• 2
  • 3
2021-09-17, 15:11
Moderator
Briasccas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Jag har redan förklarat vad personen äter.

Det här är så konstigt - den renommérade matavdelningen på Flashback, och jag var övertygad om att jag skulle få massor med bra tips på ersättning. Men det är bara ett bra tips hittills.

Det handlar alltså om att byta ut ädelost mot annan ost, inte något annat som "jästchips" eller "tubost" eller vegansk ost som smakar fotsvett.

Det handlar om att byta ut t ex Kvibille Ädel mot annan ost och vad som funkar. Jag tror jag river ner Västerbotten helt enkelt.
Jag skulle kanske föreslå cheddar istf västerbottensost. VB-osten skär sig vid upphettning och delar sig i ostkornen och fett, medans cheddarn håller ihop. Särskilt den amerikanska cheddarn är bra. Om du nu inte gör bechamelsås/vit grundsås och häller i ost, då spelar ostens typ mindre roll. Om du ska ha den på broccoli så får den inte vara för mesig i smaken, eftersom broccolin är rätt pikant. Jag skulle hacka i chili i ostsåsen så får den sting, som en ädelostsås hade haft.
Citera
2021-09-17, 15:17
Medlem
klybans avatar
Jag skulle säga en kvibbile cheddar funkar bra här och gör det att det nästa smakar exakt samma.
Citera
2021-09-17, 15:19
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Den veganska ”feta style” smakar jättemycket som getost, blanda med FET krämfräsh och grädda rätt varnt så får du en fin ostig yta

Annars vanlig fårfeta. Blir lite tuggig och god i ugnen
Citera
2021-09-17, 15:25
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Jag skulle säga en kvibbile cheddar funkar bra här och gör det att det nästa smakar exakt samma.
Cheddar är en fantastisk smältost men det blir liksom inte segt. Testa med att blanda i mozzarella nästa gång du gör varma mackor, då blir det de där strängarna som man ser på TV-reklamen.
Citera
2021-09-17, 15:47
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetsskygg
Cheddar är en fantastisk smältost men det blir liksom inte segt. Testa med att blanda i mozzarella nästa gång du gör varma mackor, då blir det de där strängarna som man ser på TV-reklamen.
Jag är förövrigt också helt torsk på just cheddar, det var inte ofta hushållsost i vår familj:
Utan det var 4,5 Kvibille cheddar som gällde ofta, sen tur till Helsingör innebar en del dansk ost.

Men det är kusligt hur likt mögelost och cheddarn smakar i en gratängsås eller sås.
Jag är själv ingen fan av mögelost, och en gång skulle det var mögelost sås till nåt jag gjorde.
Och smakmässigt var det lite lurigt att känna skillnad, kanske om man har en sås med massor av mögelost, så kanske det blir mer tydligt.
Eller någon extra stark mögelost.

Tänker nu när du säger att blanda ostarna, så tänker jag på rätt nyss här.
Och hur jag köpte mig en färdigriven ost, och gjorde misstaget inte kolla det var ost jag köpte.
Sen när jag åt min pimpade frysta panpizza, så funderade jag på varför det var så konstigt konsistens på osten.
Sen när jag tog mer pizza dagen efter, så tänk
Finns det verkligen någon som gillar det skräpet?

Aldrig blandat dom två ostarna, men väl annat, ser rätt gott ut när de drar och det trådar sig så.
Citera
2021-09-17, 18:15
Medlem
Takpapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Hallojski
Jag ska göra en vegorätt åt en gäst som är vegetarian light, hon äter inte kött, kyckling (men fisk, ägg, mejeriprodukter äter hon) och hon gillar inte ädelost.

Rätten jag känner att jag kan laga till utan problem är en pastagratäng med broccoli etc och ädelost.
Vad kan jag byta ut ädelosten till för att maten fortfarande ska vara krämigt geggig?

I ena receptet finns en äggstanning med. Jag funderar på att smälta hårdost i grädde och bara hälla över, skulle det funka?

Men vad är detta för idiotisk fråga som ingen annan än din vegeterande vän kan svara på?

En person som inte gillar ädelost är inte tillräknelig. Ett självklart alternativ är en lagrad hårdost, men tycker hon om det? Hur ska vi veta det? Kanske en mild edamer? Eller hushållsost? Börjar hon nicka lite försiktigt nu? Eller räcker om du saltar lite mer, bara? Det är nog bäst att du struntar i osten helt och hållet, lägg i en skiva tomat. Eller är hon allergisk mot det, kanske?

Fråga oss vad din vän tycker om för smak...?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in