Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-09-13, 09:34
Medlem
Kaustis avatar
Jag är, och har alltid varit, öppen med vem jag är som privatperson. Ingenting jag har lidit av, snarare tvärtom. Massa roliga möten och annat kul som kommit ur detta.

Däremot började jag fundera lite, låt säga att en tredjepart kommer över mitt konto. Hur exakt är irrelevant, men t.ex. via att hacka Flashbacks servrar eller genom att hacka mitt lösenord. Sen börjar denna person posta massa skräpinlägg via mitt konto, utnyttjar kontot och gör så att jag framstår som en riktigt usel människa med mera. Bara för att förstöra.

Finns det då något sätt för mig att skydda mig mot ovanstående? Eller är det enda alternativet jag har att få mitt konto permanent låst för att på så vis aldrig riskera att ovanstående sker?
Citera
2021-09-13, 10:54
Medlem
Majsmans avatar
Det hände mitt förra konto som jag delade mellan mina vänner. Tillslut hade någon klantat sig och uppgifterna hamnade på Bugmenot. Jag var väl trög som inte ändrade lösenordet direkt när det hände så någon annan gjorde det före mig och jag kunde inte komma åt kontot längre. Personen postade en massa skit tills den åkte på den stora 6 månaders smällen och under den tiden verkar personen tappat intresset.

Kontot ligger idag orört sedan ett par år men eftersom den var reggad innan epost-RG-läckan på min faktiska epost* så är jag lite förvånad att jag ännu inte fått ett mysigt hembesök av Aschberg, AFA, Nynazister, eller HA.

Med det sagt har jag varit on-off här sedan 2010 och de enda "hackade" användare jag känner till har varit till 99% externa incidenter utanför Flashback... andra säger att man är aldrig anonym online...

Bra tips från .Chloe:
Citat:
•Bytt lösenord!
•Ha en email som du BARA har till Flashback
•Ha ett unikt användarnamn(ha inte samma överallt
* (FB) Hur RG kan ha deanonymiserat Flashback-användare
Senast redigerad av Majsman 2021-09-13 kl. 10:57.
Citera
2021-09-13, 10:57
Medlem
Ganonitos avatar
Om du har tillgång till mailen du reggade kontot med så kan du byta lösen via den.
Citera
2021-09-13, 11:12
Medlem
Majsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Om du har tillgång till mailen du reggade kontot med så kan du byta lösen via den.

Om inte personen som hackar dig har valt "Jag vill inte ha någon e-postadress kopplad till mitt konto."
Citera
2021-09-13, 11:55
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Finns det då något sätt för mig att skydda mig mot ovanstående? Eller är det enda alternativet jag har att få mitt konto permanent låst för att på så vis aldrig riskera att ovanstående sker?
Bästa skyddet är ett bra lösenord som är unikt för flashback, att använda samma lösenord på flera sajter är att tigga om problem och det är inget unikt för flashback utan gäller globalt.
Citera
2021-09-13, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majsman
Bra tips från .Chloe:
Vad fan kan han om IT-säkerhet?!

Om nu kontot är hackat så tror jag det blir svårt att får tillbaka det utan att helt kasta anonymiteten ut genom fönstret...
Citera
2022-04-07, 12:08
Medlem
Kaustis avatar
Bumpar denna. Finns det något sätt att skydda sitt konto på, eller får man glatt hålla tummarna att ingen någonsin kommer in på ens konto?

Jag är helt publik på Flashback med vem jag är privat, och det är inget problem i sig. Men det innebär ju en risk att ha ett Flashback-konto som i teorin kan tas över av någon annan som då kan fortsätta posta i mitt namn i all oändlighet utan att jag har någon som helst möjlighet att göra någonting åt detta. Och personen skulle då kunna fortsätta med detta för all framtid, och dessa åsikterna skulle då förknippas med mig.
Jo, något jag självklart varit medveten om sen jag skapade kontot men som ändå blivit mer påtagligt nu när jag uppnått hyfsat många inlägg vilket innebär att folk faktiskt känner igen mitt användarnamn på riktigt även utanför Flashback.

Dom alternativen jag ser som lösning på den här risken är då dessa:
1. Acceptera att detta kan ske.
2. Låsa mitt konto själv för att på så vis bevara historiken utan att någon annan kan komma åt kontot i framtiden.
3. Det finns någon form av inofficiell lösning där man kan komma åt att låsa sitt konto i den situationen att någon okänd kommer över inlogget.
4. Kanske finns någon mer lösning som jag inte tänkt på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in