2021-09-09, 15:09
Medlem
Såg att mitt gick ut för 2 veckor sen. Läste att fr.om 2 augusti så måste man ge ut fingeravtryck för "nationellt id kort", vet dock ej ifall mitt är nationellt? Kan inte sånt här.

Vill inte ge ut mitt fingeravtryck för det känns som att det är så lätt för polisen att missbruka funktionen och sätta dit en ifall man råkar irritera dem för det minsta lilla
Citera
2021-09-09, 15:11
Medlem
Ghastens avatar
Ja när du skaffar från polisen så tar dem fingeravtryck till pass och id-kort.

Bättre att inte hålla på med massa strul så slipper du oroa dej.
Citera
2021-09-09, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaiaa5
Såg att mitt gick ut för 2 veckor sen. Läste att fr.om 2 augusti så måste man ge ut fingeravtryck för "nationellt id kort", vet dock ej ifall mitt är nationellt? Kan inte sånt här.

Vill inte ge ut mitt fingeravtryck för det känns som att det är så lätt för polisen att missbruka funktionen och sätta dit en ifall man råkar irritera dem för det minsta lilla

Är väl inte så svårt att se om ditt id-kort är nationellt. På id-kortet står det "Nationellt id-kort eller identitetskort".

Och polisen är den enda myndighet som får utfärda Nationellt id-kort. , om du har körkort, id-kort från t.ex banken, Skatteverket och så, så är dessa absolut inte nationellt id-kort, trots att du kan använda t.ex en id-kort från banken i hela Sverige.

Bara Polismyndigheten är ansvariga för Nationellt ID-kort
Citera
2021-09-09, 17:16
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghasten
Ja när du skaffar från polisen så tar dem fingeravtryck till pass och id-kort.

Bättre att inte hålla på med massa strul så slipper du oroa dej.
Sen när då?
Citera
2021-09-09, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Sen när då?
Nationellt id kort=kort som visar att du är Svensk medborgare och som kan användas på samma sätt som pass inom Schengen.
För de korten och pass har du behövt ge fingeravtryck sedan 2013/2014

Det är inte krav på fingeravtryck för körkort eller liknande kort som bara visar namn och personnummer men inte visar att du är svensk medborgare.
Citera
2021-09-09, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waterproof32
Nationellt id kort=kort som visar att du är Svensk medborgare och som kan användas på samma sätt som pass inom Schengen.
För de korten och pass har du behövt ge fingeravtryck sedan 2013/2014

Det är inte krav på fingeravtryck för körkort eller liknande kort som bara visar namn och personnummer men inte visar att du är svensk medborgare.

” Nya krav för nationellt id-kort från 2 augusti

Från och med den 2 augusti 2021 gäller nya krav och giltighetstider för nationellt identitetskort. En viktig förändring är att fingeravtryck behöver lämnas vid ansökan om nationellt identitetskort. ”

Jag tror du misstagit dig om fingeravtryckslämnandet före 2 augusti.
Citera
2021-09-09, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
” Nya krav för nationellt id-kort från 2 augusti

Från och med den 2 augusti 2021 gäller nya krav och giltighetstider för nationellt identitetskort. En viktig förändring är att fingeravtryck behöver lämnas vid ansökan om nationellt identitetskort. ”

Jag tror du misstagit dig om fingeravtryckslämnandet före 2 augusti.
Skriver polisen att det är nytt sedan i år så hade jag väl fel i det och kraven bara var för pass.
Det kom krav om "Biometrisk"? identifikation för förnyade ID-handlingar som skulle gälla internationellt när de ökade alla kontroller några år efter 11 Sept 2011. Det var många som inte tyckte om det när kravet kom.
Jag beställde både nytt pass och ID kort samtidigt och behövde ge fingeravtryck.
Citera
2021-09-09, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waterproof32
Skriver polisen att det är nytt sedan i år så hade jag väl fel i det och kraven bara var för pass.
Det kom krav om "Biometrisk"? identifikation för förnyade ID-handlingar som skulle gälla internationellt när de ökade alla kontroller några år efter 11 Sept 2011. Det var många som inte tyckte om det när kravet kom.
Jag beställde både nytt pass och ID kort samtidigt och behövde ge fingeravtryck.
Några år efter Sept 2001 skulle det stå.
Citera
2021-09-10, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaiaa5

Sen kan det ju påpekas att den biometriska informationen endast lagras lokalt i chippet på ditt ID-kort och är alltså inte sökbart för polismyndigheten.

För den som väljer att ta på sig foliehatten och som tror att myndigheten ljuger spelar det kanske inte så stor roll dock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in