2021-09-10, 12:45
Medlem
https://m.dagenskalmar.nu/nyheter/bl...olika-stallen/

Två lastbilar har utsatts för stenkastning vid olika tillfällen, dock med endast 15km och 15 minuter mellan händelserna. Ena föraren blev så pass skadad att han blev hämtad av ambulans och sedermera inlagd för vård.
Citat:
Hur ser ni på att händelserna har inträffat så pass långt från varandra?

– I och med att brottet är så pass ovanligt, så finns det väl ändå skäl att tro att de har med varandra att göra. Det vore ett märkligt sammanträffande annars, säger Anders Hultman.

Vad kan det ligga för motiv bakom något sådant? Psykisk sjukdom? Mordlust? Socioekonomiska faktorer? Klimatångest?
Citera
2021-09-10, 12:47
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livsmissbrukare

Två lastbilar har utsatts för stenkastning vid olika tillfällen, dock med endast 15km och 15 minuter mellan händelserna. Ena föraren blev så pass skadad att han blev hämtad av ambulans och sedermera inlagd för vård.

Vad kan det ligga för motiv bakom något sådant? Psykisk sjukdom? Mordlust? Socioekonomiska faktorer? Klimatångest?
Kan det vara gamla indiepopare som lackat ur för att Hultsfred är nerlagt?

Citera
2021-09-10, 12:48
Medlem
blagyltas avatar
Citat:

Varför gå som katten kring het gröt? Testa babbeyngel så skall du se att du får alla rätt...stenkastning förekommer numera över hela landet där det finns invandrargäng och det är just dessa som varit GM
Senast redigerad av blagylta 2021-09-10 kl. 12:50.
Citera
2021-09-10, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blagylta
Varför gå som katten kring het gröt? Testa babbeyngel så skall du se att du får alla rätt...stenkastning förekommer numeta över hela landet där det finns invandrargäng och det är just dessa som varit GM
Det skulle ringa in tre rätt och ett fel. Invandrat kaoz må uppleva många hemska svårigheter i det läbbiga landet Sverige men jag föreställer mig att klimatångesten inte har trendat lika mycket i de kretsarna.
Citera
2021-09-10, 13:42
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blagylta
Varför gå som katten kring het gröt? Testa babbeyngel så skall du se att du får alla rätt...stenkastning förekommer numera över hela landet där det finns invandrargäng och det är just dessa som varit GM
Men lastbilar brukar det ligga osämja mellan åkerier emellan, det har hänt förr, inte stenkastning men sabotage och sönderskurna däck osv. Få åkerier ägs av babbar, än så länge.

Jag tror det är någon som är sur på antingen ett specifikt åkeri eller på fraktbranschen i stort.
Citera
2021-09-10, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Men lastbilar brukar det ligga osämja mellan åkerier emellan, det har hänt förr, inte stenkastning men sabotage och sönderskurna däck osv. Få åkerier ägs av babbar, än så länge.

Jag tror det är någon som är sur på antingen ett specifikt åkeri eller på fraktbranschen i stort.
Då gissar jag på en klimattaliban som är ilsken på åkeribranschen i stort snarare än någon som vill vinna en körning från en konkurrent då jag har svårt att föreställa mig att en uppdragsgivare skulle välja en annan åkare utifrån sådant här. Samtidigt så tänker jag mig att det borde ha nämnts som en gemensam faktor om båda bilarna tillhörde samma åkeri.

Innan jag vet bättre så gissar jag ändå mer på "bara" galning, ett psykstört pucko som är allmänt arg på allt och alla.
Citera
2021-09-10, 15:13
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka

Nu var det två olika lastbilar, ingen som vet om de kommer från samma åkeri men min gissning är att vi har personer som helt enkelt har tråkigt och kastar sten mot dessa slumpmässigt. Säkert inte helt lätt att träffa men kastar man en gatsten eller liknande mot en lastbil som kommer i 90km/h så blir säkerligen smällen rätt ordentlig. Jag hade klassat det som mordförsök med tanke på vad som kan hända med lastbilen och i nästa steg dennes medtrafikanter.
Får man in en sten genom rutan så rycker man nog till rejält med möjlig dikeskörning eller krock med andra närvarande bilar.

Vi har fått in klientel här i landet som har en viss förkärlek till att kasta sten mot antingen blåljus eller lastbilar så jag gissar på dessa.
Citera
2021-09-10, 15:33
Medlem
Sinnerstens avatar
Klart det är blattar.
Citera
2021-09-10, 16:46
Medlem
blagyltas avatar
Citat:
Det skulle ringa in tre rätt och ett fel. Invandrat kaoz må uppleva många hemska svårigheter i det läbbiga landet Sverige men jag föreställer mig att klimatångesten inte har trendat lika mycket i de kretsarna.

Invandrat kaos BEHÖVER ingen anledning för att skapa kaos. Det är för dem lika naturligt som att andas.
Citera
2021-09-10, 17:22
Medlem
3:e världen är här och spatserar på vägen minst 3st i bredd och på fel sida, lastbilschaufför lägger sig på tutan då han inte vill smutsa ner bilen eller få den skadad, 3:e världens avskräde kände sig kränkta och fiskade upp slungan ur innerfickan laddad med kulturell ammunition.
Citera
2021-09-12, 16:01
Medlem
Det har framkommit stt även en tredje chaufför blev utsatt, stenen kastades från en mötande bil.
Citat:
– Det var vid halv två-två på natten och precis på den vägsträckan. Jag mötte en vit bil med tre extraljus i fronten som vägrade blända av. När jag bländade tillbaka så vevade de ned rutan och kastade en sten mot mig. Det var ingen liten sten och den tog mitt i framrutan. Som tur var höll rutan, jag hade en jäkla änglavakt.
https://m.dagenskalmar.nu/nyheter/e/...-stenkastning/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in