• 1
  • 2
2021-09-17, 13:01
Medlem
jontebojs avatar
Det är så att jag har en släkting som är oerhört slösaktig med pengar och som inte lever i verkligheten, han tror att pengar bara är någonting som alltid finns och så fort pengarna tar slut så får han panikattacker och har ingen aning varför pengarna är slut.

För ca 3 år sen så ärvde han ca 1 miljon kronor och det har redan fallit ner till ca 500k vilket får mig att må dåligt och bli rent av förbannad. Jag har bara sådan jävla lust att mörda honom och få pengarna att gå till någon som kan hantera dom istället för att de slängs bort på massa lyxresturanger och annat.

Om jag begår ett sådant här mord, hur skulle det bli i rätten? Vem ärver mest? Det är min morbror förresten om det spelar någon roll, och min mamma och min äldre syster lever.

Jag vet inte vad ni tycker men jag har tamigfan ingen jävla lust att se 1 miljon gå till spillo såhär, just nu känns det som det är för allas bästa att idioten blir mördad. Kan säga att ingen av oss i familjen gillar att han håller på såhär.
Senast redigerad av jonteboj 2021-09-17 kl. 13:04.
Citera
2021-09-17, 13:05
Medlem
xposures avatar
Ja, du lär ju inte få något av pengarna iaf när du sitter inne.
Försök att samla familjen till att ta ett seriöst samtal med honom istället.
Citera
2021-09-17, 13:06
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonteboj
Det är så att jag har en släkting som är oerhört slösaktig med pengar och som inte lever i verkligheten, han tror att pengar bara är någonting som alltid finns och så fort pengarna tar slut så får han panikattacker och har ingen aning varför pengarna är slut.

För ca 3 år sen så ärvde han ca 1 miljon kronor och det har redan fallit ner till ca 500k vilket får mig att må dåligt och bli rent av förbannad. Jag har bara sådan jävla lust att mörda honom och få pengarna att gå till någon som kan hantera dom istället för att de slängs bort på massa lyxresturanger och annat.

Om jag begår ett sådant här mord, hur skulle det bli i rätten? Vem ärver mest? Det är min morbror förresten om det spelar någon roll, och min mamma och min äldre syster lever.

Jag vet inte vad ni tycker men jag har tamigfan ingen jävla lust att se 1 miljon gå till spillo såhär, just nu känns det som det är för allas bästa att idioten blir mördad. Kan säga att ingen av oss i familjen gillar att han håller på såhär.

Om du blir dömd för mordet har du inget arvsrätt, se 15:1 ärvdabalken. Om du inte blir dömd har du ändå ingen rätt till arv efter din morbror.
Citera
2021-09-17, 13:07
Medlem
Sluta lägg dig i vad andra gör med sina pengar istället.
Citera
2021-09-17, 13:09
Medlem
holmiums avatar
Citat:

TS är en snål psykopat.
Sök vård !
Citera
2021-09-17, 13:14
Medlem
jontebojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
TS är en snål psykopat.
Sök vård !
Är jag?

Kan man inte hantera pengar så borde man inte få ha pengar.
Senast redigerad av jonteboj 2021-09-17 kl. 13:17.
Citera
2021-09-17, 13:24
Medlem
Vet inte om du har suttit något på sluten anstalt men om du aldrig har testat så kan jag upplysa dig om att det inte är någon höjdare. Lösa bort ditt liv i kriminalvårdens korridorer tillsammans med en jävla massa stolpskott. Främst blattar.

Tro mig, du kommer ångra dig när du sitter där i cellen och du kommer undra hur fan du kunde vara så jävla dum att värdesätta pengar så jävla högt framför att ha ett liv med relationer, kärlek och allt det vackra som finns.

Förstår att det är surt att se någon idiot slösa bort pengar men faktum är att det inte är dina pengar överhuvudtaget att bry dig om. Så bara där tycker jag att du gör moraliskt fel som bryr dig.
Sedan rent andligt så tycker jag att du är fel ute när du fokuserar på pengar så mycket samtidigt som det finns mycket annat fint i livet. Testa med att tänk över ordentligt vilka människor i din närhet som du tycker om, testa att tänk tanken på att de skulle försvinna. Försök känna efter hur jobbigt det skulle vara, och hitta tacksamheten över de relationer och allt det goda du har i ditt liv.

Folk lär ju ta avstånd från dig bara pga det faktum att du fokuserar mer på någon annans pengar än dina relationer, tänk då ifall du skulle mörda personen. Tror du att din mamma och syster skulle bli glada? Dom vill förmodligen inte ha en mördare till son och bror. Detta hade gjort dig ensam.

Att sedan sitta i fängelse i många långa år framöver hade gjort dig ännu mer ensam.

Om jag nu också ska vara lite konstruktiv och gå på din linje så tycker jag att du ska överväga att blåsa din släkting eller på annat vis få tillgång till pengarna. Lite mindre dramatiskt än mord och ger verkligen inte samma straff.
Citera
2021-09-17, 13:34
Låter som en oerhört dum idé på alla plan. Oetiskt dessutom. Både mord och stöld på det. Inte bra alls.

Nog är det tråkigt när folk slösar och inte förvaltar sitt kapital, men då är det betydligt bättre att lära upp personen om ekonomi i stället.

Rekommendera personen ifråga att läsa boken "Vägen till ekonomisk frihet", exempelvis. Följt av olika böcker som behandlar investeringsstrategier.
Citera
2021-09-17, 13:37
Medlem
1335991s avatar
Han gör vad han vill med sina
egna pengar, det har ju du inget med att göra.

Vrf ska han spara?

Bättre leva livet medans man kan.

Snacka om den svenska avundsjukan....
Citera
2021-09-17, 13:40
Medlem
Skaraborg2s avatar
Han gör vad han vill med dessa pengar.

Citat:
Ursprungligen postat av 1335991
Han gör vad han vill med sina
egna pengar, det har ju du inget med att göra.

Vrf ska han spara?

Bättre leva livet medans man kan.

Snacka om den svenska avundsjukan....

Det är helt riktigt.

Han har ärvt dessa pengar och gör vad han vill med dem.
Citera
2021-09-17, 14:05
Medlem
sebastian66s avatar
Sköt dina egna problem grabben. Om han så slösar är det fortfarande INTE dina problem.
Du måste ha problem om du inte kan låta andra få göra vad man vill med pengar eller annat.
Håll dig borta från dina släktingar bli inte sambo eller skaffa barn.
Helvetes avundsjuka barn i dagens samhälle fantastiskt.
Citera
2021-09-17, 14:21
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Är jag?

Kan man inte hantera pengar så borde man inte få ha pengar.

Det är väl du själv ett bra exempel på. Hur mycket har du sparar ihop på dessa tre år?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in