• 1
  • 2
2021-09-08, 14:48
Medlem
spoilers avatar
"Den man som misstänks ha tagit hit sin unga svärdotter och tvingat henne att tigga åtalas nu för människoexploatering.
Fallet rullades upp sedan flera personer reagerat på att en tonårsmamma satt och tiggde utanför en matbutik i en ort utanför Varberg."

https://sverigesradio.se/artikel/akl...a-tog-pengarna

Någon som vet mer?
Citera
2021-09-08, 14:49
Medlem
spoilers avatar
Citat:
Tonårsmamma tiggde – man åtalas för människoexploatering

I somras satt en tonårsmamma och tiggde utanför en livsmedelsbutik när en person reagerade över att hon såg ung ut. Polisen larmades och en man greps. Nu åtalas han för människoexploatering.

Efter första samtalet till polisen åkte en polispatrull från lokalpolisområde Varberg ut till platsen. Det stod klart att flickan var under 18 år och fallet började utredas av människohandelsgruppen vid sektionen mot internationell och grov organiserad brottslighet.

– Tack vare att någon reagerade över att hon såg ung ut och kontaktade polisen kunde en misstänkt frihetsberövas. Och det ledde i sin tur till att en misstänkt nu åtalas för människoexploatering, säger Frida Selberg, samordnare på människohandelsgruppen.

När den 44-årige mannen hämtade 17-åringen utanför affären den 21 juli följde polisen efter. Mannen kunde gripas i den bostad som han hyrt tillfälligt.

Det visade sig att 17-åringen är mamma till en tvååring och att den misstänkte mannen är farfar till tvååringen. Familjen kommer från Bulgarien och den unga mamman misstänks ha transporterats till Sverige i början av sommaren. Hon sattes att tigga nästan varje dag utanför livsmedelsaffären i Varbergs inland.

Den misstänkte mannen har enligt åtalet utnyttjat hennes utsatta belägenhet.

– Människoexploatering är ett brott som infördes 2018 som ett alternativ till människohandel. Enligt den lagstiftningen är det brottsligt att exploatera personer under 18 år för tiggeri, säger Frida Selberg.

Den åtalade 44-åringen har suttit häktad sedan den 25 juli. I polisförhör medger han de faktiska omständigheterna men nekar till brott.

Den unga mamman har erbjudits de stödåtgärder som finns för människohandelsoffer, i samverkan med polisen, socialtjänsten och regionkoordinatorerna.

Frida Selberg betonar hur viktigt det är att kontakta polis om man ser unga personer som kan vara under 18 år sitta och tigga.

– Polisen behöver allas ögon i samhället och vi går igenom och värderar tips som kommer in. Utan allmänhetens hjälp är det svårt för oss att upptäcka de barn som exploateras, säger hon.

https://polisen.se/aktuellt/nyheter/...e--man-atalas/
Citera
2021-09-08, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spoiler
https://polisen.se/aktuellt/nyheter/...e--man-atalas/

Låter som den unga tjejen som satt utanför ICA i Rolfstorp, hon såg väldigt ung ut och sa hon behövde köpa blöjor till sitt barn. Bodde i Ullared sa hon. Gav henne en slant vid nåt tillfälle. Trodde inte hon va under 18 men svårt att avgöra.
Senast redigerad av Vanheden. 2021-09-08 kl. 15:01.
Citera
2021-09-08, 15:01
Medlem
Niggwards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vanheden.
Låter som den unga tjejen som satt utanför ICA i Rolfstorp, hon såg väldigt ung ut och sa hon behövde köpa blöjor till sitt barn. Bodde i Ullared sa hon. Gav henne en slant vid nåt tillfälle.

Du aktivt bidrog alltså till att göra det lönsamt att involvera sig i trafficking och tvinga andra människor att tigga under hot/tvång. Grattis!

Hoppas godhetspoängen var värt det
Citera
2021-09-08, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niggward
Du aktivt bidrog alltså till att göra det lönsamt att involvera sig i trafficking och tvinga andra människor att tigga under hot/tvång. Grattis!

Hoppas godhetspoängen var värt det
Som sagt trodde inte hon va under 18 och brukar inte ge tiggare men hon bönade och bad helt desperat. Konstigt att dom ens kan komma in i landet kan man tycka, har vi ingen tull vid gränserna de måste passera.
Senast redigerad av Vanheden. 2021-09-08 kl. 15:10.
Citera
2021-09-08, 15:09
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Som sagt trodde inte hon va under 18 och brukar inte ge tiggare men hon bönade och bad helt desperat.
Om jag reagerar sådär, att det skär i hjärtat, då sätter jag mig på huk och tittar till dem, ser hur det är fatt - jag bidrar ibland till andras drogbruk, fast mest utfodrar jag knarkare. Men att ge fullkomliga främlingar pengar är så världsfrånvänt att jag inte riktigt vet vad.

Hoppas vi tänker till nästa gång du lägger något en burk från en tiggare. Gav förvisso en tiggare 1000 pengar en gång, men han lovade att han skulle lämna stan då, såg han sedan ett år senare, han kubbade då iväg när han såg mig. Alla tattarkärringar m.m. blev till slut rädda för mig i deras crew, demon sa dem.
Citera
2021-09-08, 15:14
Medlem
Citat:
Konstigt att dom ens kan komma in i landet kan man tycka, har vi ingen tull vid gränserna de måste passera.

Tull... Njaäää. Man förtullar heller inte folk.
Citera
2021-09-08, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Om jag reagerar sådär, att det skär i hjärtat, då sätter jag mig på huk och tittar till dem, ser hur det är fatt - jag bidrar ibland till andras drogbruk, fast mest utfodrar jag knarkare. Men att ge fullkomliga främlingar pengar är så världsfrånvänt att jag inte riktigt vet vad.

Hoppas vi tänker till nästa gång du lägger något en burk från en tiggare. Gav förvisso en tiggare 1000 pengar en gång, men han lovade att han skulle lämna stan då, såg han sedan ett år senare, han kubbade då iväg när han såg mig. Alla tattarkärringar m.m. blev till slut rädda för mig i deras crew, demon sa dem.

Jo jag satte mig på huk och pratade med henne, hon verkade helt förstörd därför gav jag. Men då gick alltså pengarna till hennes människohandlare till släkting tydligen och inte till blöjor och mat...Surt
Citera
2021-09-08, 15:22
Medlem
Detta bekräftar ju bara att behovet polisen borde se till av lagen följs och inte se mellan fingrarna med tiggeriet.

Är man EU-medborgare har man rätt att vistas i Sverige i 90 dagar för att söka jobb. Under vistelsen ska man själv kunna finansiera sina omkostnader.

Måste man tigga är det bevis på att man inte kan klara sitt uppehälle, och man har därmed inte rätt att vistas i Sverige.

Med andra ord så kan inte EU-medborgare lagligt tigga i Sverige.

För övrigt så bryr sig polisen inte ett dugg om att många av dessa EU-medborgare vistas här i åratal, dvs långt över de 90 dagar de har rätt till (om de låter bli tiggandet).
Citera
2021-09-08, 15:22
Medlem
Citat:
Som sagt trodde inte hon va under 18 och brukar inte ge tiggare men hon bönade och bad helt desperat. Konstigt att dom ens kan komma in i landet kan man tycka, har vi ingen tull vid gränserna de måste passera.
Som Niggward sa är du medskyldigt för trafficing av en mindreårig och borde tänka på nästa gång du känner dig rikare än tiggare och vill dela dina stålar med dom.
I Finland utanför Helsingfors finns inga tiggare eftersom ingen ger bort sina pengar till dom och polisen ser till att dom slängs ut ur landet
Citera
2021-09-08, 15:26
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Jo jag satte mig på huk och pratade med henne, hon verkade helt förstörd därför gav jag. Men då gick alltså pengarna till hennes människohandlare till släkting tydligen och inte till blöjor och mat...Surt
Tro aldrig på en tiggare. Ring 112 och rådgör vad dem kan göra.
Citera
2021-09-08, 15:27
Medlem
Citat:
Både du och de spelar spelet. De gör bara sitt jobb. De säljer någonting och du köper. Nämligen känslan av godhet. Ligorna skickar tjejerna på somrarna för det drar in mer pengar.

Finns ju journalister och socialarbetare som följt tiggare både i Sverige och hemlandet och gjort djupintervjuer. Tiggarna åker dit pengarna finns. Är folk för snåla i Spanien drar de till Danmark, och vill ingen nappa där heller prövar de Sverige.

Ibland sätter soc dem på en turistbuss och skjutsar hem dem till Rumänien. Nån journalist frågade "Hur ser framtiden ut för er nu?" Svaret: "Vi ska upp igen om 2 veckor."

Barnet till tjejen du gav en peng kommer aldrig gå i skola eftersom du låst dem vid trottoaren och kaffemuggen. Därför kommer de aldrig förändra sin situation.
Senast redigerad av SirDuke 2021-09-08 kl. 15:31.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in