• 1
  • 2
2021-09-08, 18:33
Medlem
Hade en polare som tyckte att man verkade rätt trög om man köpte ipren för cirka 50 kr och påstod att ett annat märke som heter Ibuprofen Orifarm som kostar cirka 12kr är samma sak med samma funktionalitet men billigare.

Ibuprofen Orifarm: https://www.apotea.se/ibuprofen-orif...t-400-mg-30-st
traditionella ipren: https://www.apotea.se/ipren-filmdrag...t-400-mg-30-st

Kan detta verkligen stämma, är det inga skillnader mellan dessa förutom priset?
Hade vorit en GRYM fynd o spara cirka 40 kr per ask om detta stämmer!
Citera
2021-09-08, 18:35
Medlem
AlWpLxdjs avatar
Ja, det är samma produkt (i princip). De verkar i alla fall likadant. Den ena är märkesvara och den andra är en generisk produkt. Anledningen till varför ena produkten är billigare är för att patentet gått ut så nu kan indier och annat bajsfolk printa mediciner utan att betala royalty.
Citera
2021-09-08, 18:37
Exakt och exakt… Spelar det någon roll? Måste du ha exakt de beståndsdelar som Ipren innehåller? Räcker det inte med smärtlindring? Ont bör man inte ha så ofta att man återkommande behöver äta värktabletter. Då bör man söka roten till problemet istället för att döva symptomen. Men om man någon gång ibland äter en Ibuprofen menar jag att det är sak samma vad den innehåller sålänge den hjälper. Och kan jag få den billigare än märkesmedicinen så varför inte?
Citera
2021-09-08, 18:42
Medlem
hmm, så det är nästan exakt likadant? Anledningen till att jag är försiktig är för att med ipren vet jag att ja kan ta det vid si o så situation och vid dessa mellanrum.

Om ja kör på ibuprofen orifarm kan vi säga att den är såpass lika att ja kan utgå från att det är ipren och ta det på samma sätt?
Citera
2021-09-08, 18:45
Medlem
MeinKampfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kingkongstrong
Hade en polare som tyckte att man verkade rätt trög om man köpte ipren för cirka 50 kr och påstod att ett annat märke som heter Ibuprofen Orifarm som kostar cirka 12kr är samma sak med samma funktionalitet men billigare.

Ibuprofen Orifarm: https://www.apotea.se/ibuprofen-orif...t-400-mg-30-st
traditionella ipren: https://www.apotea.se/ipren-filmdrag...t-400-mg-30-st

Hade vorit en GRYM fynd o spara cirka 40 kr per ask om detta stämmer!

Det är samma verksamma ämne, men det kan vara betydande skillnad i tablettens tillredning. Det handlar ofta om olika hjälpmedel som göra att biotillgängligheten differerar. Naproxen är bättre än ibuprofen i många fall så skulle välja det.

Orifarm ibuprofen:

- Den aktiva substansen är ibuprofen 400 mg. - Övriga innehållsämnen är mikrokristallin cellulosa, kroskarmellosnatrium, LAKTOSmonohydrat, povidon, majsstärkelse, vattenfri kolloidal kiseldioxid, natriumlaurilsulfat, magnesiumstearat, hypromellos, hydroxypropylcellulosa, makrogol, titandioxid (färgämne E 171).

Ipren:
Verksamt ämne: Ibuprofen 400 mg Övriga innehållsämnen: Vattenfri kolloidal kiseldioxid, magnesiumstearat, kroskarmellosnatrium, mikrokristallin cellulosa, hypromellos, polydextros (E1200) och polyetylenglykol 4000.
Senast redigerad av MeinKampf 2021-09-08 kl. 18:48.
Citera
2021-09-08, 18:47
Medlem
AlWpLxdjs avatar
Citat:
hmm, så det är nästan exakt likadant? Anledningen till att jag är försiktig är för att med ipren vet jag att ja kan ta det vid si o så situation och vid dessa mellanrum.

Om ja kör på ibuprofen orifarm kan vi säga att den är såpass lika att ja kan utgå från att det är ipren och ta det på samma sätt?

Det är EXAKT samma mängd av samma substans.

Tror du att fyllnadsämnen innehåller någon jävla magi eller?
Citera
2021-09-08, 18:50
Medlem
MeinKampfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlWpLxdj

Du får nog gå tillbaka till skolbänken unge man.
Citera
2021-09-08, 19:00
Medlem
AlWpLxdjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeinKampf
Du får nog gå tillbaka till skolbänken unge man.

Ja, det får jag nog göra. Jag hoppas att jag en dag får ditt utmärkta intellekt.
Citera
2021-09-08, 19:18
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlWpLxdj
Det är EXAKT samma mängd av samma substans.

Lite viktigt är det för de som är allergiska mot vissa av dessa fyllnadsämnen. Är man inte det så är det hugget som stucket.
Citera
2021-09-08, 19:25
Medlem
Walla-walla-winchas avatar
Det verksamma ämnet är exakt samma. Uppfyller samma funktion.
Citera
2021-09-08, 19:29
Medlem
VoktorDodkas avatar
Jag köper dessa från apotea och märker ingen skillnad mot originalet, samma med pamol(alvedonkopia). Tycker det känns som ocker att betala för märket, det är inte som att jag sitter och flöjtar med kartongen för att visa vad jag tar för smärtstillande

Även antihistaminer köper jag den billigare varianten av, funkar bra. Även omeprazol kostar en bråkdel på apotea mot apoteket.
Senast redigerad av VoktorDodka 2021-09-08 kl. 19:31.
Citera
2021-09-08, 19:37
Medlem
constants avatar
Citat:
Så här skriver Läkemedelsverket:
Citat:
När ett läkemedelsföretag forskat fram ett nytt läkemedel, får de ensamrätt att tillverka och sälja det under en viss tid, så att företaget ska få möjlighet att ta in kostnaderna för utvecklingsarbetet.

Efter denna tidsperiod kan andra företag tillverka likvärdiga läkemedel med samma verksamma ämne, så kallade generiska läkemedel. Tack vare den konkurrens som då uppstår sjunker priserna på marknaden.

Systemet med generiskt utbyte kom till för att ingen ska behöva betala mer än nödvändigt för läkemedel, varken patient eller samhället. Alla godkända läkemedel uppfyller samma kvalitetskrav, så ett lägre pris innebär inte sämre kvalitet.
https://www.lakemedelsverket.se/sv/b...ten#hmainbody1

Om du går in på Ipren på patient-FASS: https://www.fass.se/LIF/product?nplId=19851206000039

Så hittar du en länk där det står: Utbytbara läkemedel (till höger, ganska högt upp). Klicka där och du får fram en lista på läkemedel med samma effekt. Bland annat Ibuprofen Orifarm.

Möjligt att skillnader i utfyllnadsmaterialet kan påverka hur eller hur snabbt kroppen tar upp det verksamma ämnet, men det torde vara ytterst marginellt.

Mest handlar det nog om att en stor del av effekten ligger i igenkännandet och att man knyter ett visst märke till något positivt man sett i reklam eller liknande. Sedan kan det finnas de som på grund av allergi inte kan ta vad som helst.

Skulle jag köpa Ibuprofen (det verksamma ämnet) på Apoteket, skulle jag säga:
-Ibuprofen 400 mg, den billigaste sorten.
Senast redigerad av constant 2021-09-08 kl. 19:40.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in