2021-09-19, 15:25
Medlem
StellaArtoiss avatar
Hej!

Finns det något du undviker att göra under din vardag för att eventuellt minska risken att få cancer?

T.ex. att du inte röker, inte solar på solarium, minskat med skräpmat osv?

Min pappa gick bort härom dagen i bukspottkörtelcancer (blev 60 år gammal) och har varken rökt, druckit alkohol eller ätit skräpmat under dem sista 20-åren han levde. En bra fysik och långt ifrån överviktig

Han blev ett levande exempel på att hur nyttigt man än lever så finns cancern alltid runt hörnet.

Frågan är om det verkligen är värt att inte unna sig i vardagen i tron om att man ska komma undan cancern?
Citera
2021-09-19, 15:28
Medlem
Aigiss avatar
Röntgen.
Citera
2021-09-19, 15:28
Medlem
Galdars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StellaArtois
Hej!

Finns det något du undviker att göra under din vardag för att eventuellt minska risken att få cancer?

T.ex. att du inte röker, inte solar på solarium, minskat med skräpmat osv?

Min pappa gick bort härom dagen i bukspottkörtelcancer (blev 60 år gammal) och har varken rökt, druckit alkohol eller ätit skräpmat under dem sista 20-åren han levde. En bra fysik och långt ifrån överviktig

Han blev ett levande exempel på att hur nyttigt man än lever så finns cancern alltid runt hörnet.

Frågan är om det verkligen är värt att inte unna sig i vardagen i tron om att man ska komma undan cancern?

Beklagar din farsas bortgång . Vissa har bara över jävligt med otur och får cancer trots ett exemplariskt leverne. Själv undviker jag alkohol och tobak , försöker inte att konsumera raffinerat socker men är oundvikligt i en viss mån . Försöker heller inte stressa mer än nödvändigt .
Citera
2021-09-19, 15:31
Medlem
Turist i tidens avatar
Jag har cancer i släkten och undviker ingenting. Sedan är det en annan sak att cigaretter inte smakar gott. Hamburgare är gott någon gång i månaden, samma sak med pizza.
Citera
2021-09-19, 15:37
Medlem
Beklagar. Min pappa gick exakt samma öde till mötes. Även han levde ett sunt liv.

Det är framförallt lever och bukspottcancer jag är rädd för, gör dock inget aktivt för att undvika det pga min erfarenhet säger att det inte spelar någon roll. Dock så vägrar jag att laga mat i teflon och undviker så gott det går att värma mat i plastlådor i micron.

Är även rökare så jag utsätter mig trots allt aktivt för risken att få cancer.
Citera
2021-09-19, 15:39
Medlem
StellaArtoiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av b.o.nsyrsan
Min pappa gick exakt samma öde till mötes. Även han levde ett sunt liv.

Det är framförallt lever och bukspottcancer jag är rädd för, gör dock inget aktivt för att undvika det pga min erfarenhet säger att det inte spelar någon roll. Dock så vägrar jag att laga mat i teflon och undviker så gott det går att värma mat i plastlådor i micron.

Är även rökare så jag utsätter mig trots allt aktivt för risken att få cancer.
Jag beklagar min vän.

Har du gått till vårdcentralen och kolla om cancern är genetisk? Jag ska ta och göra det den kommande veckan.
Citera
2021-09-19, 15:39
Medlem
Cannibalizations avatar
Citat:

Det beror ju på vad man menar med att "unna sig". Det finns ju många andra skäl till att leva och äta hälsosamt som är minst lika legitima som att försöka undvika cancer.

Personligen märker jag en skillnad i mitt mående både psykiskt som fysiskt beroende på om jag äter mer nyttigt och rör på mig, undviker alkohol osv. Just cancer tänker jag inte så mycket på specifikt då det kan finnas så många anledningar till att man utvecklar det som man inte ens reflekterar över.

Med det sagt så brukar jag även unna mig något då och då.
Citera
2021-09-19, 15:41
Medlem
StellaArtoiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galdar
Beklagar din farsas bortgång . Vissa har bara över jävligt med otur och får cancer trots ett exemplariskt leverne. Själv undviker jag alkohol och tobak , försöker inte att konsumera raffinerat socker men är oundvikligt i en viss mån . Försöker heller inte stressa mer än nödvändigt .
Just minska stressen i sin vardag är nog något vi alla svenskar skulle kunna bli bättre på.

Det ska jag definitivt försöka bli bättre på.
Citera
2021-09-19, 15:42
Medlem
Man-At-Armss avatar
En anledning till att jag slutade röka var en långvarig rethosta där jag ibland hostade upp blod. Blev lite nojig för lungcancer och fimpade (förhoppningsvis) för gott.
Citera
2021-09-19, 15:44
Medlem
Undviker att sola.

Likblek som följd :/
Citera
2021-09-19, 15:45
Medlem
StellaArtoiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Man-At-Arms
En anledning till att jag slutade röka var en långvarig rethosta där jag ibland hostade upp blod. Blev lite nojig för lungcancer och fimpade (förhoppningsvis) för gott.
Har du slutat med tobak helt eller gick du över till snus?

Jag gick från att röka dagligen till att ersätta det med snus.

Jag vill gärna intala mig själv att det inte finns något konkret fall där man har kunnat bevisa att snuset är orsaken till cancern, men är tveksam till att det inte skulle kunna vara en bidragande faktor.
Citera
2021-09-19, 15:53
Medlem
Galdars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StellaArtois
Just minska stressen i sin vardag är nog något vi alla svenskar skulle kunna bli bättre på.

Det ska jag definitivt försöka bli bättre på.

Ett tips är att börja med meditation om du inte redan gör det finns massor av olika varianter , har själv fastnat lite för zen buddhistsisk meditation .
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in