Citat:
Ursprungligen postat av
killawife
Du ska helst inte blanda grön(propylenglykol) med röd eller blå(etylenglykol). Om man inte vet vad man ska ha så kan man köpa en gul eller genomskinlig glykol som är blandbar med båda sorterna. men om du bara ska fylla på och du ser att det är grön i så häll i vanligt vatten bara. Destillerat är bäst om du har det men det är inte super-dupernödvändigt. Annars kan man få destillerat vatten ur en vanlig kondens-torktumlare, helt gratis.
Värt att tänka på är att grön glykol är ogifitg för människor, djur och miljön medans de andra två är mindre bra och kan vara dödliga för husdjur i små mängder.
Citat:
Ursprungligen postat av
Tehfuq
Olika färgerna har olika egenskaper som jag fattar det och kan inte blandas.
Citat:
Ursprungligen postat av
Carl Serung
Håll dig borta från såkallad "longlife" bara.
Annars spelar det ingen roll vad du har i kylaren.
Citat:
Ursprungligen postat av
Facade
Glykol finns i olika kemiska formulas, betecknas enklast genom dess färger.
Citat:
Ursprungligen postat av
Tehfuq
Enligt en svensk Bilservice firma så kan jag blanda blå & grön. Så ska nog köra på det för enkelhetens skull.
Citat:
Ursprungligen postat av
killawife
Jag är medveten om att färgerna inte egentligen säger något utan bara är en färgning men då ALLA som säljer glykol som biltillbehör följer samma mönster så funkar färgkodningen bra. Grön är propylen, blå är etylen, röd är etylen longlife och gul/transparent är blandbar med samtliga.
Vet ej varför det ska vara destillerat vatten men läser man en serviceguide så ska man använda dest. vatten.
Om man byter ut alla kylarvätska så kan man välja vilken glykol som helst. Det finns även frostskyddsvätska för fordon som inte innehåller varken glykol eller vatten.
När jag jobbade på mekonomen så hade vi en lista på alla frostskyddsvätskor som användes i olika bilar och det var minst 15st olika men mekonomen säljer bara fyra av dem.
Det gäller väl att förvirra folk så mycket som möjligt.
Men herre Jesus då…….
Fast flera i tråden klart och tydligt förklarat att färgerna kan man absolut inte lita på, utan man ska kontrollera vilken kemisk variant av glykol som det ska vara till sin motor och sen hålla sig till det, och glykol som är kompatibel, oavsett vilken färg det sen må vara.
Att man kan ta vilken glykol som helst är fel, därför att det kan resultera i att det blir skador i kylsystemet på sikt. Därför att de olika varianterna på glykol kan reagera kemiskt med olika material i kylsystemet, så det blir t.ex. korrosion eller annat elände.
Det finns heller ingen anledning att hålla sig från Longlife heller.