2022-08-31, 06:06
Medlem
ariberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Efter att (i den här tråden) ha konkluderat att SDare inte håller måttet hoppas jag på en samlingsregering givet de jämna siffrorna. S/M med stöd av L/KD/C bör kunna ge stabilitet åt en samlingsregering, och samtidigt hålla ytterkanterna borta från inflytande. Min röst går till (S) 2022.

Jag ser inte SD som ett ytterkantsparti, utan SD är vad som Annie Lööf beskriver den bjeda mitten. De som röstar på SD idag kommer till övervägande del från S och M. De två partierna har historiskt betraktats som varandras motpoler, och kan därför beskrivas som ytterkantspartier. Sen finns det förstås stollar både till vänster och höger om dessa två partier.
Citera
2022-08-31, 07:10
Medlem
Poor.Boy.Valentines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aribert
Jag ser inte SD som ett ytterkantsparti, utan SD är vad som Annie Lööf beskriver den bjeda mitten. De som röstar på SD idag kommer till övervägande del från S och M. De två partierna har historiskt betraktats som varandras motpoler, och kan därför beskrivas som ytterkantspartier. Sen finns det förstås stollar både till vänster och höger om dessa två partier.
Såsom SD trippat ut, så kan man lugnt konstatera att de förvandlats till ett Moderatblivet väsen. Hjärtefrågorna är liksom inga angelägna frågor längre. Utan "öppna era hjärtan"-mentaliteten tycks ha spritt sig även till dem.

Att sända våra barn till konfliktzoner för andras räkning, det finner man inga problem med heller. Och i senaste ekonomidebatten med rasse-Oscar så sades det att man öppnade upp för att förhandla bort sina bidragsvänliga förslag. Så nej, de är ej att betrakta som ett ytterkantsparti längre. Och därför är också (SD) större än (M) idag.
Senast redigerad av Poor.Boy.Valentine 2022-08-31 kl. 07:28.
Citera
2022-08-31, 07:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nonvero
Medierna går alltid stenhårt åt Nooshi. För att hon ställer krav och inte längre låter V agera dörrmatta. Bland annat bedriver Aftonbladet en häxjakt på henne med Lena Melin i spetsen. Och AB är inte ensamma om det.
Märkligt. Hatar de inte på Nooshi -- som i princip bara presenterat gråsosse politik de senaste åren -- så försöker de jävligt osnyggt tvinga in henne i radioskugga.

Lyckligtvis begriper de flesta att AB, Expressen eller vemhelst är fullständigt värdelösa i sitt meningsskapande. Deras ord väger så att säga väääldigt lätt när man ängslas över räkningarna och måste titta ned i en lätt och snustorr plånbok.
Citera
2022-08-31, 07:25
Medlem
Nikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Danska sossarna började inte bli invandringskritiska förrän runt 2017.

Det var tidigare än så.
2015 stod svenska sossar och njöt av invandringen. De danska sossarna var redan då betydligt mer kritiska.
Citera
2022-08-31, 07:51
Medlem
krakkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeCastle
Är MP rätt för miljön? Jag ser mest skattehöjningar.
Jag vet ärligt talat inte, höjd skatt behövs ju för välfärden, fast viktigast för välfärden är att högern röstas bort i regionerna då vi har M och KD att tacka för den extremt dåliga vård- och ålderdomshemssituationen...
Citera
2022-08-31, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Nope, men L kommer bara förstöra mer än att hjälpa. Tror det hade varit bättre för Sverige om L åkte ut även fast MP klarade sig. L kommer bli högerns MP med alldeles för mycket makt över viktiga frågor och inget är säkert att de väljer det blågula blocket, kom ihåg det. De som stödröstar MP förstår jag ändå för de kommer inte direkt börja samarbeta med M och SD.

Men gillar att Moderater går till SD, viktigt att SD blir det större partiet då M är otroligt svåra att lita på.

Drömmen vore M/KD/SD och att MP och L åkte ut.

S/SD hade jag också kunna levt med.

Det är helt nödvändigt att (L) åker ut för att Sverige skall kunna räddas mer långsiktigt. Problemet är att det inte är partiet i sig som är det värsta problemet utan att det finns väljare som gillar budskapet. Dock om partiet försvinner så försvinner även en del av kraften i opinionsbildningen för de destruktiva åsikterna.
Citera
2022-08-31, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Det är helt nödvändigt att (L) åker ut för att Sverige skall kunna räddas mer långsiktigt. Problemet är att det inte är partiet i sig som är det värsta problemet utan att det finns väljare som gillar budskapet. Dock om partiet försvinner så försvinner även en del av kraften i opinionsbildningen för de destruktiva åsikterna.
Vilken schysst fantasi. Tror du verkligen själv på detta? Att övriga partier plötsligt skulle bli sämre på att måla upp fiender efter traditionella skräckscenariemönster? P.g.a. att veliga Liberaler som knappt någon svensk gillar, står ute i kylan?
Citera
2022-08-31, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poor.Boy.Valentine
Vilken schysst fantasi. Tror du verkligen själv på detta? Att övriga partier plötsligt skulle bli sämre på att måla upp fiender efter traditionella skräckscenariemönster? P.g.a. att veliga Liberaler som knappt någon svensk gillar, står ute i kylan?

I del av opinionsbildningen försvinner helt klart. Kanske en mindre del visst. Långsiktigt är det klart att dessa åsikter måste försvinna från väljarkåren, eller åtminstone få så dåligt rykte bland resten av befolkningen att varje parti som företräder dem blir isolerat. Knappast troligt att det händer dock. Det håller jag med om...

Hindrar inte att det är nödvändigt.
Citera
2022-08-31, 08:36
Medlem
heggeness avatar
Jag har sett i denna tråd och flera andra att många användare här ägnar sig åt rent önsketänkande. Vad jag dock tror är att man måste se realpolitiskt till de möjligheter som finns, och gradvis styra landet mot en sundare regeringspolitik.

Till exempel är det helt nödvändigt att L klarar riksdagsspärren. En del användare tycker det vore "fantastiskt" att L åker ut (och en del går så långt så man hoppas att de ska få 3.9%) men det man då i praktiken gör är att man önskar att Magda och hennes vänstergäng ska vinna.

Sen kommer givetvis SD att behöva förhandla med alla partier på "sin sida" och det blir ett givande och tagande. Oavsett om SD skulle bli största parti på den sidan. Oavsett, så är det nog bäst med en regering bestående av enbart M+KD, med SD och L som nära knutna stödpartier.

Exempel på en praktisk förhandling om en svår fråga: Det kan vara att biståndet enbart skärs ner mycket lite eller inte alls (KD+L's fråga), men att det knyts hårdare till att vara ett redskap för att specifikt minska asylinvandring till Sverige. Dessa frågor går då bra ihop som Ebba också sa igår.

Viktigast är att den nya regeringen snabbt levererar på områden som trygghet, energi, brott/straff, integration/utanförskap, välfärd. Om väljarna redan efter 1-2 år ser tydliga förbättringar på dessa områden så är en fortsatt trend i denna riktning säkrad för lång tid framåt. Och SD kan mycket väl bli regeringsbärande efter nästa val 2026.
Citera
2022-08-31, 08:36
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Fick MP igenom gymnasie-amnesti-reformen eller inte?
Det blir ingen skillnad om bara Mp åker ur.

Det blir skillnad när 7k är bakbundna. Inte förr.
Citera
2022-08-31, 08:39
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nonvero
Medierna går alltid stenhårt åt Nooshi. För att hon ställer krav och inte längre låter V agera dörrmatta. Bland annat bedriver Aftonbladet en häxjakt på henne med Lena Melin i spetsen. Och AB är inte ensamma om det.

Nooshi och V är det rödgröna blockets SD om du förstår vad jag menar. Om man är intresserad av politik så kan man alltid dra vissa lärdomar av det.

Som att båda är utanför etablissemanget och i viss mån ideologiskt drivna. Vilket gör dem svårkontrollerade.

Edit/Vet att de här partierna hatar varandra som.pesten. Men finns fler gemensamma nämnare än man tror

Absolut, skillnaden är väl att SD bedriver realistisk och nödvändig politik just nu. Om V hade börjar släppa på woke och massinvandring skulle de säkert kunna få mer röster.
Citera
2022-08-31, 08:41
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Efter att (i den här tråden) ha konkluderat att SDare inte håller måttet hoppas jag på en samlingsregering givet de jämna siffrorna. S/M med stöd av L/KD/C bör kunna ge stabilitet åt en samlingsregering, och samtidigt hålla ytterkanterna borta från inflytande. Min röst går till (S) 2022.
Du har i varje inlägg gjort tydligt att du är här för att hjälpa L.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in