• 1
  • 2
2021-09-14, 17:41
Bannlyst
Jag tar en multivitamin som har 10 ug, men sen tar jag även denna från apoteket med 20 ug, det står IE 800 på apoteket, och 200 procent på kronans, fattar inte just va det betyder, men antar att det blir 30 ug/mikrogram d vitamin om dagen iaf... Är det mycket? Länken längst ned har 62.5 ug.

https://www.apoteket.se/produkt/apot...metall-696995/

https://www.kronansapotek.se/Kronans...-Man/p/781920/

https://www.apotea.se/biosalma-d3-62...ra-120-kapslar

utpå detta tar jag även b forte, b vitamin samt omega 3 640 mg,
Citera
2021-09-14, 17:46
Medlem
BIB3ls avatar
Du kan ta mycket mer än så.

Läs på kurera.se.

Citera
2021-09-14, 18:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BIB3l
Du kan ta mycket mer än så.

Läs på kurera.se.

Ok, nice!

Men det är lungt om man tar dom andra tre vid sidan om också eller utan att det blir problem? Menar inte bara d vitaminet nu.
Citera
2021-09-14, 19:00
Medlem
BIB3ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leijonborg
Ok, nice!

Men det är lungt om man tar dom andra tre vid sidan om också eller utan att det blir problem? Menar inte bara d vitaminet nu.
Det går bra.

Varför tar du tillskott? Inget fel med det, men jag antar att det finns en bakomliggande orsak.
Citera
2021-09-14, 19:07
Bannlyst
Citat:
Det går bra.

Varför tar du tillskott? Inget fel med det, men jag antar att det finns en bakomliggande orsak.
Äter inte så mycket kött som jag borde.

Eller grönsaker heller för den delen.
Citera
2021-09-14, 19:13
Medlem
BIB3ls avatar
Citat:
Äter inte så mycket kött som jag inte borde.

Eller grönsaker heller för den delen.
Ok. Försök att finna en dietist där du bor, som även är proffs på tillskott. En sådan kan hjälpa dig att få till en enkel meny, som tillsammans med tillskott ser till att din kropp och knopp får det de behöver.
Citera
2021-09-14, 19:16
Bannlyst
Citat:
Ok. Försök att finna en dietist där du bor, som även är proffs på tillskott. En sådan kan hjälpa dig att få till en enkel meny, som tillsammans med tillskott ser till att din kropp och knopp får det de behöver.
Hittade denna

https://www.vgregion.se/halsa-och-va...akt-dietister/

Ska kontakta imon, tack.
Citera
2021-09-14, 19:17
Medlem
MeinKampfs avatar
Citat:
Jag tar en multivitamin som har 10 ug, men sen tar jag även denna från apoteket med 20 ug, det står IE 800 på apoteket, och 200 procent på kronans, fattar inte just va det betyder, men antar att det blir 30 ug/mikrogram d vitamin om dagen iaf... Är det mycket? Länken längst ned har 62.5 ug.

IE (Internationella Enheter) är samma mått som IU (International Units). Du kan utan problem ta 40.000 IE /dag. Potentiella biverkningar kommer först vid runt 150.000 - 2000.000 IE /dag under lång tid samt om du tar de på kvällen då det stör sömnhormonet melatonin. Tas i samband med fett (gärna olja) och tillsammans med K2 (mk7).
Citera
2021-09-14, 19:23
Medlem
oldtimedrunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeinKampf
IE (Internationella Enheter) är samma mått som IU (International Units). Du kan utan problem ta 40.000 IE /dag. Potentiella biverkningar kommer först vid runt 150.000 - 2000.000 IE /dag under lång tid samt om du tar de på kvällen då det stör sömnhormonet melatonin. Tas i samband med fett (gärna olja) och tillsammans med K2 (mk7).
Är det bättre att ta fiskleverolja än tabletter?
Citera
2021-09-14, 19:33
Bannlyst
Citat:
Det står rekommenderad daglig dos 1 tablett, så su menar att man kan nästan hela burken utan att få biverkningar? :OOO en tablett från apoteket är 20 ug, finns 10 ug också.
Citera
2021-09-14, 19:55
Medlem
MeinKampfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oldtimedrunk
Är det bättre att ta fiskleverolja än tabletter?

Du kan ta D3 i tablett men det är en fettlösligt pre-hormon, jag kombinerar 40.000 IE D3 med 800 mikrogram K2 Mk7

Citat:
Det står rekommenderad daglig dos 1 tablett, så su menar att man kan nästan hela burken utan att få biverkningar? :OOO en tablett från apoteket är 20 ug, finns 10 ug också.

Du min herre, 800 IE skulle inte ens synas på en screening av ditt blod. 10.000 IE är RDI men för oss i norden får man dubbla dosen om du är ca 15-40 år och efter det gör bäst i att fyrdubbla det till 40.000 IE. Även vid 40.000 IE / dag kan man lida av D3 brist. Just D3 tar väldigt lång tid att bygga upp så effekterna kommer först efter ca 6 månader om du är vid god hälsa.

Ni som är rädda för att överdosera, de tester som skrämmer upp folk är gjorda med en dos på 600.000 IE i två år och visade då på vissa negativa effekter, men det berodde främst på att man inte hade hjälpvitaminen K2 mk7 som för kalken från artärerna till skelettet. Med en korrekt justering av andra vitaminer, elektrolyter och spårmineraler så kan man vara väldigt frikostig, men finns ingen vitts att ta varken 800 IE eller 800.000 IE. 40.000 räcker ofta för alla om man tar de dagligen.
Citera
2021-09-14, 19:55
Medlem
Citat:

Nja, det går faktiskt att överdosera redan vid betydligt lägre doser än så, om man inte är försiktig:
Citat:
Försäljningen av D-vitamin har blivit en miljardindustri [1, 2]. D-vitaminbrist framhävs av marknadskrafter som ett oerhört vanligt tillstånd, och behandlingar marknadsförs ofta som lösningen på allahanda besvär. Mottot »ju mer, desto bättre« bejakas, och tillskott som »bara« innehåller 400 IE (10 μg, det i Sverige rekommenderade dagliga intaget för barn och vuxna ≤75 år) säljer sannolikt inte lika bra som högdospreparat och tycks vara i minoritet på marknaden.

I detta nummer av Läkartidningen publiceras en beskrivning av ett fall, där en person köpt D-vitamin över nätet och i största välvilja administrerat 50 000 IE (1 250 μg)/dag till sin demenssjuke far, vilket resulterade i långvarig och svårbehandlad hyperkalcemi. Informationen om att detta skulle hjälpa inhämtades från en bok av en författare som på nätet marknadsför försäljning av D-vitaminpreparat [3].

(...)

En granskning 2013 visade att man inte kan lita på vad som står på pillerburken.
Ett preparat som enligt förpackningen skulle innehålla 125 μg (5 000 IE) vitamin D3 innehöll nästan dubbelt så hög dos, 232,8 μg (ca 9 300 IE) [4], dvs långt över den övre toleransgränsen 100 μg (4 000 IE) som European Food Safety Authority angett.
https://lakartidningen.se/klinik-och...kada-an-nytta/

Lagom är bäst, som äldre så vist brukade säga.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in