• 1
  • 2
2021-09-14, 21:31
Medlem
Jag har en säck potatis som jag förvarat utomhus men jag kan itne längre ha dom ute eftersom det börjar bli för kallt och vissa potatias börjar se dålig ut.
Kan inte ha dom i lägenheten heller.

Så enda alternativet är att göra pulvermos av allt. Alltså själva pulvret så jag kan förvara det inomhus en längre tid.

Hur gör jag detta?
Ska jag först göra potatismos av allt och sedan torka i ugn och sedan mixa till ett pulver eller hur går det till?
Citera
2021-09-14, 21:43
Medlem
Turist i tidens avatar
Jag antar att man spraytorkar eller frystorkar det.
Citera
2021-09-14, 21:51
Medlem
yz44s avatar
Potatis bör förvaras mörkt och svalt, ingen källare du kan använda.
Citera
2021-09-14, 21:56
Medlem
Briasccas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sergiorant
Jag har en säck potatis som jag förvarat utomhus men jag kan itne längre ha dom ute eftersom det börjar bli för kallt och vissa potatias börjar se dålig ut.
Kan inte ha dom i lägenheten heller.

Så enda alternativet är att göra pulvermos av allt. Alltså själva pulvret så jag kan förvara det inomhus en längre tid.

Hur gör jag detta?
Ska jag först göra potatismos av allt och sedan torka i ugn och sedan mixa till ett pulver eller hur går det till?

Vad menar du med "för kallt"? Just nu är det väl bara minusgrader hela dygnet i fjällvärlden, så var bor du? Potatis klarar ned till plus 1 grad.

Tror inte man kan göra eget pulvermos då det är en industriell process. Föreslår att du istället äter upp allt bums och går över till en strikt potatisdiet. Om det är en säck, så är det väl 25 kilo potatis, och då äter du 2-3 kilo om dagen, så är säcken slut innan september månad är det.
Citera
2021-09-14, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Vad menar du med "för kallt"? Just nu är det väl bara minusgrader hela dygnet i fjällvärlden, så var bor du? Potatis klarar ned till plus 1 grad.

Tror inte man kan göra eget pulvermos då det är en industriell process. Föreslår att du istället äter upp allt bums och går över till en strikt potatisdiet. Om det är en säck, så är det väl 25 kilo potatis, och då äter du 2-3 kilo om dagen, så är säcken slut innan september månad är det.
2-3 kilo potatis om dagen är enormt mycket. Är nog endast fåtal som käkar så mycket.
Citera
2021-09-14, 22:04
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Herregud en säck potatis kostar ju växelpengar. Orka hålla på. Släng skiten.

Om du inte ser det som ett rent kul hobbyprojekt förstås.
Citera
2021-09-14, 22:04
Medlem
1335991s avatar
Gör potatisgratäng, frys in i matlådor.

Du kan ju strimla potatisen och
göra potatiskaka/Janssons frestelse ex.

Potatismos blir mkt jobb....
Skala, koka potatisen,mosa, krydda,
häll i mjölk ell grädde, kyl in.

Du kan ju göra pommes med skalen,
ganska enkelt.
Citera
2021-09-14, 22:18
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turist i tiden
Jag antar att man spraytorkar eller frystorkar det.
Har alltid undrat om man kan göra så i hemmet?
Citera
2021-09-14, 22:25
Medlem
Turist i tidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Har alltid undrat om man kan göra så i hemmet?
I labskala går det nog att göra i hemmet om man har råd med utrustningen.
Men det blir ett dyrt och omständigt sätt att fixa pulvermos. Enklare och billigare att köpa det i affären, om man nu gillar pulvermos.
Citera
2021-09-14, 22:36
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Herregud en säck potatis kostar ju växelpengar. Orka hålla på. Släng skiten.

Om du inte ser det som ett rent kul hobbyprojekt förstås.

Jo ts ville väll frystorka det. Finns maskiner för det om TS är villig att hosta fram en peng.
Senast redigerad av Bertil85 2021-09-14 kl. 22:53.
Citera
2021-09-15, 07:44
Medlem
Briasccas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elocone
2-3 kilo potatis om dagen är enormt mycket. Är nog endast fåtal som käkar så mycket.
Ja verkligen, det är massor. Men man får i den här dieten förstås inte äta något annat utan endast potatis i olika former; mos, kokt, stekt, friterad. Men alltså inget kött, sås eller grönsaker till utan bara potatis. Det var någon som höll en sådan här diet för några år sedan, enligt rapporter i min lokalradio. Vet inte hur länge personen höll ut men målet var i alla fall en strikt potatisdiet i ett års tid.
Citera
2021-09-16, 21:03
Medlem
rivjärn sen torkugn.
blanda med vatten/mjölk/smör när du ska använda det
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto