• 2
  • 3
2021-09-14, 15:29
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Jag är medveten om att färgerna inte egentligen säger något utan bara är en färgning men då ALLA som säljer glykol som biltillbehör följer samma mönster så funkar färgkodningen bra. Grön är propylen, blå är etylen, röd är etylen longlife och gul/transparent är blandbar med samtliga.
Det där stämmer ju inte då t.ex. Volvo har grön etylenglykol.

Finns det någon biltillverkare som förespråkar propylenglykol?
Citera
2021-09-14, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Jag har för mig att Volvo kör med HOAT och den du köpt verkar vara OAT.
Varför vill du blanda dom?

Som tidigare påtalats, färgen har ingen betydelse, det är övriga egenskaper som intressanta.

Jag gick in till en Bilservice firma (svensk sådan, viktigt att poängtera) och frågade om de hade glykol hemma som gick ihop med grön.

Ena firman hade hemma, men bara 25L dunkar & inget att hälla i.

Den andra hade den jag nämnde på 1L och sa att den kunde blanda med allt.
Citera
2021-09-15, 02:53
Medlem
killawifes avatar
Citat:

Som sagt, det gäller att förvirra och jag kan inget om vad just volvo gör tyvärr. Men om du handlar kylarvätska på Biltema, Jula, mekonomen eller på någon av mackarna så stämmer färgkodningen jag nämnt.

Idag använder nog ingen propylenglykol. Det används mest på båtar och äldre motorer. Alla jänkebilar brukar ha det. Man föredrar en giftigare variant då den har bättre egenskaper.
Vad jag förstår så är dess negativa egenskap att den med tiden reagerar med aluminium. Och många motorer och kylsystem är ju i aluminium idag så troligtvis inte optimalt.
Citera
2021-09-15, 05:34
Medlem
Citat:
Du ska helst inte blanda grön(propylenglykol) med röd eller blå(etylenglykol). Om man inte vet vad man ska ha så kan man köpa en gul eller genomskinlig glykol som är blandbar med båda sorterna. men om du bara ska fylla på och du ser att det är grön i så häll i vanligt vatten bara. Destillerat är bäst om du har det men det är inte super-dupernödvändigt. Annars kan man få destillerat vatten ur en vanlig kondens-torktumlare, helt gratis.

Värt att tänka på är att grön glykol är ogifitg för människor, djur och miljön medans de andra två är mindre bra och kan vara dödliga för husdjur i små mängder.

Citat:
Ursprungligen postat av Tehfuq
Olika färgerna har olika egenskaper som jag fattar det och kan inte blandas.

Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Håll dig borta från såkallad "longlife" bara.

Annars spelar det ingen roll vad du har i kylaren.

Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Glykol finns i olika kemiska formulas, betecknas enklast genom dess färger.

Citat:
Enligt en svensk Bilservice firma så kan jag blanda blå & grön. Så ska nog köra på det för enkelhetens skull.

Citat:
Jag är medveten om att färgerna inte egentligen säger något utan bara är en färgning men då ALLA som säljer glykol som biltillbehör följer samma mönster så funkar färgkodningen bra. Grön är propylen, blå är etylen, röd är etylen longlife och gul/transparent är blandbar med samtliga.

Vet ej varför det ska vara destillerat vatten men läser man en serviceguide så ska man använda dest. vatten.
Om man byter ut alla kylarvätska så kan man välja vilken glykol som helst. Det finns även frostskyddsvätska för fordon som inte innehåller varken glykol eller vatten.
När jag jobbade på mekonomen så hade vi en lista på alla frostskyddsvätskor som användes i olika bilar och det var minst 15st olika men mekonomen säljer bara fyra av dem.

Det gäller väl att förvirra folk så mycket som möjligt.

Men herre Jesus då…….

Fast flera i tråden klart och tydligt förklarat att färgerna kan man absolut inte lita på, utan man ska kontrollera vilken kemisk variant av glykol som det ska vara till sin motor och sen hålla sig till det, och glykol som är kompatibel, oavsett vilken färg det sen må vara.

Att man kan ta vilken glykol som helst är fel, därför att det kan resultera i att det blir skador i kylsystemet på sikt. Därför att de olika varianterna på glykol kan reagera kemiskt med olika material i kylsystemet, så det blir t.ex. korrosion eller annat elände.

Det finns heller ingen anledning att hålla sig från Longlife heller.
Citera
2021-09-15, 07:55
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Men herre Jesus då…….

Fast flera i tråden klart och tydligt förklarat att färgerna kan man absolut inte lita på, utan man ska kontrollera vilken kemisk variant av glykol som det ska vara till sin motor och sen hålla sig till det, och glykol som är kompatibel, oavsett vilken färg det sen må vara.

Att man kan ta vilken glykol som helst är fel, därför att det kan resultera i att det blir skador i kylsystemet på sikt. Därför att de olika varianterna på glykol kan reagera kemiskt med olika material i kylsystemet, så det blir t.ex. korrosion eller annat elände.

Fast jag själv har ej varit med om det.
Jag kan ej tala för vad andra har köpt för saker men för min egen del så har jag ej hittat skillnader under.
Absolut att det kan finnas, det är inget jag nekar.
Citera
2021-09-15, 08:21
Medlem
Citat:

Vet ej varför det ska vara destillerat vatten men läser man en serviceguide så ska man använda dest. vatten.
Om man byter ut alla kylarvätska så kan man välja vilken glykol som helst. Det finns även frostskyddsvätska för fordon som inte innehåller varken glykol eller vatten.
När jag jobbade på mekonomen så hade vi en lista på alla frostskyddsvätskor som användes i olika bilar och det var minst 15st olika men mekonomen säljer bara fyra av dem.

Det gäller väl att förvirra folk så mycket som möjligt.

Ja, förvirra - för då kan man sälja mer...
Citera
2021-09-25, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Men herre Jesus då…….

Skitsnack vem fan har lurat i dig det? Svar till trådstart! Du kan blanda vilka jävla färger som helst det enda som kan hända är att kylaren inte fryser sönder vilket är va du vill uppnå! Absolut INGENTING kan hända det blir ingen magisk reaktion som gör att packningar går sönder det koagulerar inte heller oavsett hur du blandar, herregud va mkt korkat folk det är som svarar!🤣🤣😁
Citera
2021-09-25, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manteufel
Skitsnack vem fan har lurat i dig det? Svar till trådstart! Du kan blanda vilka jävla färger som helst det enda som kan hända är att kylaren inte fryser sönder vilket är va du vill uppnå! Absolut INGENTING kan hända det blir ingen magisk reaktion som gör att packningar går sönder det koagulerar inte heller oavsett hur du blandar, herregud va mkt korkat folk det är som svarar!🤣🤣😁

Tja, det kallas utbildning och sakkunnig erfarenhet, från bl.a biltillverkarnas motorutvecklingsavdelningar

Du förstår det nog inte, men du tangerade nog veckans… nja, kvartalets självmål med ditt inlägg….
Citera
2021-09-27, 00:18
Medlem
Citat:
Hej, har nyligen köpt en 2016 V70 D4 som behöver en skvätt kylarvätska.

I behållaren finns grön vätska redan. Kan det vara grön glykol eller är det blandat röd och blå? (Som jag gissningsvis tror blir grön?)

Snabbt kollat på biltema så finns inte grön glykol?

Går det bra att blanda eller hur skulle ni gå tillväga?

Står bra info här hos Biltema. De rekommenderar att inte blanda olika sorters glykol.

https://www.biltema.se/bilvard/tillsatsmedel/glykol/

Hade jag varit osäker så hade jag ringt eller åkt förbi Volvobil (hade själv en V70 en gång i tiden).
Citera
2021-09-28, 00:45
Medlem
Citat:
Hej, har nyligen köpt en 2016 V70 D4 som behöver en skvätt kylarvätska.

I behållaren finns grön vätska redan. Kan det vara grön glykol eller är det blandat röd och blå? (Som jag gissningsvis tror blir grön?)

Snabbt kollat på biltema så finns inte grön glykol?

Går det bra att blanda eller hur skulle ni gå tillväga?

Kylarvätskan du har i din bil är Glysantin G64, det är en kylarvätska av PSi-OAT typ som har varit fabriksfyllningen hos Volvo sedan 2015 eller så. Den ska inte blandas med andra kylarvätskor, använd G64 eller "Volvo Original" för påfyllnad/byte. Nej, du hittar den inte hos Biltema.

https://www.glysantin.de/en/glysantinr-g64r-concentrate

PSi-OAT innebär att kylarvätskan, utöver etylenglykol, innehåller fosfater, silikater och salter av organiska syror.
Citera
2021-09-28, 00:57
Medlem
Citat:

Nej, vad jag vet så finns det ingen biltillverkare som använder sig av propylenglykol, utan det är alltid etylenglykol. Det som skiljer är vilka korrosionsinhibitorer som tillsätts glykolen för att ge den färdiga kylarvätskan.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in