2021-09-26, 16:21
  #133
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Bara att kolla skolinspektionens statistik. Du hittar den på deras hemsida.

Tack, intressant läsning
Dock går det ej att finna någon statistik på att kränkningar är till 99% osanna som du hävdar.
Det närmaste man isf kommer av denna rapport enligt mig är citat nedan från rapporten :

All skolpersonal:
Av de 737 beslut gällande kränkande behandling från skolpersonal som fattades under 2020 utreddes 522 vidare och av dessa konstaterades brister i 183 fall
(35 procent).

Lärare:
Under 2020 har Skolinspektionen registrerat 136 ärenden som rört att en lärare
agerat oskickligt, olämpligt eller dömts för brott. Beslut har fattats i 139 ärenden.7 I
de flesta fall har ärendet avslutats utan anmälan till LAN (74 ärenden). Avskrivning
har skett i 54 ärenden. I 40 av dessa avskrevs ärendet för att läraren saknade legitimation. Totalt har elva lärare anmälts till LAN.
Citera
2021-09-26, 16:24
  #134
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrCamping
Totalt har elva lärare anmälts till LAN.

Så stryker du 8 från dessa så får du nästan över 90% falska anmälningar. Bra va?
Citera
2021-09-26, 16:32
  #135
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoeBidenLuktarBajs
Jag har inte raderat några inlägg. Användare kan inte radera sina egna inlägg på flashback. Det är bara moderatorerna som kan det.

Om du har läst igenom vad jag skrivit i andra trådar så bör du kunna se att jag ser mycket allvarligt på sexuella övergrepp. Men i det här fallet så rör det sig om falska anklagelser.

Njae, vet inte om jag håller med dig om att du har en allvarlig syn på sexuella ofredanden. Du tycker ju att Ralph Gyllenhammars beteende att stoppa en öl-flaska mellan en tjejs bröst är en harmlös förseelse av sexuell natur.
Hur vet du att detta är falska anklagelser?
Citera
2021-09-26, 16:38
  #136
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Så stryker du 8 från dessa så får du nästan över 90% falska anmälningar. Bra va?

Läs igen, citat från rapporten : Av de 737 beslut gällande kränkande behandling från skolpersonal som fattades under 2020 utreddes 522 vidare och av dessa konstaterades brister i 183 fall
(35 procent).

35% konstaterade brister men det i sig innebär ju inte att 65% är falska anklagelser.
Poängen med diskussionen är ju att du hävdar att 99% av alla anmälningar är falska vilket inte stämmer.
Citera
2021-09-26, 16:45
  #137
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrCamping
Njae, vet inte om jag håller med dig om att du har en allvarlig syn på sexuella ofredanden. Du tycker ju att Ralph Gyllenhammars beteende att stoppa en öl-flaska mellan en tjejs bröst är en harmlös förseelse av sexuell natur.
Hur vet du att detta är falska anklagelser?

På vilket är det inte harmlöst? Förklara gärna.
Citera
2021-09-26, 16:46
  #138
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrCamping
Läs igen, citat från rapporten : Av de 737 beslut gällande kränkande behandling från skolpersonal som fattades under 2020 utreddes 522 vidare och av dessa konstaterades brister i 183 fall
(35 procent).

35% konstaterade brister men det i sig innebär ju inte att 65% är falska anklagelser.
Poängen med diskussionen är ju att du hävdar att 99% av alla anmälningar är falska vilket inte stämmer.

Det stämmer, om du räknar rätt. Om inte läraren åtalas för brottet och får legitmationen indragen är det en falsk anmälan.
Citera
2021-09-26, 19:54
  #139
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Det stämmer, om du räknar rätt. Om inte läraren åtalas för brottet och får legitmationen indragen är det en falsk anmälan.

Vi har olika syn på detta men alldeles oavsett är det långt ifrån 99% som du fast hävdar.
Med din retorik så innebär det att alla brott som anmäls och inte kan bevisas i domstol (bortom rimligt tvivel) och får en fällande dom är falska anmälningar ? Eller förstår jag dig fel ?
Citera
2021-09-26, 20:00
  #140
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoeBidenLuktarBajs
Jag minns mycket väl vad jag skrev, och jag står fast vid mitt ord. Det var som sagt moderatorn som raderade inlägget, inte jag själv(användare kan inte radera sina egna inlägg).

Förstår och det är helt riktigt! Sorry

Men, varför redigerade du mitt inlägg/ditt citat i svar #93 ? Vill du inte ha ett moget/öppet forum eller vill du att vi alla ska börja ändra ord som du gjort. Du tog ju varje chans att ändra ord som ungdom = pungdom, olla en fågel = äta en grävling, allvaret = ollvoret m.m
Står du även för detta ?
Citera
2021-09-26, 22:31
  #141
Medlem
BeatriceCencis avatar
Det är motbjudande att se så många människor i tråden förneka att lärare idag är otroligt utsatta för betygstjat, och ta tjejernas berättelser till försvar utan eftertanke. Ni som arbetar som lärare eller har bekanta som gör det, vet att det idag är en enorm press på lärare från såväl elever som deras föräldrar angående betygen. Det kan mycket väl finnas anledning att tro att den här tjejen ljuger. Som andra har sagt i tråden, så blir det alltid som så i sådana här fall, att när en tjej anmäler, så dyker det helt plötsligt upp en massa opportunister som också ska anmäla och få skadestånd eller bara vill ha uppmärksamhet.

Jag har två personer i min bekantskapskrets som är just gymnasielärare och två som är rektorer, och de har samtliga berättat om hur elever och föräldrar inte drar sig för att skälla ut läraren eller ringa och klaga på läraren hos rektorn, just pga betygen.

En rektor har berättat för mig att betygstjafset numera är så omfattande att han sagt åt lärarna att inte ta den typen av betygsdiskussioner med elever och föräldrar öht, utan att hänvisa dem direkt till honom. Och det är inte några få fall. Detta är ett av de största problemen på skolorna idag jämte det faktum att lärarna tvingas vara socialarbetare och psykologer åt elever som mår dåligt av olika anledningar.

En manlig bekant jag har som är mattelärare berättade att elever skrikit åt honom och slutat hälsa pga att han vägrat höja betygen. Och då hade han redan varit tillmötesgående. Inte heller ovanligt att föräldrar ringer och skriker i telefonen.

När jag gick i gymnasiet för länge sedan hörde jag också att det viskades i korridorerna att tjejer sagt att de skulle anmäla att en manlig lärare tafsat på dem ifall han inte höjde betyget. Så vidriga kan tyvärr medlemmar av mitt eget kön vara, för det är bara tjejer som håller på med falskanmälningar. Tyvärr har vi en samhällssituation idag där kvinnor automatiskt ska bli trodda. För inte ljuger väl tjejer? Vilket kön på skolorna är det som inte kan umgås i grupp och snackar skit och ljuger bakom ryggen på varandra och sina kompisar? Ni vet själva svaret. Det är enbart tjejer som håller på så.
Citera
2021-09-27, 02:51
  #142
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeatriceCenci
Det är motbjudande att se så många människor i tråden förneka att lärare idag är otroligt utsatta för betygstjat, och ta tjejernas berättelser till försvar utan eftertanke. Ni som arbetar som lärare eller har bekanta som gör det, vet att det idag är en enorm press på lärare från såväl elever som deras föräldrar angående betygen. Det kan mycket väl finnas anledning att tro att den här tjejen ljuger. Som andra har sagt i tråden, så blir det alltid som så i sådana här fall, att när en tjej anmäler, så dyker det helt plötsligt upp en massa opportunister som också ska anmäla och få skadestånd eller bara vill ha uppmärksamhet.

Jag har två personer i min bekantskapskrets som är just gymnasielärare och två som är rektorer, och de har samtliga berättat om hur elever och föräldrar inte drar sig för att skälla ut läraren eller ringa och klaga på läraren hos rektorn, just pga betygen.

En rektor har berättat för mig att betygstjafset numera är så omfattande att han sagt åt lärarna att inte ta den typen av betygsdiskussioner med elever och föräldrar öht, utan att hänvisa dem direkt till honom. Och det är inte några få fall. Detta är ett av de största problemen på skolorna idag jämte det faktum att lärarna tvingas vara socialarbetare och psykologer åt elever som mår dåligt av olika anledningar.

En manlig bekant jag har som är mattelärare berättade att elever skrikit åt honom och slutat hälsa pga att han vägrat höja betygen. Och då hade han redan varit tillmötesgående. Inte heller ovanligt att föräldrar ringer och skriker i telefonen.

När jag gick i gymnasiet för länge sedan hörde jag också att det viskades i korridorerna att tjejer sagt att de skulle anmäla att en manlig lärare tafsat på dem ifall han inte höjde betyget. Så vidriga kan tyvärr medlemmar av mitt eget kön vara, för det är bara tjejer som håller på med falskanmälningar. Tyvärr har vi en samhällssituation idag där kvinnor automatiskt ska bli trodda. För inte ljuger väl tjejer? Vilket kön på skolorna är det som inte kan umgås i grupp och snackar skit och ljuger bakom ryggen på varandra och sina kompisar? Ni vet själva svaret. Det är enbart tjejer som håller på så.

Det är inte alls ovanligt att tjejer ljuger, överdriver eller hittar på rena rama rövarhistorierna bara det passar deras agenda för stunden.


Här gäller det dock betygsättning. Då verkar normala spelregler tyvärr ofta vara satta ur spel

Och vad gäller läraren i det aktuella fallet så kan han lika gärna vara helt oskyldig, det kan istället vara de kvinnliga
eleverna som gaddat ihop sig på samma sätt som på 90-talet när Billy Butt inte infriade de unga kvinnornas önskan om att bli kända sångerskor och fotomodeller. Då förvandlades han helt abrupt till våldtäktsman.

Att lärare i dagens skola är extra utsatta för våld och hot vet vi, det nya verkar vara att anklaga dom för ofredande när de inte infriar tjejernas förhoppningar och KRAV om höga betyg.
__________________
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2021-09-27 kl. 02:54.
Citera
2021-09-27, 07:54
  #143
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrCamping
Är inte enig med dig i detta tänk att elever går igenom en sån här stor process bara som en hämnd för att dom inte får högre betyg. Då hade vi sett detta i en mycket större utsträckning och ffa så har dom ju ingen personlig vinning på att han blir dömd - betygen är ju dom samma.
Nej, detta argument haltar..
Ang det fetade:
Så anmälningarna görs av solidaritetsskäl? För att framtida skolflickor inte skall behöva råka ut för denne lärare?
Eller finns det möjligen dessutom med ett litet ekonomiskt incitament? Ett skadestånd på säg 5000 kr är ju sannolikt välkommet för en tonåring.

Alla dessa flickor (hur många handlar det om förresten?) har ju var sin mobil. Är det ingen av dessa flickor som kommit på den lysande idén att smyginspela samtalet när de kontaktar läraren för att höra vad de kan behöva göra för att höja sitt betyg?
I så fall hade Uddevalla TR sluppit ha en ord-mot-ord-process och vars utgång ju är osäker. Vem har läraren som försvarare?

Edit: Kontot 'lanbanan123' hävdar i sitt inlägg #64 i denna tråd att det finns en film men är osäker på om den är presenterad som bevismaterial.
Nu blir jag undrande. För om det finns en film borde den ju finnas med som stöd för åtalet.
Eller är filmerskan rädd för att bli motanmäld för själva inspelningen och därmed behöva betala tillbaka de 5000 till honom i en nästa process för kränkning av läraren?
__________________
Senast redigerad av Carinah78 2021-09-27 kl. 08:12.
Citera
2021-09-27, 11:13
  #144
Medlem
Adonis.s avatar
Egentligen inte så hemskt. Eleverna fick ju ett val, dvs högre betyg genom att bjuda på little piece of meat, liksom.

Tjänster & gentjänster har alltid förekommit & förkommer i stor utsträckning i arbetslivet. Kanske inte som anställd gatsopare men på högre nivå & högre tjänster. Även inom politik.

Bara win-win, så fattar inte att folk lipar som dom gör. Det är så världen fungerar. Lätt att man själv nappar ifall man tjänar på det. Några minuters avsky & skam mot att få förutsättningar för ett framgångsrikt liv? Valet är simpelt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in