• 1
  • 2
2021-09-13, 01:12
Medlem
Hegamons avatar
Jag hittade en ring på gatan för många år sedan. Jag trodde det var en leksaksring barn tappat så jag slängde den i en byrålåda. Jag tog fram den nu och av en slump såg den är stämplad med 925. Det betyder Silver 925 (sterlingsilver 92.5% silverhalt). Silverstämpeln ser ni här:
https://www.bildtagg.se/bild/yllo5tqlcbvskzhh8jojbt5j

Jag trodde metallen var skräpmetall men är tydligen silver. Jag har antagit att "diamanten" i den var en skruttig glasbit.
Men det kanske är en äkta diamant?

Kan ni avgöra åt mig, här syns den glasbiten/diamanten eller vad det nu är:
https://www.bildtagg.se/bild/2wyt24iteruls8m9iswn3o9p
Senast redigerad av Hegamon 2021-09-13 kl. 01:18.
Citera
2021-09-13, 01:16
Medlem
Andersdamaans avatar
Svårt att se via en bild. Tag med ringen till en guldsmed för bedömning blir mitt tips.
Citera
2021-09-13, 01:17
Medlem
Negressdrottningens avatar
Ja den är äkta, mitt öga för diamanter sviker aldrig, har pysslat med diamanter hela mitt liv. Hur mycket är en diamant i den storleken värd?
Citera
2021-09-13, 01:24
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andersdamaan
Svårt att se via en bild. Tag med ringen till en guldsmed för bedömning blir mitt tips.

Ja, okej jag ska göra det i morgon då. Kan alla guldsmeder verkligen avgöra sådant? Ja jag tror på dig egentligen.
Citera
2021-09-13, 01:29
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Negressdrottningen
Ja den är äkta, mitt öga för diamanter sviker aldrig, har pysslat med diamanter hela mitt liv. Hur mycket är en diamant i den storleken värd?

Denna guide kan förklara närmare om det är en äkta diamant och ingen glasbit:
https://diamantguiden.se/diamant-pris/

Citat:
Ursprungligen postat av Agoldenage
Den är inte värd något. Ge mig den så kan jag slänga den åt dig.

Humor
Citera
2021-09-13, 01:37
Medlem
Negressdrottningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Denna guide kan förklara närmare om det är en äkta diamant och ingen glasbit:
https://diamantguiden.se/diamant-pris/
Jag håller alla tummar och tår för att den är äkta! Och att något fantastiskt kommer av detta.
Citera
2021-09-13, 01:45
Medlem
Blacknesss avatar
Nämn inte för guldsmeden att du har hittat ringen bara, hittade en guldring med två små diamanter på sjöbotten för många år sen, tog den till en guldsmed och de ville i princip ringa polisen och kolla så jag hade lämnat in dem till dem först. Bättre att säga att man ärvt den eller något
Citera
2021-09-13, 01:54
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blackness
Nämn inte för guldsmeden att du har hittat ringen bara, hittade en guldring med två små diamanter på sjöbotten för många år sen, tog den till en guldsmed och de ville i princip ringa polisen och kolla så jag hade lämnat in dem till dem först. Bättre att säga att man ärvt den eller något

Jag undrar om en guldsmed får göra så. Dvs tvinga sig till en undersökning på varifrån föremålet kommer. Det är många år sedan denna ringen hittades. Jag har ej lämnat in den, för jag trodde det var en sådan ring som går köpa för 10 kr i en sådan vrid-automat som barn köper leksaker i.

Preskriptionstiden för grov stöld är 10 år men då ska föremålet ha ett värde på över 200 000 kr. Det är många år sedan den hittades så den preskriptionstiden bör vara passerad.

Preskriptionstiden för egenmäktigt förfarande är 2 år. Det har gått för lång tid för att jag ska kunna dömas för ett brott. Hunnit rinna mycket vatten under broarna sedan ringen hittades.
Senast redigerad av Hegamon 2021-09-13 kl. 01:58.
Citera
2021-09-13, 02:10
Medlem
Man sätter inte diamanter i silver.
Citera
2021-09-13, 02:40
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Varför inte?
Citera
2021-09-13, 02:44
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Jag undrar om en guldsmed får göra så. Dvs tvinga sig till en undersökning på varifrån föremålet kommer.
För några år sedan blev det ett himla tryck på pantbanker och andra "köpa in värdesaker från privatpersoner"-verksamheter då det framkom att massor med stöldgods avyttrades på sådana centraler, varpå lagarna skärptes och tvingade företagen att noggrant börja kontrollera allt de köper av privatpersoner.
Citera
2021-09-13, 04:55
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue

Exakt så är det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera