2021-09-25, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scapula
Hur kan man efter fem års universitetsstudier vara så korkad så att man tror att
1) ens förslag ska leda till något ömsesidigt sexuellt utbyte med elever?
2) det man gjort ska stanna mellan en själv och eleverna?

Hoppas att denna snuskhummer byter bana i livet.
han lär ha lyckats förr
Citera
2021-09-25, 22:36
Medlem
tomyhockeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 80y
han lär ha lyckats förr

100% har han lyckats på plusgymnasiet i uddevalla då brudarna där springer med redbull och cigg in och ut ur klassrummet. Skolan liknar mer fritidsgård än gymnasieskola.
Citera
2021-09-26, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Nej, det är inte speciellt sällsynt. Skolinspektionen får in över 1000 anmälningar per år i kategorin kränkande behandling lärare-elev.

Men, inte av sexuell karaktär!!! Helt andra ”kränkningar” och betänk att det gäller alla skolformer/åldrar.
Citera
2021-09-26, 06:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Albert01
Men, inte av sexuell karaktär!!! Helt andra ”kränkningar” och betänk att det gäller alla skolformer/åldrar.

En kränkning är en kränkning. 99% av dessa anmälningar är falska.
Citera
2021-09-26, 11:37
Medlem
Questioneers avatar
Det förvånar mig inte ett dugg, det är något fel på män som söker sig till jobb där de får jobba med barn. Personligen tycker jag att man ska förbjuda män att jobba med barn. Dock lever vi ett pk störd samhälle där alla ska vara jämlika oavsett konsekvenserna.
Citera
2021-09-26, 14:43
Medlem
BorgeHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Questioneer
Det förvånar mig inte ett dugg, det är något fel på män som söker sig till jobb där de får jobba med barn. Personligen tycker jag att man ska förbjuda män att jobba med barn. Dock lever vi ett pk störd samhälle där alla ska vara jämlika oavsett konsekvenserna.

Många med studiebegåvning som pluggat t.ex. matematik har inte så många typer av jobb att söka, en del blir dock kvar som doktorander på universitetet. De flesta av mina vänner med denna bakgrund blev lärare. Vad jag förstår så är en del mycket bra lärare.

Naturligtvis skall en lärare inte ragga bland elever, är eleven under 18 år är det dessutom straffbart. Läraren har då en förtroendeställning för den unge. Är eleven över 18 år tycker jag det är skäl för avsked. Min erfarenhet är att det är vanligare med dessa relationer bland student-lärare på högskolor än de lägre stadierna.

Men professionella lärare på gymnasier och högstadium är mycket medvetna om detta, att det lätt kan bli prat och rykten.

En bit i det hela är också att unga människor inte alltid inser konsekvenserna av sina påståenden och ibland påhitt och lögner. Unga kvinnor kan vara heligt förbannade för att en lärare inte inser deras, i sina egna ögon, storartade insatser i ett ämne. De kan då vilja att hämnas och drar sig inte för att sprida rykten. En del unga kvinnor är mycket bra på detta och de lever ibland i en egen påhittad värld där de själva är i centrum.

Jag kommer ihåg när jag studerade. Då var det en ung kvinna som fick hjälp av många med sitt examensarbete med både innehåll och språk. En svensk-lärare till och med skrev om arbetet, då den unga kvinnan hade dyslexi och knappt kunde skrivs en vettig text. Jag kommer ihåg att kvinnan tyckte hon skulle ha högsta betyg för sitt arbete. Hon startade en kampanj med massa påståenden om läraren. Hon förstod inte att om andra lärare mer eller mindre gör hennes arbete är det inte studenten som skall ha högt betyg.

Om det är påhitt från flickorna i detta fall hoppas jag verkligen de trycks dit hårt i ett åtal för falsk tillvitelse. Dessutom hoppas jag läraren driver en skadeståndsprocess mot flickorna eller deras föräldrar om de är omyndiga.

Det skall inte vara riskfritt att hitta på lögner om lärare som sköter sitt arbete.
Senast redigerad av BorgeH 2021-09-26 kl. 14:46.
Citera
2021-09-26, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
En kränkning är en kränkning. 99% av dessa anmälningar är falska.

Nu tar du allt i, ska du komma med såna påståenden och framstå som trovärdig så får du lägga fram bevis isf. Hur vet DU att 99% av alla anmälningar är falska?
Citera
2021-09-26, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BorgeH
Det skall inte vara riskfritt att hitta på lögner om lärare som sköter sitt arbete.

Ja, de falska anklagelserna mot Anders har redan orsakat otroligt mycket skada. Jag hoppas att de som varit drivande i den här häxprocessen straffas hårt. Om samhället inte lyckas få bukt med de här fasonerna så riskerar hela vårt samhällsbygge att krackelera.
Citera
2021-09-26, 15:38
Medlem
Vem har fupen
Citera
2021-09-26, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrCamping
Nu tar du allt i, ska du komma med såna påståenden och framstå som trovärdig så får du lägga fram bevis isf. Hur vet DU att 99% av alla anmälningar är falska?

Bara att kolla skolinspektionens statistik. Du hittar den på deras hemsida.
Citera
2021-09-26, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrCamping
Varför håller du på att raderar inlägg som du skriver ?
Hur vet du att anklagelserna redan har hunnit orsaka skada på mgm ?
När man läser dina andra trådar du varit inblandad i så verkar du ha en förkärlek för sexuella övergrepps-trådar. Hur är din syn på sexuella övergrepp, om vi nu förbi ser om mgm är skyldig eller ej.

För att läraren redan har förlorat sitt jobb, läraren har redan anmälts till LAN och läraren kommer att få näringsförbud. När en läraren ställs inför LAN kan den personen inte jobba något mer, till skillnad från vanliga kontorsråttor som kan maska sin fadäs och sedan ta ett annat jobb.

Sexuella övergrepp är givetvis tragiska, men det som än mer tragiskt är att elever och föräldrar sätter det i system att anklaga lärare så fort föräldrar och elever inte får som de vill. Skolinspektionen har över 1400 anmälningar förra året i kategorin kränkande behandling lärare-elev. Det är nog ganska uppenbart att 1400 lärare inte kränker elever.
Förra terminen inkom 255 anmälningar rörande kränkande behandling personal-elev, vilket enligt myndigheten är en MINSKNING med 19%! Majoriteten av dem är på grundskolan, endast 11 anmälan är på gymnasiet.

Förra terminen inkom 57 anmälan till Skolinspektionen om lärarens yrkesskicklighet varav 15 var formella brottmålsdomstolar. 63 beslut togs varav 40 av dem rörande indragen lärarlegitimation. 11 av besluten gick till LAN.

Det är ganska många anmälan det, framförallt eftersom att Skolinspektionen och BEO kastar majoritet av anmälan som kommer, dvs de är FALSKA.

Problemet med dessa anmälningar är att läraren som är utsatt inte får reda på det eller ens får ta del av uppgifterna. Detta för att de inte är part i mål. Vid en anmälan till BEO är skolhuvudmannen och föräldrarna parter, inte läraren. Många gånger hålls läraren helt i bakom ljuset och får inte försvara sig mot BEO eller mot LAN.

Att ropa varg för att få som man vill maskar tyvärr de fall där barnet/eleven verkligen blir kränkt och utsatt för sexuella handlingar!
Citera
2021-09-26, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BorgeH

Tyvärr är det ju riskfritt då eleverna skyddas av Skollagens 6kap. Skolhuvudmannen kommer inte att avslöja vilka eleverna är förrän åklagarmyndigheten begär det. Eleverna får enligt lag inte straffas eller ådras repressalier när de "rapporterar" om kränkande behandling.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in