2021-09-14, 10:52
Medlem
Propylenglykol är både ovanligare och dyrare än etylenglykol. Så att av misstag köpa den förstnämnda kräver att man totalt struntar i etiketter och all information innan ett köp. Färger kvittar i regel eftersom det är upp till tillverkaren. Volvos egna är grön och flaskan ser ut så här: https://www.bilia.se/biltillbehor/bi...p-vo_31439720/
Citera
2021-09-14, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tehfuq
Olika färgerna har olika egenskaper som jag fattar det och kan inte blandas.
Sprid inte sådana här villfarelser.
Glykol är genomskinlig - både etylenglykol och propylenglykol.
Färgen tillsätter respektive tillverkare - som med gul och grön såpa.
Dock är de inte blandbara.
Kan under vissa olyckliga omständigheter koagulera och sätta igen kylsystemet, om de blandas.
Om det bara fattas ytterst lite kylarvätska - fyll endast på med destillerat vatten.
Citera
2021-09-14, 11:20
Medlem
Enligt en svensk Bilservice firma så kan jag blanda blå & grön. Så ska nog köra på det för enkelhetens skull.
Citera
2021-09-14, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Sprid inte sådana här villfarelser.
Glykol är genomskinlig - både etylenglykol och propylenglykol.
Färgen tillsätter respektive tillverkare - som med gul och grön såpa.
Dock är de inte blandbara.
Kan under vissa olyckliga omständigheter koagulera och sätta igen kylsystemet, om de blandas.
Om det bara fattas ytterst lite kylarvätska - fyll endast på med destillerat vatten.

Det saknas såpass att bilen varnar, kollade och den är precis på minimum mängden.
Citera
2021-09-14, 11:55
Medlem
Henriksss avatar
Om du inte vet vad det är för glykol och det handlar om några deciliter så fyll på med vanligt vatten.
Citera
2021-09-14, 12:11
Medlem
Citat:
Det saknas såpass att bilen varnar, kollade och den är precis på minimum mängden.
Om du kollar på expansionstanken så finns det 2 markeringar.
Minimum och maximum.
Kylvätskan utvidgar sig när den blir varm.
Vid kall motor bör nivån i expansionstanken inte underskrida "MIN"(allt för mycket).
Skulle nivån överstiga "MAX" vid varm motor gör det inget - överflödet går ut genom "spillröret".

Expansionstanken ska vara ren från olja.
Men kan med åren bli lite missfärgad.
Finns olja i tanken är det fara å färde = defekt topplockspackning är det första man misstänker.

Kylarvätska "försvinner" normalt inte.
I min 6 år gamla Honda har jag aldrig fyllt på kylarvätska.
Inte heller i min 15 år gamla Suzuki.

Att byta kylarvätska kan vara skadligt.
Den befintliga kylvätskans kalk har avsatt sig i kylsystemet.
Byter man till ny kylvätska så ska den vätskans kalk utfällas på alla ytor i kylsystemet.
Vill du, av någon outgrundlig anledning, byta kylvätska ska du använda destillerat/avjoniserat vatten.
Om du är rädd om din bil.
Citera
2021-09-14, 12:32
Medlem
Färgen säger inte om det är av propylen- eller etylenvariant. Sök upp servicehandboken för din modell och slå upp vad för typ av glykol du ska använda. Det är inte bara sorten som spelar roll utan även tillsatser som nitrater som ibland bör vara med och ibland inte.

Det som kan hända är att packningar löses upp, vattenpumpen kan sättas igen och blir det riktigt fel så kan det rosta. Tumregel är att inte blanda etyl med propylen.

Om du inte vet vad som funnits i tidigare så hade jag tömt kylaren och fyllt på med nytt. Om inte annat så för att glykol tappar sina kylegenskaper efter ett tag. Tror dock även att det går att testa om det är etylen eller propylen med något mätinstrument om du är av det bekväma slaget och bara vill fylla på och glömma det sen.

Observera att glykol är supergiftigt både för dig och miljön. Djur älskar att lapa i sig spilld glykol så se till att inte spilla något om du gör det själv.
Citera
2021-09-14, 13:15
Medlem
Fick tag i en som heter:

"Total Glacelf auto supra" - organisk & ska gå att blanda med grön enligt verkstaden jag köpte den på.
Citera
2021-09-14, 14:24
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Hej, har nyligen köpt en 2016 V70 D4 som behöver en skvätt kylarvätska.

I behållaren finns grön vätska redan. Kan det vara grön glykol eller är det blandat röd och blå? (Som jag gissningsvis tror blir grön?)

Snabbt kollat på biltema så finns inte grön glykol?

Går det bra att blanda eller hur skulle ni gå tillväga?

Färgen har ingen betydelse.. Undvik att blanda ETYLENGLYKOL och PROPYLENGLYKOL

Den förstnämnda är giftig och skall hållas borta från barn och djur (såvida man inte VILL ta livet av dem)
Kanelbullar doppade i Etylenglykol får man INTE lägga ute i förorterna då det kan förgifta ungarna där..
Citera
2021-09-14, 15:10
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NisseKT
https://www.expressen.se/motor/guide...-till-din-bil/

Det finns inga strikta regler för färgerna. Det är Longlife Etylen som ofta är röd som inte kan blandas med de andra.

Varför ska det vara destilerat vatten?

Jag är medveten om att färgerna inte egentligen säger något utan bara är en färgning men då ALLA som säljer glykol som biltillbehör följer samma mönster så funkar färgkodningen bra. Grön är propylen, blå är etylen, röd är etylen longlife och gul/transparent är blandbar med samtliga.

Vet ej varför det ska vara destillerat vatten men läser man en serviceguide så ska man använda dest. vatten.
Om man byter ut alla kylarvätska så kan man välja vilken glykol som helst. Det finns även frostskyddsvätska för fordon som inte innehåller varken glykol eller vatten.
När jag jobbade på mekonomen så hade vi en lista på alla frostskyddsvätskor som användes i olika bilar och det var minst 15st olika men mekonomen säljer bara fyra av dem.

Det gäller väl att förvirra folk så mycket som möjligt.
Citera
2021-09-14, 15:16
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Fick tag i en som heter:

"Total Glacelf auto supra" - organisk & ska gå att blanda med grön enligt verkstaden jag köpte den på.
Jag har för mig att Volvo kör med HOAT och den du köpt verkar vara OAT.
Varför vill du blanda dom?

Som tidigare påtalats, färgen har ingen betydelse, det är övriga egenskaper som intressanta.
Citera
2021-09-14, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Jag är medveten om att färgerna inte egentligen säger något utan bara är en färgning men då ALLA som säljer glykol som biltillbehör följer samma mönster så funkar färgkodningen bra. Grön är propylen, blå är etylen, röd är etylen longlife och gul/transparent är blandbar med samtliga.

Vet ej varför det ska vara destillerat vatten men läser man en serviceguide så ska man använda dest. vatten.
Om man byter ut alla kylarvätska så kan man välja vilken glykol som helst. Det finns även frostskyddsvätska för fordon som inte innehåller varken glykol eller vatten.
När jag jobbade på mekonomen så hade vi en lista på alla frostskyddsvätskor som användes i olika bilar och det var minst 15st olika men mekonomen säljer bara fyra av dem.

Det gäller väl att förvirra folk så mycket som möjligt.
Just det!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in