• 1
  • 2
2021-09-17, 10:56
Medlem
LuluBrooksies avatar
Hallojski
Jag ska göra en vegorätt åt en gäst som är vegetarian light, hon äter inte kött, kyckling (men fisk, ägg, mejeriprodukter äter hon) och hon gillar inte ädelost.

Rätten jag känner att jag kan laga till utan problem är en pastagratäng med broccoli etc och ädelost.
Vad kan jag byta ut ädelosten till för att maten fortfarande ska vara krämigt geggig?

I ena receptet finns en äggstanning med. Jag funderar på att smälta hårdost i grädde och bara hälla över, skulle det funka?
Citera
2021-09-17, 11:02
Medlem
Testa en product som heter jästflingor eller liknande går att köpa på Apotea, när den värms i rätten så blir det lagom fylligt och gott lite som nån parmesanost ungefär
Citera
2021-09-17, 11:15
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoolGenerator
Testa en product som heter jästflingor eller liknande går att köpa på Apotea, när den värms i rätten så blir det lagom fylligt och gott lite som nån parmesanost ungefär
Allvarligt? Jästflingor? Det låter helvidrigt...
Citera
2021-09-17, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Allvarligt? Jästflingor? Det låter helvidrigt...

Låter vidrigt, ja, men döm inte hunden efter håren eller vad man säger. Den är helt klart värd att testas
Citera
2021-09-17, 11:29
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoolGenerator
Låter vidrigt, ja, men döm inte hunden efter håren eller vad man säger. Den är helt klart värd att testas
Du försöker väl inte lura mig här?
Från Apotea:

Dosering & användning

Ta dagligen 1,5 msk (ca 7 g) Bjäst Flingor på frukosträtten, i vatten, mjölk eller annan dryck eller mat. Ska inte upphettas, eftersom det då finns risk att de värdefulla vitaminerna förstörs. Rekommenderad daglig dos bör inte överskridas. Kosttillskott bör inte ersätta en varierad kost.
Citera
2021-09-17, 11:32
Medlem
Citat:
Du försöker väl inte lura mig här?
Från Apotea:

Dosering & användning

Ta dagligen 1,5 msk (ca 7 g) Bjäst Flingor på frukosträtten, i vatten, mjölk eller annan dryck eller mat. Ska inte upphettas, eftersom det då finns risk att de värdefulla vitaminerna förstörs. Rekommenderad daglig dos bör inte överskridas. Kosttillskott bör inte ersätta en varierad kost.

Inte samma produkt, denna gäller det:

https://www.apotekhjartat.se/produkt...i-flakes-60-g/
Citera
2021-09-17, 11:56
Medlem
Briasccas avatar
Citat:
Hallojski
Jag ska göra en vegorätt åt en gäst som är vegetarian light, hon äter inte kött, kyckling (men fisk, ägg, mejeriprodukter äter hon) och hon gillar inte ädelost.

Rätten jag känner att jag kan laga till utan problem är en pastagratäng med broccoli etc och ädelost.
Vad kan jag byta ut ädelosten till för att maten fortfarande ska vara krämigt geggig?

I ena receptet finns en äggstanning med. Jag funderar på att smälta hårdost i grädde och bara hälla över, skulle det funka?
Ostsås kan du göra på vilken ost som helst.

Men du har alltså en gäst som är "vegetarian light", fast egentligen är hon allätare som alla andra. Och som dessutom ställer krav på hur du ska laga maten. Ett pretentiöst och ouppfostrat förhållningssätt onekligen som får en att undra om du driver cateringsverksamhet?
Citera
2021-09-17, 12:09
Moderator
Maviels avatar
Jag förstår inte riktigt din frågan, om hon äter mejeriprodukter och ägg så borde du kunna använda ädelost...?

Jag har serverats jättegod gratäng med ostsås (gjord på vitkål och svamp), enligt uppgift var den gjord på Puck spread istället. Hon som lagat den kallade den vegansk. Jag försökte googla och leta fram exakt vad den innehöll men gick bet... men kan intyga att det blir krämig och gott med det.
Citera
2021-09-17, 14:01
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Jag förstår inte riktigt din frågan, om hon äter mejeriprodukter och ägg så borde du kunna använda ädelost...?

Jag har serverats jättegod gratäng med ostsås (gjord på vitkål och svamp), enligt uppgift var den gjord på Puck spread istället. Hon som lagat den kallade den vegansk. Jag försökte googla och leta fram exakt vad den innehöll men gick bet... men kan intyga att det blir krämig och gott med det.
Hon KAN äta ost men hon avskyr ädelost. Receptet jag har snöat in mig på innehåller ädelost - men jag tror att jag kommer byta ut den mot en starkare sorts hårdost typ cheddar.

Jag vill bara ha lite tips
Citera
2021-09-17, 14:04
Citat:
Hallojski

Vad i helvete? En vegetarian till som kräver specialmat ?

Kör hälften cheddar och hälften mozzarella. Det brukar bli geggigt och segt och jag använder den kombinationen när jag gör bechamelsås till min lasagne.
Citera
2021-09-17, 14:04
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Ostsås kan du göra på vilken ost som helst.

Men du har alltså en gäst som är "vegetarian light", fast egentligen är hon allätare som alla andra. Och som dessutom ställer krav på hur du ska laga maten. Ett pretentiöst och ouppfostrat förhållningssätt onekligen som får en att undra om du driver cateringsverksamhet?
Nej så är det inte utan det är knytis vego buffé, och den personensom just är vego tycker bara inte om ädelost.
Men det är personen ifråga vi ska fira.
Citera
2021-09-17, 14:06
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetsskygg
Vad i helvete? En vegetarian till som kräver specialmat ?

Kör hälften cheddar och hälften mozzarella. Det brukar bli geggigt och segt och jag använder den kombinationen när jag gör bechamelsås till min lasagne.
Tack! Låter jättebra! Ja det finns många vego lights därute. Vi brukar köra vego en dag i veckan bara för att testa.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in