2021-09-13, 12:38
Medlem
Hej Flashback,

Jag är grundare och äger 50% i ett svenskt bolag som omsätter 10M+ och vinstar ca 10% av det.

Vi tar ut helt ok löner (60k) var, jag och min partner, samt maxar utdelning varje år.

Jag har den senaste tiden börjat fundera på hur jag kan planera min skatt eller hur jag kan få mina pengar att arbeta för mig istället för att realisera vinster som behöver skattas på, tex utdelningen.

På TikTok pratar flera om att kreditera tillgångar, tex belåna sina aktier och därmed nolla sina vinster i form av räntor. Går detta göra i Sverige?
Vart kan jag börja läsa mer om detta?
Citera
2021-09-13, 12:55
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nickepickepearpung
Hej Flashback,

Jag är grundare och äger 50% i ett svenskt bolag som omsätter 10M+ och vinstar ca 10% av det.

Vi tar ut helt ok löner (60k) var, jag och min partner, samt maxar utdelning varje år.

Jag har den senaste tiden börjat fundera på hur jag kan planera min skatt eller hur jag kan få mina pengar att arbeta för mig istället för att realisera vinster som behöver skattas på, tex utdelningen.

På TikTok pratar flera om att kreditera tillgångar, tex belåna sina aktier och därmed nolla sina vinster i form av räntor. Går detta göra i Sverige?
Vart kan jag börja läsa mer om detta?

Steg ett är väl att inte ta skatterådgivning från TikTok..

Din andel av vinsten är alltså ca 500 tkr per år? Du kan ju exempelvis underprisöverlåta dina aktier till ett nytt AB (holdingbolag), så kan du behålla vinsterna i (ett eget) AB utan att betala utdelningsskatt (men väl bolagsskatt). Är maxar utdelning = hela vinsten delas ut? Eller är det = tömmer K10an, men har vinst kvar i bolaget?

"Kreditera tillgångar" är någon slags svengelska antar jag, men att betala vinsten i ränta genom lån (från eget bolag) kallas på svenska ofta för "räntesnurra". Googlar du på "räntesnurra" har du lite läsning.

Detta förbjuds i Sverige för drygt tio år sedan, men förbudet har nu upphävts av EU-domstolen. Jag har dock svårt att se att ett sådant upplägg är värt det om vinsterna ligger på nivån ~1 mSEK/år.
Citera
2021-09-13, 15:10
Medlem
416.5hps avatar
För att räntesnurran ska funka måste man väl ha ett bolag utomlands som skattar ut pengarna där (till en lägre skattesats). Vill du flytta till t ex Malta så går det, men om du vill bo kvar i Sverige så tycker skatteverket fortfarande att du ska betala svensk inkomstskatt. Du kan låta Malta-bolaget sätta in pengarna på ett konto till vilket du kopplar ett betalkort och lever loppan, men då är det svarta pengar och du riskerar straff om du blir påkommen.

Kan man använda sig av Nordnet tjänst för att stoppa in aktier i ett onoterat bolag i en kapitalförsäkring kanske? Eller blir det inget bättre eftersom utdelningar i fåmansbolag ändå är begränsade?
Senast redigerad av 416.5hp 2021-09-13 kl. 15:42.
Citera
2021-09-13, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 416.5hp
För att räntesnurran ska funka måste man väl ha ett bolag utomlands som skattar ut pengarna där (till en lägre skattesats). Vill du flytta till t ex Malta så går det, men om du vill bo kvar i Sverige så tycker skatteverket fortfarande att du ska betala svensk inkomstskatt. Du kan låta Malta-bolaget sätta in pengarna på ett konto till vilket du kopplar ett betalkort och lever loppan, men då är det svarta pengar och du riskerar straff om du blir påkommen.

Kan man använda sig av Nordnet tjänst för att stoppa in aktier i ett onoterat bolag i en kapitalförsäkring kanske? Eller blir det inget bättre eftersom utdelningar i fåmansbolag ändå är begränsade?

Varför inte googla? Tog 10 sekunder att få svaret. ” Nordnets kapitalförsäkring för onoterade värdepapper vänder sig till privatpersoner och entreprenörer som äger eller vill investera i bolag som inte är noterade på börsen. Du som investerar måste vara okvalificerad ägare som inte omfattas av 3:12-reglerna vid beskattning av vinster och utdelningar. Erbjudandet omfattar svenska aktier med så kallad ISIN-kod.”
Citera
2021-09-13, 17:55
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Varför inte googla? Tog 10 sekunder att få svaret. ” Nordnets kapitalförsäkring för onoterade värdepapper vänder sig till privatpersoner och entreprenörer som äger eller vill investera i bolag som inte är noterade på börsen. Du som investerar måste vara okvalificerad ägare som inte omfattas av 3:12-reglerna vid beskattning av vinster och utdelningar. Erbjudandet omfattar svenska aktier med så kallad ISIN-kod.”

Om jag tolkar texten rätt så kan TS inte använda sig av detta, rätta mig om jag har fel.
Senast redigerad av trottwell 2021-09-13 kl. 18:17.
Citera
2021-09-13, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Om jag tolkar texten rätt så kan TS inte använda sig av detta, rätta mig om jag har fel.

Jo, det var min poäng.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in