Citat:

Ursprungligen postat av 
Starberries

Har du nån särskild svamp i åtanke? Jag har bara erfarenhet av champinjoner, gula kantareller, trattkantareller och karljohanssvamp. Skulle väl inte påstå att någon av dem smakar kött direkt. Men det finns fler matsvampar, så det kanske finns någon som påminner av kött.

Håller med, ingen svamp jag har smakat smakar som kött alls. Däremot funkar vissa svampar såsom portobello bra som köttalternativ, med rätt smaksättning/kryddning. Även ostronskivling kan i mitt tycke ersätta kyckling eller skaldjur i vissa fall och rätter.
Att marinera, steka och sedan fint skiva  Quornfiléer i exempelvis en skål hemlagad ramen eller yakisoba kan med lite god vilja och fantasi ersätta kycklingfiléer (alternativt köra på "No Chicken Chunks", se nedan).
Finhackade eller rivna champinjoner ihop landat med en kletig BBQ-sås funkar ganska bra för vegetariska sloppy joes (jodå, det går att forma patties av den röran). 
För att rädda fredagstacon säger jag bara refried beans eller The Vegetarian Butcher's "No Chicken Chunks". Det förstnämnda ersätter köttfärs och det sistnämnda ersätter förstås kyckling. Krydda ordentligt, gärna med någon form av rökt peppar (typ chipotle) så blir det riktigt bra som ett alternativ till kött (i mitt tycke).
De flesta sorters vegofärs funkar rätt bra i en Bolognese eller med lite Sichuan-sås i en skål Dan-Dan-nudlar.
Bollar av Anammas formbara färs (med valfri/anpassad smaksättning, jag föredrar spiskummin, pressad vitlök, salt och peppar) med lite turkisk eller grekisk yoghurt, ajvar, en skvätt piri-piri-sås och lite grönsaker (gärna turkiska pickles) i ett libabröd blir en trevlig vegetarisk köfte. Ska det vara veganskt så är det bara att anpassa innehållet därefter.
Oumph! är förstås också ett i allmänhet tacksamt alternativ till kött, som andra redan nämnt.