Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-09-14, 23:16
  #1
Medlem
lone stars avatar
Har fått lånelöfte som lyder ungefär; Kontantinsats 2 miljoner(helt klart), inkomst 1 55tusen, inkomst 2 38tusen.
Inga övriga lån eller några konstigheter med ekonomin överhuvudtaget historiskt.
Inget lån skulle behövas till ev lagfart o dyl kringkostnader om köp hus.

Beviljat: Lån+kontantinsats totalt möjligt köpa för 7 350 000kr storstad. (Endast kollat med vår ordinarie bank)

Inte för jag skulle vilja se att det kunde lånas ut mer. Men när jag slår på div bankers ”Hur mycket får jag låna”. Så är där flera banker som ger prognos typ 7.8- bra över 8 miljoner i möjligt kontantinsats+lån. Dock med upp till 85% belåning.

Så min fråga till er insatta: Kan det här sägas vara väldigt restriktivt av banken eller fullt normalt erbjudande?
Som jag fattar det så har de lagt sig på att vi lånar nära 70%gränsen och nära 4.5* lönerna dvs 1% amortering.
Har inte pressat bank överhuvudtaget att låna mer.
__________________
Senast redigerad av lone star 2021-09-14 kl. 23:23.
Citera
2021-09-14, 23:28
  #2
Medlem
Det här flög över mitt huvud
Citera
2021-09-14, 23:30
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Har fått lånelöfte som lyder ungefär; Kontantinsats 2 miljoner(helt klart), inkomst 1 55tusen, inkomst 2 38tusen.
Inga övriga lån eller några konstigheter med ekonomin överhuvudtaget historiskt.
Inget lån skulle behövas till ev lagfart o dyl kringkostnader om köp hus.

Beviljat: Lån+kontantinsats totalt möjligt köpa för 7 350 000kr storstad. (Endast kollat med vår ordinarie bank)

Inte för jag skulle vilja se att det kunde lånas ut mer. Men när jag slår på div bankers ”Hur mycket får jag låna”. Så är där flera banker som ger prognos typ 7.8- bra över 8 miljoner i möjligt kontantinsats+lån. Dock med upp till 85% belåning.

Så min fråga till er insatta: Kan det här sägas vara väldigt restriktivt av banken eller fullt normalt erbjudande?
Som jag fattar det så har de lagt sig på att vi lånar nära 70%gränsen och nära 4.5* lönerna dvs 1% amortering.
Har inte pressat bank överhuvudtaget att låna mer.
Fattar inget b men vill du låna b så ba säg de
Citera
2021-09-15, 00:19
  #4
Medlem
lone stars avatar
Alltså det jag undrade,av er med nyligen sökta bolån, är om med dessa två inkomster och 2 miljoner insats, så är det snålt av banken att låna ut 5 350 000kr? Eller fullt normalt?

Dvs Insats + bolån= 2+5.35= 7.35 miljoner Max gräns köpa för. På låneindikatorn andra banker verkar det gå låna betydligt mer med dessa inkomster totalt 93t/mån o 2 miljoner insats.
Citera
2021-09-15, 00:22
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Alltså det jag undrade är om med dessa två inkomster och 2 miljoner insats, så är det snålt av banken att låna ut 5 350 000kr? Eller fullt normalt?

Dvs Insats + bolån= 2+5.35= 7.35 miljoner Max gräns köpa för. På låneindikatorn andra banker verkar det gå låna betydligt mer.

Jag skulle nog säga det känns ganska rimligt eftersom den väg bostadsmarknaden är påväg. Att dem är rädda för att bubblan ska spricka så vill dem inte ligga ute med överdrivna mängder. Utan kanske därav lowballar lånet man får ut.
Citera
2021-09-15, 14:26
  #6
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Har fått lånelöfte som lyder ungefär; Kontantinsats 2 miljoner(helt klart), inkomst 1 55tusen, inkomst 2 38tusen.
Inga övriga lån eller några konstigheter med ekonomin överhuvudtaget historiskt.
Inget lån skulle behövas till ev lagfart o dyl kringkostnader om köp hus.

Beviljat: Lån+kontantinsats totalt möjligt köpa för 7 350 000kr storstad. (Endast kollat med vår ordinarie bank)

Inte för jag skulle vilja se att det kunde lånas ut mer. Men när jag slår på div bankers ”Hur mycket får jag låna”. Så är där flera banker som ger prognos typ 7.8- bra över 8 miljoner i möjligt kontantinsats+lån. Dock med upp till 85% belåning.

Så min fråga till er insatta: Kan det här sägas vara väldigt restriktivt av banken eller fullt normalt erbjudande?
Som jag fattar det så har de lagt sig på att vi lånar nära 70%gränsen och nära 4.5* lönerna dvs 1% amortering.
Har inte pressat bank överhuvudtaget att låna mer.

Det är ca 4,5 årsinkomsten, vilket väl låter rätt normalt som ett "standardlöfte". Beroende på bank skulle du nog kunna få upp det till 5-5,5 gånger årsinkomsten om du vill, d.v.s 550-1100 tkr till i lån.
Citera
2021-09-15, 14:57
  #7
Medlem
lone stars avatar
Tack, ser ingen anledning fläska. Då energipriser o annat skenar. Kommer bli dyrt bo för stort.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback