• 2
  • 3
2021-09-10, 22:36
Medlem
Det enda som verkligen smakar kött är kött, men några goda alternativ jag gillar (är varken vegetarian eller vegan men gillar att varva med det då och då) är Hälsans köks vego nuggets (speciellt tillsammans med ris och sweet chilisås) och Oumph produkterna (speciellt deras "pulled oumph") är inte 100 om dem är veganska däremot, en annan sak du kan göra för att efterlikna är att använda sam typ av kryddning som man brukar använda till originalrätten med kött. Till exempel taco krydda till soja/qournfärs, dubbelkolla bara att kryddan du väljer är vegansk alternativt blanda egen, och veganska såser. Åt även en fantastisk god vegansk "ren"skavsgryta gjord med sojafärs istället för renskav, kan inte det exakta receptet men knepet bakom den var iaf samma kryddning framförallt enbär.

Soja är däremot väldigt dåligt för miljön och bidrar till skövling av regnskog så om det är av djurens välmående eller miljöhållbarhet du blev vegan så är det värt att ta i åtanke.
Citera
2021-09-11, 05:34
Medlem
Bertil85s avatar
Finns en bredbar pastej som heter Tartex. Den ger viss smak som liknar kött.
Citera
2021-09-11, 09:29
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gedenjaveln
Hej. Jag har precis beslutat mig för att bli vegan/vegetarian (förstår inte riktigt skillnaden när det gäller mat). Men, jag gillar ju kött, asså smaken, och undrar hur ni andra veganer gör för att det ska smaka kött. Man kan ju typ skicka ner köttbuljong eller fond och så i grytorna men tänker att jag kommer tröttna på att allt smakar likadant rätt snabbt. Hur gör ni? Ge mig tips!

Köttbuljong?
Citera
2021-09-11, 22:33
Medlem
Mycket svamp skulle jag väl säga isr!
Citera
2021-09-11, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redrum.187
Mycket svamp skulle jag väl säga isr!

Har du nån särskild svamp i åtanke? Jag har bara erfarenhet av champinjoner, gula kantareller, trattkantareller och karljohanssvamp. Skulle väl inte påstå att någon av dem smakar kött direkt. Men det finns fler matsvampar, så det kanske finns någon som påminner av kött.

Citat:
Ursprungligen postat av La-Perla
Vegan, Vegetarian, Pescatarian, Flexitarian.
En vegan äter bara mat från växtriket.
En vegetarian äter saker som smör och ägg, men inte kött.
En pescatarian äter kött från havsdjur.
En flexitarian äter det mesta men fokuserar på grönsaker.

Det finns olika typer av vegetarianer. Dels de som avstår från all animalisk kost. Skillnaden vs veganer är att veganer avstår från alla animaliska produkter, inte bara kost, utan även läder/skinn, pälsprodukter osv. Sedan finns det lakto-ovo-vegetarianer. De äter ägg och mejeriprodukter. Ovo-vegetarianer äter ägg men inte mejeriprodukter. Lakto-vegetarianer äter mejeriprodukter men inte ägg.

Flexitarianer fokuserar inte bara på mer grönsaker. De är allätare, men vill äta mindre kött. Deras upplägg kan variera helt. I regel äter de mer vegetariskt och mindre kött, men det ser olika ut. För somliga kan det tex innebära att 1-2 dagar i veckan så skippar man kött totalt och äter vegetariskt istället.
Senast redigerad av Starberries 2021-09-11 kl. 23:56.
Citera
2021-09-11, 23:43
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gedenjaveln
Hej. Jag har precis beslutat mig för att bli vegan/vegetarian (förstår inte riktigt skillnaden när det gäller mat). Men, jag gillar ju kött, asså smaken, och undrar hur ni andra veganer gör för att det ska smaka kött. Man kan ju typ skicka ner köttbuljong eller fond och så i grytorna men tänker att jag kommer tröttna på att allt smakar likadant rätt snabbt. Hur gör ni? Ge mig tips!
Gör bolognese på quornfärs istället för köttfärs och Thai-wok på quornfilebitar istället för kyckling. Obs glöm inte att krydda duktigt, för quorn är smaklös svamp, men den har bra konsistens.
Ett gott vego-pålägg är avocado. Tyvärr är både quorn och avocado dyrt som fan.
Citera
2021-09-11, 23:44
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85
Finns en bredbar pastej som heter Tartex. Den ger viss smak som liknar kött.
Va? Smakar ju nermalda solrosfrön ju!
Citera
2021-09-12, 00:17
Medlem
fuzzpedals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starberries
Har du nån särskild svamp i åtanke? Jag har bara erfarenhet av champinjoner, gula kantareller, trattkantareller och karljohanssvamp. Skulle väl inte påstå att någon av dem smakar kött direkt. Men det finns fler matsvampar, så det kanske finns någon som påminner av kött.
Håller med, ingen svamp jag har smakat smakar som kött alls. Däremot funkar vissa svampar såsom portobello bra som köttalternativ, med rätt smaksättning/kryddning. Även ostronskivling kan i mitt tycke ersätta kyckling eller skaldjur i vissa fall och rätter.

Att marinera, steka och sedan fint skiva Quornfiléer i exempelvis en skål hemlagad ramen eller yakisoba kan med lite god vilja och fantasi ersätta kycklingfiléer (alternativt köra på "No Chicken Chunks", se nedan).

Finhackade eller rivna champinjoner ihop landat med en kletig BBQ-sås funkar ganska bra för vegetariska sloppy joes (jodå, det går att forma patties av den röran).

För att rädda fredagstacon säger jag bara refried beans eller The Vegetarian Butcher's "No Chicken Chunks". Det förstnämnda ersätter köttfärs och det sistnämnda ersätter förstås kyckling. Krydda ordentligt, gärna med någon form av rökt peppar (typ chipotle) så blir det riktigt bra som ett alternativ till kött (i mitt tycke).

De flesta sorters vegofärs funkar rätt bra i en Bolognese eller med lite Sichuan-sås i en skål Dan-Dan-nudlar.

Bollar av Anammas formbara färs (med valfri/anpassad smaksättning, jag föredrar spiskummin, pressad vitlök, salt och peppar) med lite turkisk eller grekisk yoghurt, ajvar, en skvätt piri-piri-sås och lite grönsaker (gärna turkiska pickles) i ett libabröd blir en trevlig vegetarisk köfte. Ska det vara veganskt så är det bara att anpassa innehållet därefter.

Oumph! är förstås också ett i allmänhet tacksamt alternativ till kött, som andra redan nämnt.
Citera
2021-09-12, 09:50
Medlem
Citat:

Murklor. Konsistensen påminner om skaldjur.
Finns event med vegetarisk kräftskiva där man har kronärtskockor istället för kräftor så det mesta går att efterlikna. Du förstår nog att det handlar om matlagningsmetoder och krydderi.

Du får kolla på Ouphm!, Anammas och Quorn:s sortiment. Där har ju du allt som efterliknar kött.
Citera
2021-09-12, 12:16
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Va? Smakar ju nermalda solrosfrön ju!

Smakat stekt fläsk? Så smakar det.
Citera
2021-09-12, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PerfectBed
Murklor. Konsistensen påminner om skaldjur.
Finns event med vegetarisk kräftskiva där man har kronärtskockor istället för kräftor så det mesta går att efterlikna. Du förstår nog att det handlar om matlagningsmetoder och krydderi.

Du får kolla på Ouphm!, Anammas och Quorn:s sortiment. Där har ju du allt som efterliknar kött.

Det är inte jag som är TS eller som efterfrågar produkter som smakar kött. Jag tycker det är viss skillnad i om något smakar kött, eller om det efterliknar kött (det kan handla om konsistens exempelvis). Så jag tänker inte kolla upp olika märkens sortiment. En del känner jag för övrigt redan till, då jag känner vegetarianer och veganer och de har bjudit på mat.

Jag är annars medveten om att man kommer långt med sådana produkter, och om man väljer sådant med snarlik konsistens. Samt tänker på kryddning och tillagning. Finns mycket man kan göra för att efterlikna kött.

Jag reagerade bara på förslaget om att äta mer svamp. TS efterfrågade ju sådant som smakar kött, och det lilla som jag har ätit i svampväg har då absolut inte smakat kött. Då har jag tillagat och kryddat på olika sätt. Just därför frågade jag om det fanns någon särskild svamp i åtanke, för jag har som sagt inte prövat alla matsvampar solen finns.
Citera
2021-09-12, 17:25
Medlem
Citat:
Jag reagerade bara på förslaget om att äta mer svamp. TS efterfrågade ju sådant som smakar kött, och det lilla som jag har ätit i svampväg har då absolut inte smakat kött. Då har jag tillagat och kryddat på olika sätt. Just därför frågade jag om det fanns någon särskild svamp i åtanke, för jag har som sagt inte prövat alla matsvampar solen finns.

Vad finns det i växtriket som egentligen smakar som kött? Receptet finns för att få fram smaken med flera ingredienser men finns inget enskilt som smakar kött. Kött är kött.

Har tillagat murklor.
Smakar som bläckfisk/nästintill som den rktiga konsistensen.
Räknas det som kött eller tänker man på nötkreatur?
Senast redigerad av PerfectBed 2021-09-12 kl. 17:29.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in