fermenterade mejeriprodukter är mycket bra och det använder jag. Köper mjölk från en bonde och gör egen kefir. All mat som bryts ner genom fermentering skapar goda bakterier som stärker din tarmflora.
Citera
2021-09-19, 23:18
Medlem
Hellioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StellaArtois
Har du slutat med tobak helt eller gick du över till snus?

Jag gick från att röka dagligen till att ersätta det med snus.

Jag vill gärna intala mig själv att det inte finns något konkret fall där man har kunnat bevisa att snuset är orsaken till cancern, men är tveksam till att det inte skulle kunna vara en bidragande faktor.
Min morbror svalde snuset. Opererade bort magsäck ..cancer.. tvärdog
Citera
2021-09-19, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av usten88

Fasta 5-7 dagar på bara vatten ... hur kan man jobba? Hur kan hjärnan fungera?

Man upplever faktiskt väldigt mycket energi och mental fokus, även fast det kan låta väldigt galet. De först dagarna är rätt jobbiga. Kroppen ställer om från att bränna (glykogen=Kolhydrater) som primär energi källa till att gå in i "ketosis" fett förbränning som energi källa. Den tillgången vi har på mat idag har vi bara haft i 100-200 år, innan de så har människan som art i tusentals år behövt gå längre perioder utan mat. Kroppen måste därför klara av att jaga ner ett djur eller annan typ av fysisk aktivitet för att hitta föda, hjärnan ska fungera även om man gått längre tid utan mat.

Under min första vattenfasta som jag gjorde på fem dagar var de tre första otroligt jobbiga. Jag jobbade hel tid på lager och utsattes konstant för påtryckningar av omgivningen att börja äta. Dessutom kände jag mig stundvis väldigt trött och klen. Men på den fjärde dagen vaknade jag upp efter 4 timmars sömn och kände mig som en miljon kronor. Kroppen var helt utvilad, på ett sätt som jag aldrig känt förut, mitt fokus och energi var genom taket. Jag mådde fantastiskt bra och blev från den dagen helt övertygad om att det är såhär man ska må. Jag bröt fastan på den femte dagen, inte för att jag var hungrig, utan för att jag bara mådde så bra och kände då hur kroppen fylldes med energi på ett sätt som jag inte var bekant med tidigare och insåg då även att jag ofta äter, inte för att jag behöver utan enbart för att fördriva tid och för att mina falska hungerkänslor orsakat av socker ofta gjort att jag känner mig hungrig.

Vi har genom samhället blivit inprogrammerade att vi ska äta ofta, flera gånger om dagen för att detta ska vara det hälsosammaste. Men de har egentligen bara lett till att vi fått feta, sjuka och dumma människor som inte kan tänka ordentligt för att de alltid har en massa mat i magen som behöver smältas. De tar väldigt mycket energi från kroppen att behöva smälta mat 24/7 och många människor får därför aldrig uppleva sin fulla potential. Att jämt äta leder även till en ökad risk av cancer som många studier fastslagits.
Senast redigerad av underseaewe15 2021-09-19 kl. 23:41.
Citera
2021-09-19, 23:42
Medlem
BeatriceCencis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StellaArtois
Hej!

Finns det något du undviker att göra under din vardag för att eventuellt minska risken att få cancer?

T.ex. att du inte röker, inte solar på solarium, minskat med skräpmat osv?

Min pappa gick bort härom dagen i bukspottkörtelcancer (blev 60 år gammal) och har varken rökt, druckit alkohol eller ätit skräpmat under dem sista 20-åren han levde. En bra fysik och långt ifrån överviktig

Han blev ett levande exempel på att hur nyttigt man än lever så finns cancern alltid runt hörnet.

Frågan är om det verkligen är värt att inte unna sig i vardagen i tron om att man ska komma undan cancern?

Alla typer av cancer blir vanligt förekommande ju högre upp i åldrarna man kommer, av den anledningen att kroppen åldras och systemen i kroppen börjar lägga av, med okontrollerad celldelning som följd. Få människor under 50 år får cancer överhuvudtaget. Vanligast är att man får cancer vid 70+.

Spelar det då någon roll hur man lever? Ja, självklart!
Alkoholister får skrumplever och skulle ha väldigt låg snittålder om inte transplantationer fanns.

Rökare lever i snitt 10 år kortare än ickerökare. Dessutom lever de slutfasen av sina liv med stora besvär med nedsatt funktion i andningsorganen.

Den cancer som ökar snabbast i dag och även ökar mest bland unga människor, det är hudcancer. Solande får även huden att åldras snabbt. Forskning visar att en person som solat mycket i livet ser ungefär 7-10 år äldre ut än sin verkliga ålder när man är 50-60 år. Solarium och stekheta dagar på stranden är alltså inte att rekommendera.

Skräpmat och socker ger fettlever och diabetes och massivt intag kan förkorta livet 10-20 år.

Om man tycker att det räcker att bli 65-70 år så kan man leva i stort sett som man vill. Dock kan man inte storkonsumera alkohol och droger.

Sedan finns det naturligtvis genetiska orsaker till cancer, och dem kan man inte göra mycket åt.
Senast redigerad av BeatriceCenci 2021-09-19 kl. 23:44.
Citera
2021-09-19, 23:52
Medlem
Ferhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av usten88

Fasta 5-7 dagar på bara vatten ... hur kan man jobba? Hur kan hjärnan fungera?

Det är inga som helst problem att klara sej utan mat i en vecka så länge man är van sen tidigare med att vara utan mat, för man fungerar rätt normalt ändå, kan både röra på sej och tänka ungefär som vanligt, och man känner sej heller inte särskilt hungrig.

Förmodligen en hyfsat bra behandling eftersom cancerceller behöver näring för att kunna växa och sprida sej, särskilt om man gör det i kombination med normal behandling för att slå ut cancern. Har man däremot inte vant kroppen vid det sen tidigare så skulle man nog inte klara av det, utan uppleva det som att man höll på att dö av hunger och var helt utan energi.
Citera
2021-09-20, 00:02
Avslutad
Näee, ska väl vara studieresa till Tjernobyl i så fall.
Citera
2021-09-20, 00:19
Medlem
happilappis avatar
kärnavfall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in