• 2
  • 3
2021-09-09, 14:39
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldIsBack
Jaha, det nämnde jag nog i första inlägget. Det finns något som kallas deklaration där bla dina inkomster visas, som du har skyldighet att lämna till soc och stämmer inte dom med dom uppgifter du lämnat till soc ja då är vi där då brottet begås. Nu har jag stryk det, också. Haha!

Ska du fortfarande försöka motbevisa? Kör hårt!

"Jaha, det nämnde jag nog i första inlägget."

Det är det inlägget som hela tjafset handlar om!

Jag skall inte motbevisa något, du skall bevisa att Socialtjänsten ser ALLT.

Du skall också bevisa riktigheten i ditt insinuerande om att TS riskerar att "sitta i fängelse för några tusenlappar"

Kör hårt!

Citat:
Ursprungligen postat av HaraldIsBack
Ja dom ser allt. Vill du sitta i fängelse för några tusenlappar?
Citera
2021-09-09, 15:47
Medlem
Det blir aldrig rättegång eller att någon döms för "några tusen kronor" som max så blir påföljden återbetalnings skyldig och inte mer än så.
Citera
2021-09-09, 16:08
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smabizz
Det blir aldrig rättegång eller att någon döms för "några tusen kronor" som max så blir påföljden återbetalnings skyldig och inte mer än så.

Exakt så är det.

Deklarationen som nämns i tråden är redan inlämnad, den avser 2020.
Citera
2021-09-09, 16:14
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Har du en trovärdig källa till ditt påstående?
Det syns på deklaration (om de retroaktivt vill korrigera så har de då rätt till det), att fiffla till det är enkelt, straffen är hårda och risken att åka dit är liten.
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Borde finnas fler som har samma problem mellan AFA och soc
Reagerade också, klantigt formulerat av TS.
Citera
2021-09-09, 16:19
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Jag tror att summan av allas omsorger i tråden är att socialtjänsten kommer att begära in din deklaration och de kommer begära in samtliga uppgifter om din inkomst. Det kan inte i sina system se vad du får för inkomster, dock kan de minska ditt försörjningsstöd om du inte inkommer med fullständiga uppgifter.

Hade jag undanhållit det? Nej. Det kan bli jävligt jobbigt för de som kommit på kant med sin försörjingsstödshandläggare.

Men du gör givetvis som du vill. Och som påtalats tidigare är det i lsgens mening bedrägligt att lura en myndighet på pengar.
Citera
2021-09-09, 16:23
Medlem
Citat:
Varför fortsätter du att tjafsa?

Du hade fel, så enkelt är det!

Socialtjänsten ser inte ALLT och TS blir inte dömd till fängelse för några tusenlappar.

Sluta vilseleda människor!

Socialtjänsten kan se i varje fall Där jag var innan, alla utbetalningar från Försäkringskassan, allting från a-kassan och även alla utbetalningar såklart från socialkontoret.

Detta fanns en liten flik i programmet "Pro capita" som man använder när man gör uträkningarna.

Man kan såklart inte se allting som till exempel utländska bankkonton.
Citera
2021-09-09, 18:07
Bannlyst
Citat:
"Jaha, det nämnde jag nog i första inlägget."

Det är det inlägget som hela tjafset handlar om!

Jag skall inte motbevisa något, du skall bevisa att Socialtjänsten ser ALLT.

Du skall också bevisa riktigheten i ditt insinuerande om att TS riskerar att "sitta i fängelse för några tusenlappar"

Kör hårt!
Men vad trög du är, vet du inte vad en deklaration är? Det är en sådan som visar socialtjänsten allting. Läste något om den redan var inlämnad, jaha och? Kan justeras efterhand om inte annat uppdagas det på nästa deklaration. Läser du brottsbalken jag länkar så ser du fängelse på straffskalan, om du är läskunnig och orkar läsa för jag har länkat allting, flera gånger. Kommer lixom ingen stans mer, du verkar inte vilja förstå.
Citera
2021-09-09, 18:23
Medlem
Du kan alltid gambla men det är brottsligt och sannolikheten att det kommer märkas är hög. I bästa fall får du gå jäkligt hungrig en månad när det väl upptäcks..

Du kan exempelvis läsa:
https://skr.se/skr/integrationsocial...tand.2998.html

Den tjänsten använda av nästan alla kommuner.
Citera
2021-09-09, 19:02
Medlem
Mycket ovidkommande tjafs i tråden vilket är trist.

Svaret är att Soc kan se utbetalningar från AFA under förutsättning att det rör sig om skattepliktig ersättning. Sådan ersättning kan exempelvis vara utbetalningar från AGS (sjukförsäkring). Då syns det i deklarationen att man fått ersättning.

Utbetalningar som inte är skattepliktiga, exempelvis ersättning från TFA, syns inte i deklarationen. Det kan t ex handla om ersättning för sveda och värk efter en arbetsplatsolycka.
Citera
2021-09-09, 19:03
Medlem
Ffl81s avatar
Mycket bra info i tråden. Afa verkar inte vara statligt ägt iaf så det inte syns i datasystemet. Känns så orättvist att reglerna krockar. Att man inte ska kunna utnyttja en sjukförsäkring man betalat hundralappar i fackavgift för varje månad för att man delvis får försörjningsstöd. Man har lust att pissa tillbaka på systemet. Samma belopp jag får, drar dom in i bidrag och räknar överskott kommande månader. Det blir ju ändå existensminimum. Moment 22.

Eftersom jag är 40+ och uppsagd pga arbetsbrist kommer jag troligen få AGB av Afa också som är runt 40 papp. Känns som man borde vänta och ta ut det retro när man är klar med soc. För att slippa sitta på inlåst 🙄.
Citera
2021-09-09, 19:07
Medlem
Ffl81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mirko.Kostelic

Svaret är att Soc kan se utbetalningar från AFA under förutsättning att det rör sig om skattepliktig ersättning. Sådan ersättning kan exempelvis vara utbetalningar från AGS (sjukförsäkring). Då syns det i deklarationen att man fått ersättning.

Japp detta är Ags så det drogs skatt, fick avin idag i brevlådan. Agb verkar vara skattefritt?!
Citera
2021-09-09, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ffl81
Mycket bra info i tråden. Afa verkar inte vara statligt ägt iaf så det inte syns i datasystemet. Känns så orättvist att reglerna krockar. Att man inte ska kunna utnyttja en sjukförsäkring man betalat hundralappar i fackavgift för varje månad för att man delvis får försörjningsstöd. Man har lust att pissa tillbaka på systemet. Samma belopp jag får, drar dom in i bidrag och räknar överskott kommande månader. Det blir ju ändå existensminimum. Moment 22.

Eftersom jag är 40+ och uppsagd pga arbetsbrist kommer jag troligen få AGB av Afa också som är runt 40 papp. Känns som man borde vänta och ta ut det retro när man är klar med soc. För att slippa sitta på inlåst 🙄.

Du har inte betalat sjukförsäkringen hos AFA genom din fackavgift. Det är din arbetsgivare som har betalat försäkringspremie till AFA.

Soc är tänkt att vara det yttersta skyddsnätet om man inte har andra inkomster. Det är inte någon slags medborgarlön där andra inkomster ger en högre levnadsstandard.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in