2021-09-12, 15:34
Medlem
Jag har ett par Webergrillar, en vanlig rund och en gasol (Spirit). Det är skitjobbigt att göra rent dem.

Vad ska man köpa istället? Finns det någon grill där man (tillverkaren) faktiskt tänkt på hur man ska göra rent eländet?
Senast redigerad av billingvar 2021-09-12 kl. 16:00. Anledning: Förtydligande
Citera
2021-09-12, 15:51
Medlem
Jag kör med en Roastmaster-C kolgrill, och spolar bara med vattenslangen vid rengöring av själva insidan, gallrena som är av gjutjärn bränner jag bara.

All aska hamnar på en uppsamlingsplåt som det bara sen är att dra ut och tömma

Men har alltid bara spolat ur grillarna med vatten, blir väl lite annorlunda om man kör gasol.
Citera
2021-09-12, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popcornpopop
Jag kör med en Roastmaster-C kolgrill, och spolar bara med vattenslangen vid rengöring av själva insidan, gallrena som är av gjutjärn bränner jag bara.

All aska hamnar på en uppsamlingsplåt som det bara sen är att dra ut och tömma

Men har alltid bara spolat ur grillarna med vatten, blir väl lite annorlunda om man kör gasol.

Googlade men hittade ingenting på svenska eller engelska. Vad kommer det märket ifrån?
Citera
2021-09-12, 16:12
Medlem
har en weber gasol. tar ner den vid garaget å på med avfettning bara , låt stå en kvart sen högtrykstvätten på det. blir kanon.
Citera
2021-09-12, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billingvar
Googlade men hittade ingenting på svenska eller engelska. Vad kommer det märket ifrån?

Köpte min i Finland, vet inte om märket är därifrån, men klart bästa kolgrillen jag ägt

https://www.motonet.fi/fi/tuote/8500...es-hiiligrilli
Citera
2021-09-12, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
har en weber gasol. tar ner den vid garaget å på med avfettning bara , låt stå en kvart sen högtrykstvätten på det. blir kanon.
Bra idé. Om jag hade en högtryckstvätt här i stan. Jag tror grannen under skulle bli lite tjurig.
Citera
2021-09-12, 18:03
Medlem
Det bästa vore en grill där man kan köra delarna i diskmaskin. Jag gjorde det nu med det som fick plats, och det funkar rätt okej. Dropplåten är delvis i aluminium men det ska nog funka ändå. Det som är värst att få bort är geggan på insidan ovanför dropplåten. Jag skrapade med spackel, fick ihop någon deciliter klet.
Citera
2021-09-12, 18:28
Medlem
Om den är varm borde ugnsrengöring funka. en plastsäck under bara.
Citera
2021-09-12, 19:40
Medlem
klybans avatar
Enda gången jag gjort rent en grill, det är när jag rökte en massa saker och att tjäran hade kladdat ned hela krillen, så spjällen fastnade.
Gallret bränner man ju bort det gamla, och borstar av.
Citera
2021-09-13, 10:30
Medlem
Scalpings avatar
Bara att köpa nytt galler efter varje säsong eller nåt
Citera
2021-09-13, 12:42
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scalping
Bara att köpa nytt galler efter varje säsong eller nåt
Det behövs aldrig med kvalitetsgaller, allt du behöver göra är bränna bort det gamla och borsta av.
Mitt första webergaller höll i ett decennium, och det grill jag har nu är väl uppe på 6-7år nu och fullt fungerande fortfarande.

Ett webergaller går på typ 500.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in