• 1
  • 2
2021-09-08, 21:24
Medlem
På youtubevideos när folk sitter och mekar så använder de ofta elektriska mutterdragare. Vet att man ka spärra dessa för vissa motstånd. Undrar bara hur exakta de är. Medföljer det en tabell över olika lägen som översätts i newtonmeter? Det känns mer användbart för mig att köpa en sådan än en faktisk momentnyckel i så fall.

Någon som kan tipsa om en prisvärd modell?
Citera
2021-09-08, 21:32
Medlem
Det finns momentstavar till mutterdragare som oftast är noga nog såvida du inte ska dra momentkänsliga skruvar till topplock etc.
Kör en mutterdragare på lägre momentinställning för att spara tid och dra sista varvet med momentnyckel.
Citera
2021-09-08, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mummadurr
På youtubevideos när folk sitter och mekar så använder de ofta elektriska mutterdragare. Vet att man ka spärra dessa för vissa motstånd. Undrar bara hur exakta de är. Medföljer det en tabell över olika lägen som översätts i newtonmeter? Det känns mer användbart för mig att köpa en sådan än en faktisk momentnyckel i så fall.

nån video du kan länka till...

svårt å se prisvärd pneumatsik alt elektrisk momentdragare som slår en manuel mekanisk momentnyckel.
NM bygger väl på kraften 1m
Citera
2021-09-09, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mummadurr

Kan du förklara till vad mer exact dom använder dom. Det är enorm skillnad hur känsligt det är beroende på vad man drar åt osv. Sen kan även olika motorer och deras komponenter vara olika känsliga. En stor äldre motor kan man troligen dra toppen med en mutterdragare av lite kvalite. Men gör det på en lite turboladdad diesel eller bensinare och då kan du räkna med att det spricker. Hjul är en sån sak där det bara är att dra dom med mutterdragare risken är mer att det blir svårt att få av dom senare om man drar dom hårt och står med ett fälgkors.

Sen en annan sak att tänka på är att en dyr maskin är mycket bättre än en billig. Vill du dra saker någolunda till rätt moment är det högre prisklass. Det är på nivån att du får en momentnyckel och en billigare mutterdragare som ändå duger till mindre än vad du kommer spendera på den bättre mutterdragaren. Tänk också på batterierna och laddare det är inte billigt. Så har du redan en ryobi skruvdragare är det mycket billigare att köpa deras dragare och slippa laddare och batteri sen en separat momentdragare. Men en milwaukee blir mycket dyrare med batterie laddare osv.
Citera
2021-09-09, 18:36
Medlem
killawifes avatar
Dessa är inte att lite på om det ska vara exakt. Drar man en hjulmutter så spelar det inte så stor roll men ska man dra ett topplock t.ex så fungerar det inte så bra att att använda mutterdragare. Jag har iofs använt det på grenrör och i länkarmar och liknande. Jag brukar dock alltid efterdra med en fast nyckel eller spärrhandtag.

Nu vet jag iofs att en del riktigt proffsiga stall inom motorbranschen använder muttermaskiner med förinställt moment. Men då pratar vi maskiner som kostar ENORMT mycket mer pengar än det du köper i handeln och som kalibreras för varje tävling för att ge exakt rätt moment. Detta är ju för att man ska kunna göra snabba byten och reparationer.
Citera
2021-09-09, 18:46
Jag har en elektrisk mutterdragare med 2 5ah batterier till.
Och en liten rackare från milwaukee. perfekt när det är lite dåligt med plats
https://www.milwaukeetool.ca/Product...tening/2457-21

Har även en momentnyckel. Men kan säga att den hänger på väggen och samlar damm.
Rätt sällan man behöver dra moment
Citera
2021-09-09, 19:23
Medlem
CompressorVanes avatar
Det finns specifika mutterdragare man kan ställa in moment på, men de är dyra och mest för monteringslinor etc på fabriker.
Citera
2021-09-09, 19:26
Medlem
Facades avatar
Nej, de är inte korrekta för moment. Det är heller inte momentstavar vilket är varför man aldrig använder momentstavar när man skall dra korrekta moment. Den som säger emot mig är välkommen att dra stakbultar, vevlager och topplock med momentstavar…

De är inte korrekta för fem öre.
Men mycket saker på bilen räcker momentet ”good enough” och även om manualen preciserar ett korrekt moment som man BÖR använda - så är det få som ens utgår från det.
Jag kör mutterdragare och sedan går jag en vända med spärrskaftet och känner efter själv.
Momentnyckel använder jag enbart på motorn för t.ex de saker jag nämnde ovan.
Citera
2021-09-09, 22:15
Byter man hjul själv så efterdrar man givetvis med momentnyckel om man är seriös.
Citera
2021-09-09, 22:16
Medlem
Swe1227s avatar
Hur fan fungerar en momentstav egentligen. Har klurat på det orimligt länge.
Citera
2021-09-09, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swe1227
Hur fan fungerar en momentstav egentligen. Har klurat på det orimligt länge.

På momentnyckeln finns det ett vred som du ställer in hur många Nm (newtonmeter) skruven ska sitta.
Dvs hur hårt skruven ska sitta för att komponenten ska vara fastskruvad utan att lossna och så man slipper dra sönder skruven i godset ( vilket medför ännu ett helvete att avlägsna den.)

När du ställt in önskat moment och börjar skruva
sån klickar momentnyckeln till när du uppnått det du ställt in.

Typ så

Så momentnyckel är att föredra om man ska vara seriös, men folk skiter oftast i det för att spara tid.

Alla har inte ritningar med angivet NM på alla skruvar på bilen och även momentnycklar är skitdyra och behöver kalibreras emellertid, så då använder folk muttermaskin helt enkelt.
Senast redigerad av aphuset 2021-09-09 kl. 22:32.
Citera
2021-09-09, 22:31
Medlem
Swe1227s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aphuset
På momentnyckeln finns det ett vred som du ställer in hur många Nm (newtonmeter) skruven ska sitta.
Dvs hur hårt skruven ska sitta för att komponenten ska vara fastskruvad utan att lossna och så man slipper dra sönder skruven i godset ( vilket medför ännu ett helvete att avlägsna den.)

När du ställt in önskat moment och börjar skruva
sån klickar momentnyckeln till när du uppnått det du ställt in.

Typ så
Mja jag hitta på här vad jag sökte https://www.nyteknik.se/populartekni...r-dack-6393373
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in