• 1
  • 2
2021-09-13, 01:22
Medlem
Hade man inte bara kunnat ha siffror 1 - 10 på korten och den handen med högst totalsumma vinner?Jag spelar inte själv men bara undrar hur eller om det hade skadat spelet?
Citera
2021-09-13, 01:25
Medlem
AlWpLxdjs avatar
Vad svamlar du om? Poker är ett av de enklaste kortspelen som finns. Vad är avancerat?
Citera
2021-09-13, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlWpLxdj
Vad svamlar du om? Poker är ett av de enklaste kortspelen som finns. Vad är avancerat?
Mina kort är 1,10,10,5,3 och du har 5,3,4,2,1 - så jag vinner handen med 29 - 15. Varför inte bara spela så istället för kungar och ess och allt annat? Vad blir skillnaden?
Citera
2021-09-13, 01:47
Medlem
xposures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Youngling
Mina kort är 1,10,10,5,3 och du har 5,3,4,2,1 - så jag vinner handen med 29 - 15. Varför inte bara spela så istället för kungar och ess och allt annat? Vad blir skillnaden?

Då snackar vi ju om kortlekar överlag också.
Citera
2021-09-13, 01:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xposure
Då snackar vi ju om kortlekar överlag också.
Ok men hade någon form av poker kunnat fungera som jag beskrev och varför skulle andra inte göra det?
Citera
2021-09-13, 01:57
Medlem
Millediablos avatar
Även i en kortlek så har korten ett poängterade.
2-14 (alt. 1-13). Men i poker vinner man på ett par av samma valör mot en som har 14,13,12,11,10=60p (ditt exempel).

Vill du ha ett spel enbart med summan av kortens poängvärde så är det fritt fram men det blir inte poker.

Jämför lite med Yatzy (tärningar). Där finns det en ruta i protokollet som kallas Chans. Där räknas alla slagna tärningars summa ihop. Förutom Chans går spelet ut på att samla kombinationspoäng på t.ex Tretal, Liten stege osv.

I poker (52 kort) finns liknande kombinationer som har olika sannolikhet och därför värderas olika I spelet.
Ditt exempel skulle naturligtvis fungera men inte på samma sätt.
Senast redigerad av Millediablo 2021-09-13 kl. 02:02.
Citera
2021-09-13, 02:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Millediablo
Även i en kortlek så har korten ett poängterade.
2-14 (alt. 1-13). Men i poker vinner man på ett par av samma valör mot en som har 14,13,12,11,10=60p (ditt exempel).

Vill du ha ett spel enbart med summan av kortens poängvärde så är det fritt fram men det blir inte poker.
Hade mitt exempel varit tråkigare? Kan du se några för eller nackdelar?
Citera
2021-09-13, 02:05
Medlem
Millediablos avatar
Citat:
Hade mitt exempel varit tråkigare? Kan du se några för eller nackdelar?
Först och främst ur nostalgisk synvinkel ja. Sen är jag för trött att tänka ut oddsen för det du beskriver men det blir ett annorlunda spel.

Edit. Jag hann tyvärr lägga in lite till i mitt förra inlägg innan du citerade.

Edit 2. Hur skulle din kortlek se ut?
Citera
2021-09-13, 02:23
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Hade man inte bara kunnat ha siffror 1 - 10 på korten och den handen med högst totalsumma vinner?Jag spelar inte själv men bara undrar hur eller om det hade skadat spelet?

Nej, det är inte onödigt avancerat. Att förenkla är inte alltid att förbättra.
Citera
2021-09-13, 03:10
Medlem
EXTREMFETMAs avatar
Citat:
Det är kombinationerna av korten som gör det intressant, samt att man har flera givar och gemensamma kort på bordet.
Citera
2021-09-13, 04:27
Medlem
Med ditt exempel så kan man ju med fördel spela med tärningar istället då.
Och det finns Yahtzee som också är "onödigt avancerat" eftersom du måste välja kombinationer där som du inte redan fått.

Men om du bara bryr dig om enkla siffror, spela på lotto.
Citera
2021-09-13, 05:13
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HastalaHorse
Jag tycker om negerpoker.

Vad är det?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera