2021-09-08, 22:49
Medlem
StrawberryTeas avatar
I måndagens ”Parlamentet” sjöng Claes Malmberg en förlöjligande låt om gangstrarna i förorten. Detta har fått den extrema vänstern att gå i taket, och kräva en ursäkt från TV4, Malmberg och alla involverade som skrattade åt skämtet.

https://www.expressen.se/noje/sjong-...humaniserade-/

På Malmbergs Instagram flödar kommentarerna från förortsbor som hotar, förolämpar och kräver offentlig avrättning av densamme. På grund av ett skämt. Man tror knappt att det är sant.

Själv tycker jag att det är fruktansvärt att dessa människor inte kan ta ett skämt, som för övrigt inte ens handlar om offer utan om dessa allmänt glorifierade och skyddade våldsmän. Vad tycker Flashback? Är det rätt eller fel att attackera Malmberg på grund av detta?
Citera
2021-09-08, 22:49
Moderator
Meijis avatar
Lite citat från Expressen:

Citat:
Claes Malmberg, 60, skämtar i det senaste avsnittet av ”Parlamentet” om skjutningar i förorten. I programmet sjunger komikern en omskriven text till den kända barnvisan ”I ett hus vid skogens slut”. Texten Malmberg sjöng löd:

”I ett hus i ortens slut, liten gangster tittar ut

Svenne lobba brann så fort knacka på dess port

Hjälp ack, hjälp ack, hjälp du mig

Annars skjutas mig

Kom ja, kom i huset in, låt mig flå ditt skinn.”

Petra Mede, 51, följde sedan upp med ett skämt om att en langare skjutits utanför hennes port.

– Det är så många offer och så mycket lidande, säger Petra Mede i programmet och fortsätter:

– I lördags sköts en langare precis utanför min port, så jag fick ingenting på hela helgen.

I sociala medier får Claes Malmberg och Petra Mede nu kritik för skämten och på deras Instagram-konton har flera kommenterat arga och nedsättande kommentarer.

/Moderator
Citera
2021-09-08, 23:02
Medlem
pajfarmors avatar
Tja, inget nytt under solen.

I fall som detta måste du bemöta, d.v.s. ignorera, denna hysteri och puritanismen och hysterin kring en liten, mordisk, ekonomiskt parasitär grupp som upptar mycket moraliskt och socialt kapital (och kapital i den gängse förstådda meningen). Samt ifrågasätta varför just dessa är föremålet för all tid och omsorg från en "vänster" som helt tappat greppet.
Citera
2021-09-08, 23:24
Medlem
Vänstern har ingen humor.
Citera
2021-09-09, 00:05
Medlem
pajfarmors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StrawberryTea
Själv tycker jag att det är fruktansvärt att dessa människor inte kan ta ett skämt, som för övrigt inte ens handlar om offer utan om dessa allmänt glorifierade och skyddade våldsmän. Vad tycker Flashback? Är det rätt eller fel att attackera Malmberg på grund av detta?

De här människorna, konkret, har en rad ömma punkter som valts ut närmast på livsstilistisk nivå. Det handlar alltså om att skydda de ömma förortsgangstrarna och då särskilt mot onda och nedlåtande ord och satir, men även mot konkreta åtgärder. Uppmuntrar och glorifierar man dem så kan man kanske nå ökande samförstånd mellan folken, och se att det inte alls existerar ett problem.

Och om man inte gör det så vinner Hitler.

Den här jävla "vänstern" tror på magi.
Citera
2021-09-09, 01:06
Det som är rasistskandal idag var humor på 90-talet.
https://www.youtube.com/watch?v=7rOHIWOFL0g
https://www.youtube.com/watch?v=iJOUNqBuLr8
Citera
2021-09-09, 01:08
Jag fattar inte, ska han be gangstrarna om ursäkt för att de är gangsters?
Citera
2021-09-09, 01:17
Medlem
M.Labingis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StrawberryTea
I måndagens ”Parlamentet” sjöng Claes Malmberg en förlöjligande låt om gangstrarna i förorten. Detta har fått den extrema vänstern att gå i taket, och kräva en ursäkt från TV4, Malmberg och alla involverade som skrattade åt skämtet.

På Malmbergs Instagram flödar kommentarerna från förortsbor som hotar, förolämpar och kräver offentlig avrättning av densamme. På grund av ett skämt. Man tror knappt att det är sant.

Föreställ er att en vit amerikansk komiker hållit på att härma afroamerikansk dialekt och driva med familjer som förlorat sina söner i South Chicago? Den personen skulle aldrig mer kunnat visa sig i offentligheten i USA.

Vad är egentligen skillnaden här?

Jag tycker Parlamentet borde be om ursäkt för detta och att TV4 bör överse sina rutiner. En del av problemet ligger troligen i att det saknas en nationell strategi för att informera anställda inom offentliga och privata företag liksom skolelever om vad rasism faktiskt är - då många felaktigt tror att det handlar om att en hatar individer med annan hudfärg då sanningen egentligen är att rasismen är ett komplext system som handlar om att behålla och räifiera samhällets makthierarkier.
Citera
2021-09-09, 01:23
Medlem
Extra roligt när man vet att Claes har varit kolatorsk och gift med en kvinna som heter Fatima...kan finnas flera exotiska exfruar också..
Citera
2021-09-09, 01:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.Labingi
Föreställ er att en vit amerikansk komiker hållit på att härma afroamerikansk dialekt och driva med familjer som förlorat sina söner i South Chicago? Den personen skulle aldrig mer kunnat visa sig i offentligheten i USA.

Jag tycker Parlamentet borde be om ursäkt för detta och att TV4 bör överse sina rutiner. En del av problemet ligger troligen i att det saknas en nationell strategi för att informera anställda inom offentliga och privata företag liksom skolelever om vad rasism faktiskt är - då många felaktigt tror att det handlar om att en hatar individer med annan hudfärg då sanningen egentligen är att rasismen är ett komplext system som handlar om att behålla och räifiera samhällets makthierarkier.
Du menar som komiker Dave Chappelle och Chris Rock som skämtar om masskjutningar?
Citera
2021-09-09, 02:05
Medlem
StrawberryTeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.Labingi

Fast på vilket sätt drev Malmberg med offren och deras familjer? Rasism är inte detsamma som skämt, för övrigt. Rasism är en politisk indelning som grundar sig i konkreta åsikter. Satirprogram kan innehålla mer eller mindre smakfulla skämt, men man famlar i mörkret om man tror att det som presenteras är reella åsikter.

Ska satir verkligen bemötas med hot och uppvigling? TV4 gör enligt mig helt rätt som står på sig gällande fri satir.
Senast redigerad av StrawberryTea 2021-09-09 kl. 02:09.
Citera
2021-09-09, 02:10
Medlem
Kongruensbojds avatar
Är inte hatet gentemot ”orten” rätt kompakt just nu från breda samhällslager? Jag tror denna storm mojnar ganska snabbt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in