• 1
  • 2
2021-09-16, 20:14
Medlem
Hej, jag har ett gammalt spelkonto som kan betraktas som extremt värdefullt.
det är inte värdefullt pga köp jag gjort utan bedrifterna jag åstakommit i spelet, jag vill inte berätta vilket spel detta gäller av säkerhetsskäl men värdet på kontot överstiger 400 000 sek
då till skattefrågan, jag skapade detta konto när jag var under 10 år gammal och eftersom jag inte lagt in pengar kan jag inte säga att jag gjort en vinst direkt då det inte finns ett investerat kapital.
jag vill sälja detta konto men känns fel att betala 34% skatt på något jag jobbat på i flera år utan att kunna dra av något investerat kapital! finns det någon väg runt vinstskatt när det gäller engångsföreteelser?
Citera
2021-09-16, 20:20
Medlem
SittFints avatar
Konstig argumentation till varför det skulle kännas fel att betala skatt. Se det som helt vanlig inkomstskatt. Eller stå för att du vill slippa undan utan att försöka få in etik i det hela.

Du kan ju alltid komma runt det hela genom att ta betalt i kontanter. Guld kan också fungera.
Citera
2021-09-16, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Konstig argumentation till varför det skulle kännas fel att betala skatt. Se det som helt vanlig inkomstskatt. Eller stå för att du vill slippa undan utan att försöka få in etik i det hela.

Du kan ju alltid komma runt det hela genom att ta betalt i kontanter. Guld kan också fungera.

Etik? jag hade betalat så lite skatt som möjligt om jag kunde då jag inte håller med om vad skattepengarna går till, men eftersom jag inte investerat något kapital undrar jag om det finns någon väg runt skatten, tack för ditt svar men vill inte lägga pengar under madrassen direkt, hade helst stoppat hela kapitalet på mitt isk konto direkt
Citera
2021-09-16, 20:48
Medlem
note-its avatar
Alla vi andra är enligt lag skyldiga att betala vinstskatt. Berätta varför du tror det finns sätt att komma runt det? Hur kan man ens tänka på det viset?
Det måste ju ligga något bakom ett sånt tankesätt.
Citera
2021-09-16, 20:53
Medlem
_killahs avatar
Ta betalt i bitcoins. Klart.
Citera
2021-09-16, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av note-it
Alla vi andra är enligt lag skyldiga att betala vinstskatt. Berätta varför du tror det finns sätt att komma runt det? Hur kan man ens tänka på det viset?
Det måste ju ligga något bakom ett sånt tankesätt.
alltså antingen så skämtar ni eller så spelar ni dumma, ursäkta tonen men det är för mig helt glasklart vad jag frågar om, klassas en virtuell vara som saknar ursprunglig investering som skattepliktig? har jag köpt bitcoin och gjort en vinst på 3000% skall jag självklart betala vinstskatt!
i det fall jag beskriver finns det dock ingen investering förutom den tid jag lagt på kontot, hade det varit så att jag investerat 5000 i månaden på detta konto hade jag ju kunnat dra av det och endast betalat skatt på vinsten men nu finns det bara den tiden jag lagt ner på kontot och då tycker jag inte det kan ses som vinst!?
Citera
2021-09-16, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Ta betalt i bitcoins. Klart.
då springer jag ju fortfarande på problemet när jag ska lägga in pengarna på mitt aktiekonto
Citera
2021-09-16, 21:21
Medlem
SittFints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adaren43
alltså antingen så skämtar ni eller så spelar ni dumma, ursäkta tonen men det är för mig helt glasklart vad jag frågar om, klassas en virtuell vara som saknar ursprunglig investering som skattepliktig? har jag köpt bitcoin och gjort en vinst på 3000% skall jag självklart betala vinstskatt!
i det fall jag beskriver finns det dock ingen investering förutom den tid jag lagt på kontot, hade det varit så att jag investerat 5000 i månaden på detta konto hade jag ju kunnat dra av det och endast betalat skatt på vinsten men nu finns det bara den tiden jag lagt ner på kontot och då tycker jag inte det kan ses som vinst!?
Alltså, det är ju inte ett dugg annorlunda jämfört med om du har målat en tavla i flera år. Eller skrivit en bok.

Du har investerat arbete i en produkt som någon annan vill ha.
Citera
2021-09-16, 21:58
Medlem
note-its avatar
Citat:
Du har ju lagt tid på detta och därmed är vinsten lön och ska beskattas. Väldigt enkelt. Om du tar en bostad som ökar i värde så måste du betala vinstskatt för det. Utan att du arbetat. Undrar vem fan som är dum i den här diskussionen?
Citera
2021-09-16, 22:08
Medlem
Citat:
...klassas en virtuell vara som saknar ursprunglig investering som skattepliktig?
Ring till Skatteverket och fråga (du behöver inte legitimera dig). Det fåtal gånger jag ringt Skatteverket har jag fått bra bemötande och vettiga svar, klart över genomsnittet för myndighetskontakter.
Citat:
i det fall jag beskriver finns det dock ingen investering förutom den tid jag lagt på kontot
Låter som du har arbetat alltså
Citera
2021-09-16, 22:55
Medlem
Du försöker med ett ologiskt resonemang.

Du har tjänat pengar. Då ska du betala skatt till det gemensamma.

Du kan vara nöjd att du tjänst så mycket pengar genom en hobby.
Citera
2021-09-16, 23:21
Medlem
okej, svaren verkar vara åt samma håll allihop, vad man än gjort räknas det alltså som en vinst, och i detta fall behöver jag betala skatt på hela beloppet då det kan liknas med en hobby/arbete. alltså finns det inga undantag jag kan nyttja om jag förstått allting rätt
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in