• 1
  • 2
2021-09-13, 05:39
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Youngling
Hade mitt exempel varit tråkigare? Kan du se några för eller nackdelar?

Ja ditt exempel låter skittråkigt, att bara sitta och samla höga kort och hoppas du får högre totalsumma än motståndaren kommer inte vara kul särskilt länge.
Citera
2021-09-13, 06:00
Medlem
Jag håller helt med. Det roliga med den typen av spel är allt bluffande och mind fucks.

Momentet där man måste lära in ett stort antal statistiska utfall av sammansatt typ är en helt meningslöst del av spelet och kanske ett hinder för många att spela lite på kul.

Det är ju inte så att världens bästa pokerspelare är bäst i världen på de statistiska utfallen.. Kommer man upp på en viss nivå så har alla samma fullständiga statistiska kunskap.

Jag spelar hellre någon form av tärningsspel för det är mer rakt på att bara summera sannolikheter. Bluffandet kan bli precis lika intressant ändå

Liars dice r ett exempel
Citera
2021-09-13, 06:40
Medlem
fittslems avatar
Om nu enkelhet hade varit nått att eftersträva så varför då inte bara spela fia med knuff?
Spelpjäs, tärning och ett mongo förstår spelreglerna
Citera
2021-09-13, 07:57
Medlem
Poker är inget kortspel om pengar, det är ett spel om pengar med kort.
Citera
2021-09-13, 08:02
Medlem
,
Senast redigerad av Xuno 2021-09-13 kl. 09:01.
Citera
2021-09-13, 19:25
Medlem
Poker är verkligen inte för avancerat. I spel om pengar vill du ha en tillräcklig nivå av komplexitet för att möjliggöra att folk kan vara bättre respektive sämre på spelet. Jfr Fia med knuff där alla är lika bra eftersom spelet bara är på tur. Där kan du inte få något övertag över någon annan och vinna pengar i längden. Sett ur det perspektivet så är det många som anser att poker tvärtom t.o.m. är lite för lätt, det går för snabbt att bli "ok" på. Men själv tycker jag nog att komplexitetsgraden är ganska lagom. "Takes a minute to learn and a lifetime to master." Doyle Brunson
Citera
2021-09-14, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Youngling
Hade man inte bara kunnat ha siffror 1 - 10 på korten och den handen med högst totalsumma vinner?Jag spelar inte själv men bara undrar hur eller om det hade skadat spelet?

Ditt förslag är lite som att säga, "Varför ska man knulla när man kan runka, en utlösning känns ju likadant?"

Poker finns i många olika varianter just för att vissa föredrar olika spel, poker är ett samlingsord för 8-9 olika varianter, olika regler och slutmål för varje spel, vissa liknar varandra mer än andra, spelen kräver olika taktiker.

För att svara på din fråga, Nej poker är inte onödigt avancerat, om vi går enligt ditt förslag så kan du lika gärna spela med tärningar, det krävs ingen som helst skicklighet eller tänkande.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in