Citat:
Ursprungligen postat av
Nickepickepearpung
Hej Flashback,
Jag är grundare och äger 50% i ett svenskt bolag som omsätter 10M+ och vinstar ca 10% av det.
Vi tar ut helt ok löner (60k) var, jag och min partner, samt maxar utdelning varje år.
Jag har den senaste tiden börjat fundera på hur jag kan planera min skatt eller hur jag kan få mina pengar att arbeta för mig istället för att realisera vinster som behöver skattas på, tex utdelningen.
På TikTok pratar flera om att kreditera tillgångar, tex belåna sina aktier och därmed nolla sina vinster i form av räntor. Går detta göra i Sverige?
Vart kan jag börja läsa mer om detta?
Steg ett är väl att inte ta skatterådgivning från TikTok..
Din andel av vinsten är alltså ca 500 tkr per år? Du kan ju exempelvis underprisöverlåta dina aktier till ett nytt AB (holdingbolag), så kan du behålla vinsterna i (ett eget) AB utan att betala utdelningsskatt (men väl bolagsskatt). Är maxar utdelning = hela vinsten delas ut? Eller är det = tömmer K10an, men har vinst kvar i bolaget?
"Kreditera tillgångar" är någon slags svengelska antar jag, men att betala vinsten i ränta genom lån (från eget bolag) kallas på svenska ofta för "räntesnurra". Googlar du på "räntesnurra" har du lite läsning.
Detta förbjuds i Sverige för drygt tio år sedan, men förbudet har nu upphävts av EU-domstolen. Jag har dock svårt att se att ett sådant upplägg är värt det om vinsterna ligger på nivån ~1 mSEK/år.