• 1
  • 2
2021-09-10, 16:13
Medlem
Hej. Jag har precis beslutat mig för att bli vegan/vegetarian (förstår inte riktigt skillnaden när det gäller mat). Men, jag gillar ju kött, asså smaken, och undrar hur ni andra veganer gör för att det ska smaka kött. Man kan ju typ skicka ner köttbuljong eller fond och så i grytorna men tänker att jag kommer tröttna på att allt smakar likadant rätt snabbt. Hur gör ni? Ge mig tips!
Citera
2021-09-10, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hackenbush55
Fattar inte, om du vill bli vegan så vill du väl inte att maten skall smaka kött?
Annars är du helt fel ute.
Jo det vill jag. Det är ju jättebilligt med vegansk mat, typ bönor och ris, men falukorv är ju mycket godare. Så jag tänkte om någon hade tips hur man får typ bönor och ris att smaka mer köttigt.
Citera
2021-09-10, 16:23
Medlem
Dan88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gedenjaveln
Hej. Jag har precis beslutat mig för att bli vegan/vegetarian (förstår inte riktigt skillnaden när det gäller mat). Men, jag gillar ju kött, asså smaken, och undrar hur ni andra veganer gör för att det ska smaka kött. Man kan ju typ skicka ner köttbuljong eller fond och så i grytorna men tänker att jag kommer tröttna på att allt smakar likadant rätt snabbt. Hur gör ni? Ge mig tips!

Ren MSG har eftersmaken av kött.

https://www.drakfrukt.se/produkt/aji...lutamat-umami/
Citera
2021-09-10, 16:24
Bannlyst
Citat:
Jo det vill jag. Det är ju jättebilligt med vegansk mat, typ bönor och ris, men falukorv är ju mycket godare. Så jag tänkte om någon hade tips hur man får typ bönor och ris att smaka mer köttigt.

Testa dom färdigprodukter som är veganska eller vegetariska typ köttbullar och korv.
Citera
2021-09-10, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dan88
Ren MSG har eftersmaken av kött.

https://www.drakfrukt.se/produkt/aji...lutamat-umami/
Vill inte ha eftersmak, jag vill ha "undersmak" asså när jag tuggar ska det smaka kött. Inte efter. Och är inte msg rätt farligt, hört att man kan få all världens sjukdomar av det
Citera
2021-09-10, 16:37
Medlem
henrikos avatar
Får du använda smör, så stek vegofärs i smör. Det påminner i alla fall lite om köttfärs. Låtsas det är från något djur du inte provat att äta, så kan illusionen funka. Notera att jag inte pratar om margarin eller liknande. Det ska stå "Smör" på paketet.
Citera
2021-09-10, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Får du använda smör, så stek vegofärs i smör. Det påminner i alla fall lite om köttfärs. Låtsas det är från något djur du inte provat att äta, så kan illusionen funka. Notera att jag inte pratar om margarin eller liknande. Det ska stå "Smör" på paketet.
Är inte smör mjölk från början? För då får jag ju inte äta det.
Citera
2021-09-10, 16:42
Medlem
bullet^s avatar
Citat:

Det finns ju vegansk "korv" osv..
men vegansk mat är fan så mycket dyrare än kött ska du veta..
Citera
2021-09-10, 16:43
Medlem
Dan88s avatar
Citat:
Vill inte ha eftersmak, jag vill ha "undersmak" asså när jag tuggar ska det smaka kött. Inte efter. Och är inte msg rätt farligt, hört att man kan få all världens sjukdomar av det

Du måste kombinera flera olika saker för att komma dit. MSG är en del av det.

Och nej, det är inte farligt.
Citera
2021-09-10, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bullet^
Det finns ju vegansk "korv" osv..
men vegansk mat är fan så mycket dyrare än kött ska du veta..
Vegansk mat är ju mycket billigare än kött??
Citera
2021-09-10, 17:20
Medlem
bullet^s avatar
Citat:
Vegansk mat är ju mycket billigare än kött??

Ja jo, alltså.. visst det finns billig veganmat och det finns dyr veganmat..
Men ska du börja köpa vegansk "korv" eller veganska "köttbullar" så är kilopriset i princip samma om inte mycket högre, om du nu ska ha kvalité, men så är det väl med det mesta...
Frukt och grönsaker rusar i pris.

Bara att titta på typ anammas produkter, deras vego schnitzel kostar 100;- kilot och du kan hitta fläskpuckar för 80;- kilot
Vegobullarna kostar väl i princip samma som scans köttbullar, så nej. BILLIGARE är det inte.
Citera
2021-09-10, 18:07
Medlem
dwgs avatar
Citat:

Då ska du nog fortsätta att äta kött, allt smakar skit.
Har tagit nåt smakbit av frun, till och med barnen vägrar hennes mat
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in