• 1
  • 2
2021-09-16, 16:24
Medlem
Binge:ar denna kalender då och då och undrar alltid över några specifika grejer som inte förklaras

Vem äger i själva verket Greveholm?

Varför finns det ingen trappa/stege längre till Grevens torn?

Varför sitter mordvapnen kvar i Jean och Staffans spökformer?

Vad är Lillans riktiga namn?

Vem ritade skattkartan?

Varför har killen på skolgården en voltmeter helt random i ryggsäcken?

Vart fördes tjuvarna när nissarna tog dem?

Vad var Diodas egentliga anledning att komma till Jorden?

Hur skapade Leif sin svävande bokhylla?

Vet att det finns fler jag inte kommer på i stunden men ovanstående gnager alltid i mig Har nån en teori på dessa eller förslag på något mer som borde finnas på listan så vore det välkommet.
Citera
2021-09-16, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agoldenage
Binge:ar denna kalender då och då och undrar alltid över några specifika grejer som inte förklaras

1. Vem äger i själva verket Greveholm?

2.Varför finns det ingen trappa/stege längre till Grevens torn?

3. Varför sitter mordvapnen kvar i Jean och Staffans spökformer?

4. Vad är Lillans riktiga namn?

5. Vem ritade skattkartan?

6. Varför har killen på skolgården en voltmeter helt random i ryggsäcken?

7. Vart fördes tjuvarna när nissarna tog dem?

8. Vad var Diodas egentliga anledning att komma till Jorden?

9. Hur skapade Leif sin svävande bokhylla?

Vet att det finns fler jag inte kommer på i stunden men ovanstående gnager alltid i mig Har nån en teori på dessa eller förslag på något mer som borde finnas på listan så vore det välkommet.

Bästa julkalendern! Ser den flera gånger varje jul. Numrerade och spekulerar kring några nedan:

1. Utifrån verkligheten att greven inte fick någon arvinge gissar jag kommunen, eftersom det bara står. Eller så har allmänna arvsfonden sålt det till en privatperson (också möjligt såklart).

2. Jean och Staffan förstörde den är min gissning.

3. Varför skulle de inte göra det? Iofs är de inte biologisk materia som dött eller en själ nu när jag tänker efter, så egentligen konstigt att de blir en del i spökformen ja...

4. Jag har alltid tänkt att det faktiskt är hennes riktiga namn, inget annat namn nämns någonsin.

5. Ingen aning

6. Han är en intresserad nörd, behövs det någon mer anledning? :P

7. Ingen aning.

8. Sightseeing i rymden

9. Den är i metall och han har låtit den ha kontakt med stenen i precis rätt mängd har jag tänkt, men där hör jag gärna andra teorier!
Senast redigerad av Tipie 2021-09-16 kl. 16:45. Anledning: Tangentslintningar
Citera
2021-09-16, 16:49
Medlem
Swe1227s avatar
Kan man se den någonstans, graaatis
Citera
2021-09-16, 17:00
Medlem
Cannibalizations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swe1227
Kan man se den någonstans, graaatis

Gratis är det inte rent tekniskt då det betalas via skattesedeln, men annars så.

https://www.svtplay.se/mysteriet-pa-greveholm
Citera
2021-09-16, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tipie
Bästa julkalendern! Ser den flera gånger varje jul. Numrerade och spekulerar kring några nedan:

1. Utifrån verkligheten att greven inte fick någon arvinge gissar jag kommunen, eftersom det bara står. Eller så har allmänna arvsfonden sålt det till en privatperson (också möjligt såklart).

2. Jean och Staffan förstörde den är min gissning.

3. Varför skulle de inte göra det? Iofs är de inte biologisk materia som dött eller en själ nu när jag tänker efter, så egentligen konstigt att de blir en del i spökformen ja...

4. Jag har alltid tänkt att det faktiskt är hennes riktiga namn, inget annat namn nämns någonsin.

5. Ingen aning

6. Han är en intresserad nörd, behövs det någon mer anledning? :P

7. Ingen aning.

8. Sightseeing i rymden

9. Den är i metall och han har låtit den ha kontakt med stenen i precis rätt mängd har jag tänkt, men där hör jag gärna andra teorier!

Spökena pratar om tidigare familjer de skrämt bort så Olssons var i alla fall långt ifrån den första familjen att flytta in där efter grevens bortgång. I uppföljarkalendern från 2012 hade de ju fått lämna slottet eftersom de egentligen aldrig haft rätt till det, men det sades inte vem som tvingat dem flytta ut vad jag minns. Den var rätt dålig så aldrig sett om den sen den gick.

Kan absolut varit dem som rev trappan. Frågan är om de trodde att det skulle hålla honom kvar där uppe eller om det var för att ingen skulle ta sig upp honom. Ner kunde han ju tydligen ta sig i alla fall.

Det är nästan som att själva kropparna på dem omvandlades till spöken Annars kan man ju fråga sig vart greven begravde eller gömde deras kvarlevor.

Lillan känns för mycket som smeknamn för mig. Skulle kunna vara att hon heter Linn precis som tjejen som spelar henne. Lillan hade kunnat vara en förlängning på det.

Spökena kan det ju inte ha varit i alla fall som ritade kartan eftersom de försökte bränna upp den.

Nä. Nördig funkar väl som förklaring. Men det ser så fult ut när han bara har den förberedd så där

Hon kom ju till planeten nästan som att hon visste att greven behövde hjälp med sin kontakt-annons-tavla. Som att det var hennes uppdrag. Men hon hade ju telepatiska förmågor så inte helt långsökt kanske heller.

Han har i så fall snott stenen ur sprak på natten eller annat tillfälle när Lillan inte haft honom under uppsikt och använt den på hyllan. Men Absolut. Varför inte
Citera
2021-09-16, 21:14
Medlem
Citat:

Det är nästan som att själva kropparna på dem omvandlades till spöken Annars kan man ju fråga sig vart greven begravde eller gömde deras kvarlevor.
Spökena besökte sina gravar när de tog semester (gömde sig från greven), så gissningsvis ligger kropparna i gravkistorna.

Ts missade det största mysteriet; Hur lyckades en gammal gubbe övermanna två unga beväpnade män och döda dem med deras egna vapen?
Citera
2021-09-16, 21:17
Medlem
Negressdrottningens avatar
Har alltid undrat om spökena i den där serien är riktiga?
Citera
2021-09-16, 21:38
Medlem
erpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Negressdrottningen
Levande. Är du?
Citera
2021-09-16, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chalmers93
Spökena besökte sina gravar när de tog semester (gömde sig från greven), så gissningsvis ligger kropparna i gravkistorna.

Man ser ner i kistorna när dem öppnar locken och det är inga kroppar där. Kistorna står ju i domkyrkan också och där lämnar man väl inte kistor med döda i. Tror de bara lånar kistorna när de lämnar slottet för att vila upp sig.

Citat:
Ursprungligen postat av chalmers93
Ts missade det största mysteriet; Hur lyckades en gammal gubbe övermanna två unga beväpnade män och döda dem med deras egna vapen?

Greven var beredd och gillrade en fälla kanske?

Citat:
Ursprungligen postat av Negressdrottningen

https://www.youtube.com/watch?v=fLRQOwejbvY

14:54

Avslöjas i denna bakom-kulisserna-film. Riktiga spökena vägrade visa sig så de fick använda skådespelare
Citera
2021-09-25, 16:33
Medlem
liten.igelkotts avatar
Citat:

Vem äger i själva verket Greveholm?

Varför finns det ingen trappa/stege längre till Grevens torn?

Varför sitter mordvapnen kvar i Jean och Staffans spökformer?

Vad är Lillans riktiga namn?

Vem ritade skattkartan?

Varför har killen på skolgården en voltmeter helt random i ryggsäcken?

Vart fördes tjuvarna när nissarna tog dem?

Vad var Diodas egentliga anledning att komma till Jorden?

Hur skapade Leif sin svävande bokhylla?

Typ 2 dagar innan du startade den här tråden funderade jag med på vart nissarna körde tjuvarna. Märkligt sammanträffande. Har också funderat på hur Leif skapade den svävande bokhyllan.

Vad Dioda gjorde på jorden for man svar på i Greveholm 2 - Grevens återkomst.

Angående skattkartan är inte frågan bara vem som ritade den utan också varför samt varför inte spökena har förstört den för längesedan. De hade med enkelhet kunnat förstöra den för längesedan eller förstört någon del av Sprak.
Citera
2021-09-25, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liten.igelkott
Typ 2 dagar innan du startade den här tråden funderade jag med på vart nissarna körde tjuvarna. Märkligt sammanträffande. Har också funderat på hur Leif skapade den svävande bokhyllan.

Vad Dioda gjorde på jorden for man svar på i Greveholm 2 - Grevens återkomst.

Angående skattkartan är inte frågan bara vem som ritade den utan också varför samt varför inte spökena har förstört den för längesedan. De hade med enkelhet kunnat förstöra den för längesedan eller förstört någon del av Sprak.
Telepatisk överföring med nissarna och tjuvarna kanske 😆 Såg Greveholm 2 men det med Dioda minns jag inte. Vad var förklaringen? Förstår inte heller varför spökena väntade 200 år på att förstöra skattkartan eller sprak eller bara gjorde sig av med stenen. Antagligen har de inte brytt sig eftersom Olsson-ungarna var de första som verkligen undersökte slottet. Sprak var ju isärplockad av vad jag förmodar var Greven så de trodde kanske han redan var omöjlig att få igång igen.
Senast redigerad av Agoldenage 2021-09-25 kl. 18:06.
Citera
2021-09-25, 19:00
Medlem
liten.igelkotts avatar
Citat:
Telepatisk överföring med nissarna och tjuvarna kanske 😆 Såg Greveholm 2 men det med Dioda minns jag inte. Vad var förklaringen? Förstår inte heller varför spökena väntade 200 år på att förstöra skattkartan eller sprak eller bara gjorde sig av med stenen. Antagligen har de inte brytt sig eftersom Olsson-ungarna var de första som verkligen undersökte slottet. Sprak var ju isärplockad av vad jag förmodar var Greven så de trodde kanske han redan var omöjlig att få igång igen.

Nu minns jag inte på rak arm varför Dioda kom till Greveholm men jag tror det hade att göra med några frukter som fungerade som bränsle eller liknande. Jag får se om det i år. Originalet ser jag varje år.

Spökena kanske undermedvetet ville att Sprak skulle börja fungera? Annars borde de som sagt förstört skattkartan eller delar av Sprak. Oavsett är det en lucka i handlingen som kräver en förklaring. Att det finns en skattkarta är ologisk.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in