• 1
  • 2
2021-09-13, 21:46
Medlem
Står här i kvalet och valen om jag ska verkligen ringa in eller inte. Har sån ångest att jag mår illa, har hjärn blixter och livet är mörkt och skulle säkert kunna vända mot att avsluta det.

Men jag har varit inskriven förut. Och det är skit, man får knappt någon hjälp. Öppenvårdapsykiatrin har spårat ut helt med min medicin och jag för ingen hjälp. Vet inte ens hur jag ska ta mig till psykiatrin inatt då inga bussar går dit och gå är lite otänkbart. Skulle ni välja skriva in er eller ta två sömntabletter och hoppas du somnar istället för att göra något annat?
Citera
2021-09-13, 21:52
Medlem
AlWpLxdjs avatar
Om du har en 10-14 dagar över så kör på. Tristessen kommer dock att döda dig om inte annat. Själv varit inlagd på psyk fyra gånger, samtliga gånger närmare två veckor.

Rekommenderar att du tar med dig surfplatta med en jäkla massa filmer och serier på så du inte dör av tristess.
Citera
2021-09-13, 21:54
Medlem
Jag hade lagt in mig. Även om du känner att du inte fått hjälp förut, så får du ett andrum, får vila och får avstånd till självmordstankarna och självmordimpulserna. Den här gången kanske du träffar personal du får förtroende och kontakt med? Fortsätt att skriva i denna tråd så kan vi stötta dig medan du är inlagd.
Citera
2021-09-13, 22:09
Medlem
Blev nekad. Trots att jag sa att jag hade självmordstankar och ångest så jag knappt kan andas. Ta en sömntablett och sov och ring öppenvårdapsykiatrin på morgonen.

Är det nu jag ska ta av mig alla mina kläder, halsa vodka och skrika att jag kommer hoppa från Öresundsbron? (ök bor inte Öresund var den första bron jag tänkte på)
Citera
2021-09-13, 22:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Apanjullet
Blev nekad. Trots att jag sa att jag hade självmordstankar och ångest så jag knappt kan andas. Ta en sömntablett och sov och ring öppenvårdapsykiatrin på morgonen.

Är det nu jag ska ta av mig alla mina kläder, halsa vodka och skrika att jag kommer hoppa från Öresundsbron? (ök bor inte Öresund var den första bron jag tänkte på)

Du hittar massa telefonnummer på första sidan i den här tråden:

(FB) "Någon att tala med"-telefonnummer (Uppdaterat 2020-11-25)

Och lätta på trycket-tråden här:

(FB) Nya Lätta på trycket-tråden! (Läs riktlinjerna i trådstarten)

Och Flashback sover aldrig så finns alltid folk i olika trådar att snacka med.
Citera
2021-09-13, 22:30
Medlem
Citat:

Har för mig att akuten (vanliga) inte får enligt lag släppa hem någon som uttrycker aktiva suicidplaner (metod och datum), så om du åker in och säger det borde du bli inlagd.

Uppmuntrar ingen att ljuga men i teorin så borde det funka.
Citera
2021-09-13, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Incelwhore
Har för mig att akuten (vanliga) inte får enligt lag släppa hem någon som uttrycker aktiva suicidplaner (metod och datum), så om du åker in och säger det borde du bli inlagd.

Uppmuntrar ingen att ljuga men i teorin så borde det funka.

Om man ringer och inte kan ta sig själv in? Alkohol påbörjad så kanske inte blir något ljug i slutändan
Citera
2021-09-13, 22:40
Medlem
Citat:
Om man ringer och inte kan ta sig själv in? Alkohol påbörjad så kanske inte blir något ljug i slutändan

Borde funka, då kommer troligtvis polisen och hämtar dig.
Borde ge samma effekt att ringa 1177 om dem inte är överbemannade.
När jag blir utskriven från psyk brukar de säga till mig att ringa 1177, alternativt 112 om det är akut.

Ta hand om dig själv! Förstår att det kan vara svårt dock.
Citera
2021-09-13, 23:08
Medlem
Hur går det TS? Är du okej?
Citera
2021-09-13, 23:13
Medlem
maxatdunders avatar
Du kan ringa jourhavande präst dygnet runt. Agera inte impulsivt, det gäller att lära sig hantera sin situation och det finns mycket som kan bli bättre i ditt liv.
Citera
2021-09-13, 23:34
Citat:
Står här i kvalet och valen om jag ska verkligen ringa in eller inte. Har sån ångest att jag mår illa, har hjärn blixter och livet är mörkt och skulle säkert kunna vända mot att avsluta det.

Men jag har varit inskriven förut. Och det är skit, man får knappt någon hjälp. Öppenvårdapsykiatrin har spårat ut helt med min medicin och jag för ingen hjälp. Vet inte ens hur jag ska ta mig till psykiatrin inatt då inga bussar går dit och gå är lite otänkbart. Skulle ni välja skriva in er eller ta två sömntabletter och hoppas du somnar istället för att göra något annat?

Ja om du nu känner så allvarligt på det så kan nog även en psykavdelning pigga upp tillvaron.
Är det en naturligt utlöst ångest (inte drog relaterad) så är det mer värdefullt att ta vara på den, känn och se lidandet och se hur den till slut släpper taget, olustkänslor orkar inte hålla på för länge, vet inte hur gammal du är men det är en del av livet, det är så oavsett vem man är, det ingår och på sätt och vis ett bevis att du är en fin människa med känslor visserligen upprörd men du behöver kanske lite nycklar verktyg att komma över ångesten.
Är du lite medveten om orsakerna runt den så brukar insikter vara en god medicin.
Psykvård är sällan direkt till någon hjälp i långa loppet om det nu inte är akut.
Att avsluta sitt liv är väldigt dålig lösning av många orsaker, dels lämnar man efter sig mycket smärta sedan kommer du se att det du mår dåligt av idag inte kommer störa dig i morgon, du vill leva så tänk på vad som du mår bra av, gråt och förtvivlan är viktigt, att riktigt låta det finnas, de skadar inte dig, du är betydligt starkare än så även om du ”känner” dig svag.
Vad gör dig så, är det omgivning jobbet skolan eller brist på att veta vart du är påväg i livet, är det saknad av nära, var din egen bästa vän, ta hand om det lilla barnet i dig, alla bär vi det och ibland är livet ganska jobbigt.
Det är liksom en del av detta hela, var snäll mot dig själv, det är inget fel att må dåligt, tvärtom är det ärligt, en effekt av att saker inte är okej, kanske ser du vad det är och kan ändra på det.
Hoppas det kan vara till någon tröst.
Kram o värme, trygghet till dig
Citera
2021-09-14, 00:50
Medlem
Går till sängs nu, kan bara hoppas att du somnade av sömntabletterna TS , att du är på sjukhuset eller säker någon annan stans.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in