2021-09-15, 17:10
Medlem
I vintras gick torkarna sönder... Eller de blev okontrollerbara. De går inte att stänga av. Med spaken kan man fortfarande styra torkararmarna men inte få det att sluta. Jag har kontrollerat säkringen det är en 20 ampere och den är intakt. Så reläet måste vara felet.

Var på skroten och hämtade samma relä från en V70 2002 och testade med det, och det blev samma resultat som med det förra reläet. Tar jag ut reläet så går torkarbladen inte alls. Bilen har inte regnsensor.
Citera
2021-09-15, 17:33
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
Svårt att veta felet, jag har aldrig haft detta innan, men det kan vara hemmalägeskontakten inne i torkarmotorn som är trasig. Även regnsensor och torkarspak är möjliga felkällor.Lämna in detta för en felsökning hos Volvo..
Citera
2021-09-15, 18:06
Medlem
duden83s avatar
Kortis mellan olika bläck inne i torkarspaken hade jag gissat på. Antagligen p.g.a. kopparspån från slitage.

Koppla bort styrsignalen till styrpinnen på reläet.
Om du sen tar en extern strömkälla (t.ex. kabel direkt från bilbatteriet) och kopplar till reläets styrsignal-ingång. På så sätt kan du testa slå av och på och då får du en bekräftelse att det är vid torkarspaken felet ligger(om det funkar bra styra vindrutetorkaren med den externa kabeln är det ju insignalen till reläet som är knas).

I så fall får du skruva isär och rengöra koppar-bläcken i torkarspaken.

En annan sak du kan kolla på är jord-fel (dålig kontakt med jord). Dessa kan ge märkliga fel.
Senast redigerad av duden83 2021-09-15 kl. 18:16.
Citera
2021-09-15, 18:07
Medlem
Felet sitter säkert i spaken. En bilelektriker kan undersöka den.
Citera
2021-09-15, 19:47
Medlem
WeAreMotorheads avatar
Kan vara spaken, men även en vattenskadad CEM, huvudstyrdonet, kan vara orsaken.
Händer vissa bilar att det läcker in vatten och sen droppar ner i CEM.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in