Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2021-09-17, 23:27
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Han får upphovsrätt till det "nya" verk han skapat, men kan inte bruka det utan originalskaparens samtycke.

Tänk t.ex. på någon som översätter en bok till ett nytt språk. Boken på originalspråket ägs endast av originalskaparen, och han förfogar fritt över den.

Översättningen ägs av översättaren, men han skulle behöva originalskaparens samtyckte för att faktiskt trycka och sälja den översatta versionen. Originalskaparen kan inte heller trycka och sälja den översatta versionen utan översättarens samtycke.

(Detta är ett teoretiskt exempel. Jag skulle gissa att vid översättning av en bok så ingås det avtal om exakt vem som får vilken rättighet, och hur andra får förfoga över dem.)
Ja det låter rimligt. Tack för klargörandet. Så måste det nog vara
Citera
2021-09-18, 19:31
  #26
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newtimes2020
Typiskt att det ska vara så krånglig gammal svenska. Vad menas egentligen? Jag förstår det som att han äger inte annat däröver.

Alltså, han får upphovsskydd på sin transkribrering. Texten tillhör honom. Han kan trycka böcker med den och ge ut. Som det sägs i första stycket


4 § Den som översatt eller bearbetat ett verk eller överfört det till annan litteratur- eller konstart har upphovsrätt till verket i denna gestalt, men han äger icke förfoga däröver i strid mot upphovsrätten till originalverket.



Eller? Låter skumt iofs

Tänk så här:

Du frågade om du kan göra en bok av en föreläsning du hört.

Svaret är att det kan du, men om du inte gör något eget av boken du skriver (du kan redigera talet/föreläsningen, utvidga den, förbättra dispositionen, städa bort eventuella felaktigheter och mer allmänt göra den "bättre", mer lättfattlig, bättre formulerad etc etc) så får du inte egen upphovsrätt.

Poängen är att din vidareutveckling måste ha tillräcklig verkshöjd för att du skall få upphovsrätt till din förbättrade återgivning.

Bara då kickar andra stycket in, och föreläsningen/talet och din bok förvandlas till två skilda verk, där du har hel och fri upphovsrätt till boken du skrivit.

Det här innebär att den som samlar fakta till en faktabok, eller åsikter till en debattbok kan göra detta fritt, utan att bromsas av att någon tomtenisse dyker upp och säger något i stil med "detta får du inte skriva, för det sa jag på ett blogginlägg förra året" eller "det där har jag lagt ut som föreläsningsmaterial ht 2011 på kursen i immaterialrätt".

Verkshöjd!
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback