2021-09-18, 18:59
Medlem
Daytrading - eller swing - funkar om du gör det med en väldigt liten del av din sammanlagda förmögenhet. Du har ett konto med en diversifierad portfölj av kupongaktier och ett för snabbare trade där du kör Stop/loss. Du lär dig aktierna av den diversifierade portföljen också så kan du ligga och tradea i en eller två, tre aktier. Eller istället för daytrade och swing kan du ha tre aktier som brukar diffa mellan A-B-D och bara hoppa mellan när det är läge med en liten vinst varje gång.
Citera
2021-09-18, 19:07
Medlem
Jag har byggt det så att jag kan plocka ut 15000kr i kvartalet, varje kvartal, som jag återinvesterar. Nästa år blir det 25000kr/kvartalet och så kommer det att fortsätta oavsett hur börsen går.
Citera
2021-09-18, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverind
Jag har byggt det så att jag kan plocka ut 15000kr i kvartalet, varje kvartal, som jag återinvesterar. Nästa år blir det 25000kr/kvartalet och så kommer det att fortsätta oavsett hur börsen går.

Oh honey...

En redig lågkonjunktur får dig nog att bli mindre självsäker.
Citera
2021-09-18, 21:25
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Time in the market beats timing the market
Inte bara Buffet som som vet.
Citera
2021-09-18, 21:28
Medlem
maxatdunders avatar
Har som mest förlorat runt 400k på en vecka, det enda tipset jag kan ge dig är att läsa på psykologi och förstå hur din hjärna fungerar och börsen. Att du mår dåligt är egentligen självförvållat då du inte varit beredd på vad som kan ske samt att du inte har en hälsosam syn på aktier om du blir så pass emotionellt påverkad. Läs på börspsykologi, förstå vad du vill med börsen och ta enbart den risk du kan hantera.
Citera
2021-09-18, 21:55
Medlem
Hantera det genom att bara placera långsiktigt, säg 10 år. Peter Lynch är en av mina favoriter bland investerarna. Finns mycket att lära från personer som honom eller Warren Buffet. Personer som har mycket lång erfarenhet: https://youtu.be/MLIxSL1v79g
Citera
2021-09-18, 22:18
Medlem
Corona-Chans avatar
Smärtsamt att förlora.
Men livet går vidare.
Pengar är bara pengar, det viktigaste i livet finns kvar så njut av det.
Citera
2021-09-18, 22:21
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tommyguns
Gjorde det igen och åkte på en smäll. Först realiserade jag en förlust på 17 tusen, sedan två dagar senare förlorade jag över 65000kr. Var 40tusen plus och slutade dagen ned 65 minus på en aktie.

Känns som ett spelberoende detta.

Aktier är ett långsiktigt sparande och det är naturligt att kurserna går upp och ner. Du måste vänja dig att en dag kan ditt portföljvärde vara 100 000 ned och nästa 100 000 upp men det är ointressant så länge du inte behöver sälja. Det är således onödigt att sitta och stirra sig blind på aktiekurserna varje dag. Om du gjort en ordentlig analys av ett företag och bedömer aktierna är köpvärda så ändras ju inte din analys bara för att aktien initialt faller några procent. Ger således samma råd som André Kostolany "Köp aktier och lägg dig och sov en lång stund". En långsiktig investerare utan lån och med en spridd portfölj behöver inte bry sig om börskurserna utan får en hyfsat säker avkastning varje år i form av utdelningar.

Om du däremot är en daytrader utan eget kapital och håller på med optionshandel eller liknande så är du ingen investerare utan en gambler. Gambling tar mycket tid och energi, bidrar inte till något samhällsnyttigt och slutar sällan förrän skulderna blivit så stora att det inte finns lånekapital att fortsätta med. Därför satsa på ditt jobb, var sparsam och investera långsiktigt!

Edit: Såg nu att du fått nästan exakt samma råd tidigare:

Citat:
Ursprungligen postat av shitlord69
Jag har inte riktigt läst alla svaren här så mitt svar är kanske likt något annat.

Börsen är extremt bred och instrumenten de samma. Från ditt klargörande så antar jag att du investerar relativt små summor och att dina aktier är volatila. Om du investerar 1 miljon och ligger minus 65k så är det bara en vanlig dag på börsen och ingen grund till en ny tråd. Därför tolkar jag det som att du procentuellt förlorat mycket.

Det första du bör göra är att ändra din strategi och röra dig mot mindre volatila bolag. Volatila bolag kan ge extrem vinst men samtidigt är risken att du förlorar stora summor. Således torde denna typ av handlande till vis mån likställas med betting. Om du är spelberoende så är den enda utvägen att sluta spela.

Det du borde göra här är att välja den tråkiga vägen och investera i fonder och låta proffsen sköta jobbet. Eftersom att du förlorat såpass stora summor så fungerar uppenbarligen inte din strategi och du bör därför utvärdera din egen kompetens inom aktiehandeln. Långsiktigt är jag säker på att din utveckling kommer vara sämre än en lågriskfonds utveckling.

Om du verkligen inte vill investera i fonder så håll ögonen borta från "dagens vinnare" och håll dig endast till de stora börserna, dvs, bara bolag som är noterade på Nasdaq. Helst endast mid och large cap. Dessa bolag har gedigna system uppsatta och har verkat flera år med bevisad framgång. Även om all aktiehandel är ren spekulation så är det stor skillnad på att köpa Acast AB (First North) kontra Swedbank.

Sist men inte minst, sätt inte in pengarna på ett sparkonto. Köp då istället en fond.

Min egna framgångsrika taktik är att glömma börsen och bara titta till aktierna lite då och då. Jag köpte en aktie runt årsskiftet för USD 24,01 som var relativt volatil men som idag står i ca USD 96. Hade jag kollat aktien dagligen så hade jag förmodligen sålt med förlust i ren panik. Givetvis är denna aktien ett extremt exempel men min totala portföljsutveckling är ca 45% för detta året hittills vilket är markant bättre än samtliga indexen i världen. Långsiktighet ger vinst, kortsiktighet ger förlust i mina ögon helt enkelt.
Senast redigerad av DickeFix 2021-09-18 kl. 22:29.
Citera
2021-09-19, 10:37
Medlem
DekadentThaitorsks avatar
Lär dig av dina misstag och satsa aldrig pengar som du inte har råd att förlora.
Citera
2021-09-19, 12:06
Medlem
Colossos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tommyguns
Gjorde det igen och åkte på en smäll. Först realiserade jag en förlust på 17 tusen, sedan två dagar senare förlorade jag över 65000kr. Var 40tusen plus och slutade dagen ned 65 minus på en aktie.

Känns som ett spelberoende detta.
Hur fan förlorar man pengar på börsen 2021? Verkar ju helt omöjligt. Vilket skit köper du ens?
Citera
2021-09-19, 12:38
Medlem
Du har inte förlorat några pengar förrän du säljer
Citera
2021-09-19, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Colosso
Är du 15? Vem gav dig ett konto. Pappas pengar du torskat?

Verkar gå bra för dig när du gråter ut på flashback. Keep going.
Tuff liten pojke. Riktig tiger 😂
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in