Citat:
Ursprungligen postat av
havreGet
Tjena, för ett tag sedan tipsades min adress om till polisen av min granne, då hon påstått att upphittad cannabis tillhörde adressen(vilket sedan påvisades falskt). Jag var påväg hem från skolan när mitt hus var omringat av tre polisbilar med två poliser i vardera. Jag var då ensam hemma och blev minst sagt misskött av dessa poliser som tog nytta av min icke-erfarenhet med poliser genom att lysa mig i ögat, trycka upp mig mot hörn, anklaga mig för bruk av narkotika och tvinga mig pissa i kopp. Utan belegg skrevs i tidningen(Ystads Allehanda) om hur jag var narkotika påverkad. Efter publicerad artikel kom svaren tillbaka negativt såklart. Jag vill tillägga att jag flertal gånger hävdat för polisen att jag var nykter och att svaret kommer visa negativt. Innan negativa bevis kommit tvingades jag åka till socialen då jag fortfarande var omyndig och fick sitta med ett gäng tråkkärringar i en timme som behandlade mig som imbecill.
Eftersom jag bor i ett relativt litet område där alla vet vem alla är så blev artikeln genast mer intim och förolämpande.
Ystads Allehanda läses av nästintill alla där jag bor och jag vill veta vad som går att göra i motstånd. Eftersom dem vunnit pengar på att förtala mig känns det inte mer än rätt att stämma dem eller vad tycker ni?
Artikeln finns kvar och jag antar att dokument på mitt negativa test går att hitta.
För att det ska kunna bli fråga om förtal så måste du namnges, eller på annat sätt identifiers så pass att det framgår att det är dig det handlar om. D.v.s. om det står typ att "En herre på Grisjägarvägen greps påverkad av narkotika" så skulle det i allmänhet inte vara fråga om något brott.
Om du går att identifieras från vad som skrevs så kan du, förutom vad som redan angetts i tråden, även anmäla publiceringen till
Medieombudsmannen.
MO är inte en myndighet, men i likhet med kritik från ARN eller JO (vilka dock faktiskt är myndigheter) så har MOs kritik ofta kraftig effekt.