2021-09-18, 13:24
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Jag är medveten om det. Fortfarande är det inte meriterande för L att vara som gamla M i min bok. Det är så att säga varför jag hatar L.
Och det är ju därför dom har problem med.

Det dom står för är inte relevant längre. C tex har ju iaf valt sida. L försöka både ha och äta kakan precis som förr.
Citera
2021-09-18, 13:32
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Och det är ju därför dom har problem med.

Det dom står för är inte relevant längre. C tex har ju iaf valt sida. L försöka både ha och äta kakan precis som förr.
L vill strida med SD om M. Därför ska vi döda L.
Citera
2021-09-18, 13:54
Medlem
BIB3ls avatar
”Socialdemokraterna verkar njuta av en ”Magdalena Andersson-effekt” och stödet för partiet har ökat enligt Sifo. Samtidigt backar stödet för Vänsterpartiet efter att ha få ett skjuts under regeringskrisen.”
https://bulletin.nu/sifo-andersson-effekt-for-s-stodet-okar

Vad tror vi? Kommer (S) att nå över 30% om de får en vettig partiledare? Det kanske tom kan bli en återgång till Göran Persson-tider, även om Magdalena sägs stå till vänster i partiet.
Citera
2021-09-18, 13:58
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BIB3l
”Socialdemokraterna verkar njuta av en ”Magdalena Andersson-effekt” och stödet för partiet har ökat enligt Sifo. Samtidigt backar stödet för Vänsterpartiet efter att ha få ett skjuts under regeringskrisen.”

Vad tror vi? Kommer (S) att nå över 30% om de får en vettig partiledare? Det kanske tom kan bli en återgång till Göran Persson-tider, även om Magdalena sägs stå till vänster i partiet.
Om MSM talar varmt om MA och i termer av att hon är Sveriges hopp, då blir det skjuts uppåt för S.
Citera
2021-09-18, 14:17
Medlem
Citat:

Den här trenden med att S nu plockar tillbaka de väljare som tillfälligt svarade V under regeringskrisen i somras såg vi redan förra månaden. Det återstår att se vilken effekt partiledarbytet hos S kan ha.
Citera
2021-09-18, 14:21
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:

Om S gör en bra valrörelse (och de brukar de göra) så är det helt klart möjligt att nå 30%.
Citera
2021-09-18, 15:09
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Många mätningar visar att högerblocket inte behöver L.

Men även om så är fallet så är det viktigare för mig att L åker ur Riksdagen än att högerblocket får en svag majoritet som är helt under L:s socialliberala våld.

Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Från innan Corona;
"Vad ser vi då inför 2020?

Det är inte är troligt att de rödgröna blir så mycket mindre än dagens 38,2 procent med tanke på den andel av väljarna som säger sig stå till vänster i politiken. Möjligen skulle SD kunna ta lite fler S-kvinnor. Däremot kan det förstås ske omfördelningar inom de rödgröna partierna. Vi vet exempelvis inte vad en ny partiledare för V betyder för väljarna.

Vi ser också möjligheten att S lyckas ta väljare från samarbetspartierna L och C. Dock finns det inte särskilt många väljare att ta från L så då återstår främst C. Men C verkar ganska stabila. Då är det troligare att S lyckas ta tillbaka väljare från SD men det kräver antingen att man lyckas med lag och ordning eller invandringsfrågorna. Alternativt att debatten går i mer S-vänlig riktning och handlar mer om sociala välfärdsfrågor. En lågkonjunktur skulle kunna gynna S eftersom då går debatten mer över till ekonomiska frågor.

Moderaterna har idag stora problem med SD som är större än M i många regioner, däribland Stockholms län. Det är en svår position för M att vara nummer tre om man vill vara statsminsterkandidatparti i nästa val. Liksom S gynnas säkert partiet av en lågkonjunktur
eftersom partiet har en stark ställning i ekonomiska frågor samtidigt som det inte är SDs starkaste fråga."

S: 23,5
SD; 23,8
M; 17,5

https://www.kantarsifo.se/rapporter-undersokningar/valjarbarometer-januari-2020

Enligt denna Sifo är det från S som SD plockade.

Från Augusti:
"Socialdemokraterna visar på en signifikant nedgång över sommaren. S är nu nere på pre Corona nivån från mars 2020 då S hade 23,8 procent. Förlusterna går till V (2,6 %), SD (1,7 %) och M (1,3 %). Sammantaget har de större förluster till höger 4,2% (varav C 0,8%) än till vänster (3,2 %). Det är en svår utmaning att förlora väljare både till höger och vänster."

https://www.kantarsifo.se/rapporter-undersokningar/sifo-valjarbarometer-augusti-2021

Så jag tycker att det ser ut som 5-6 procentenheter väldigt rörliga väljare, vilka styrs av medianarrativet. Det tolkar jag som kvinnor.

Jag skulle vilja tipsa om:
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Opinionsunders%C3%B6kningar_inf%C3%B6r_riksdagsval et_i_Sverige_2022 Som är en sammanställning av olika o.u.

Längst till höger I tabellen redovisas hur blocken skiljer sig åt och det förefaller trots allt vara ganska jämnt, även med L borträknade.

Likaså är det intressant att kolla på grafen hur de olika partierna rört sig i oppinionen. T.ex. hur S sjönk fram till våren 2020. När Coronan fick uppmärksamhet sköt S i höjden, samtidigt tappade SD (och i viss mån även V) samma andel väljare.
Citera
2021-09-18, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Om S gör en bra valrörelse (och de brukar de göra) så är det helt klart möjligt att nå 30%.
Det är en ny myt att S brukar göra en bra valrörelse. Innan senaste överraskningsvalet där S fick betydligt mer än opinionsmätningarna hade förutspått så var den allmänna visdomen att S alltid sjönk några procentenheter i valrörelsen.
Citera
2021-09-18, 17:37
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Jag skulle vilja tipsa om:
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Opinionsunders%C3%B6kningar_inf%C3%B6r_riksdagsval et_i_Sverige_2022 Som är en sammanställning av olika o.u.

Längst till höger I tabellen redovisas hur blocken skiljer sig åt och det förefaller trots allt vara ganska jämnt, även med L borträknade.

Likaså är det intressant att kolla på grafen hur de olika partierna rört sig i oppinionen. T.ex. hur S sjönk fram till våren 2020. När Coronan fick uppmärksamhet sköt S i höjden, samtidigt tappade SD (och i viss mån även V) samma andel väljare.

Självklart, som jag alltid påpekat så är Corona-frågan Sossarnas starkaste kort.

Känner själv många som tycker att Löfven och Sossarna gjort sig förtjänta av deras röst bara för hanteringen av Corona. De motiverar det med vårt tidiga höga grad av vaccination, att vi inte stängde ner helt som i andra länder och att man följde en försiktighetsprincip som så klart annars varit ganska ovanligt för just Sossarna. Många tycker att det varit betryggande att under kristider samlas kring landsfadern Löfven.

Ska Sossarna förlora valet, måste vi få valfrågorna att handla om skjutningarna, Cementa, elkrisen, bensinpriset. I stort sätt allt utom Corona. För den frågan är Sossarnas starkaste kort just nu.
Citera
2021-09-18, 19:11
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Självklart, som jag alltid påpekat så är Corona-frågan Sossarnas starkaste kort.

Känner själv många som tycker att Löfven och Sossarna gjort sig förtjänta av deras röst bara för hanteringen av Corona. De motiverar det med vårt tidiga höga grad av vaccination, att vi inte stängde ner helt som i andra länder och att man följde en försiktighetsprincip som så klart annars varit ganska ovanligt för just Sossarna. Många tycker att det varit betryggande att under kristider samlas kring landsfadern Löfven.

Ska Sossarna förlora valet, måste vi få valfrågorna att handla om skjutningarna, Cementa, elkrisen, bensinpriset. I stort sätt allt utom Corona. För den frågan är Sossarnas starkaste kort just nu.

Egentligen var det inte min poäng utan att S främst ökade på SD:s bekostnad, men att SD återfått flertalet av de väljarna nu, men ytterligare någon %-enhet återstår och går nog att få tillbaka.

Men det du tar upp är minst lika intressant och jag tror du har helt rätt. S äger uppenbarligen Coronafrågan så den bör de övriga undvika. S brukar äga frågor om sjukvård och skola, SD om invandring och M ekonomi, och både M och SD brukar vara starka i brott och straff.

Men just bensin och el tror jag man skall vara försiktig med att försöka lägga alltför mycket fokus på, inte för att det inte finns saker att kritisera regeringen för, för det gör det absolut, utan för att de sitter tätt samman med miljöpolitiken, vilken är MP:s starkaste kort. Om de blågula skall vinna underlättar det om MP åker ut. Och även om de inte vinner vore det bra om MP åker ut.

Jag tror de därför skall försöka fokusera på invandring och integration, brott och straff, statens/företagens/hushållens ekonomi, arbetslöshet, militär och säkerhet. Tyvärr (i sammanhanget) har SD länge försökt lansera sig som ett parti med fokus inte bara på i&i-frågor utan även sjukvård. Jag tror det vore klokt av dem att inte inte göra den frågan större än nödvändigt i valet då det snarare lär gynna S än dem själva.

Skall de blågula öht ge sig på energipolitik och elkostnader tror jag de bör göra det utifrån infallsvinkeln att höga elpriser missgynnar svensk exportindustri och därmed ger förlorade arbetstillfällen, främst inom stål och trä/pappersindustrin. Detta kanske kan generera röster på många orter där S traditionellt är starka såsom i Norrland och Västra Svealand. Men frågan är om det ger så mycket då förhållande få människor bor i de landsändarna och endast en bråkdel av dessa jobbar i ovan nämnda branscher. Men visst, många bäckar små.
Citera
2021-09-18, 19:23
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Egentligen var det inte min poäng utan att S främst ökade på SD:s bekostnad, men att SD återfått flertalet av de väljarna nu, men ytterligare någon %-enhet återstår och går nog att få tillbaka.

Men det du tar upp är minst lika intressant och jag tror du har helt rätt. S äger uppenbarligen Coronafrågan så den bör de övriga undvika. S brukar äga frågor om sjukvård och skola, SD om invandring och M ekonomi, och både M och SD brukar vara starka i brott och straff.

Men just bensin och el tror jag man skall vara försiktig med att försöka lägga alltför mycket fokus på, inte för att det inte finns saker att kritisera regeringen för, för det gör det absolut, utan för att de sitter tätt samman med miljöpolitiken, vilken är MP:s starkaste kort. Om de blågula skall vinna underlättar det om MP åker ut. Och även om de inte vinner vore det bra om MP åker ut.

Jag tror de därför skall försöka fokusera på invandring och integration, brott och straff, statens/företagens/hushållens ekonomi, arbetslöshet, militär och säkerhet. Tyvärr (i sammanhanget) har SD länge försökt lansera sig som ett parti med fokus inte bara på i&i-frågor utan även sjukvård. Jag tror det vore klokt av dem att inte inte göra den frågan större än nödvändigt i valet då det snarare lär gynna S än dem själva.

Skall de blågula öht ge sig på energipolitik och elkostnader tror jag de bör göra det utifrån infallsvinkeln att höga elpriser missgynnar svensk exportindustri och därmed ger förlorade arbetstillfällen, främst inom stål och trä/pappersindustrin. Detta kanske kan generera röster på många orter där S traditionellt är starka såsom i Norrland och Västra Svealand. Men frågan är om det ger så mycket då förhållande få människor bor i de landsändarna och endast en bråkdel av dessa jobbar i ovan nämnda branscher. Men visst, många bäckar små.

Som landsbygdsparti lär SD driva frågorna kring drivmedelspriset och elkrisen betydligt mer under själva valrörelsen. Där kan man ta väljare från både S och C. + att i mina trakter är Landsbygdspartiet i praktiken väl etablerade nu sedan vindkraftsdebatten dragit igång. Där har vi ett litet parti som vi kommer garanterat att se växa i valet. SD bör undvika att gå miste om en del viktiga röster i dessa energifrågor.

Sedan vill påminna om att MP kommer att klara sig. Vänsterblocket kommer att se till att de klarar sig. Sen förhoppningar om att MP ska åka ut kan vi bara glömma.
Citera
2021-09-18, 19:30
Medlem
Citat:
Som landsbygdsparti lär SD driva frågorna kring drivmedelspriset och elkrisen betydligt mer under själva valrörelsen. Där kan man ta väljare från både S och C. + att i mina trakter är Landsbygdspartiet i praktiken väl etablerade nu sedan vindkraftsdebatten dragit igång. Där har vi ett litet parti som vi kommer garanterat att se växa i valet. SD bör undvika att gå miste om en del viktiga röster i dessa energifrågor.

Sedan vill påminna om att MP kommer att klara sig. Vänsterblocket kommer att se till att de klarar sig. Sen förhoppningar om att MP ska åka ut kan vi bara glömma.

Tycker man hör många som anser att Sverige varit vårdslöst under Corona, mycket fler dödsfall än i Norge etc. (kungens utspel). Men de kanske ändå röstar vänster/höger oavsett denna frågan, det är ju marginalväljarna som är intressanta. Skulle Löfven ha avgått om han var den landsfader i en dels ögon som du skrev ovan, S ökade direkt efter Corona precis som Trump etc. som hade makten men frågan är hur många som bryr sig nu egentligen och om 1 år när det ska bli som vanligt igen typ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in