Citat:
Ursprungligen postat av
OliverCromwell
Självklart, som jag alltid påpekat så är Corona-frågan Sossarnas starkaste kort.
Känner själv många som tycker att Löfven och Sossarna gjort sig förtjänta av deras röst bara för hanteringen av Corona. De motiverar det med vårt tidiga höga grad av vaccination, att vi inte stängde ner helt som i andra länder och att man följde en försiktighetsprincip som så klart annars varit ganska ovanligt för just Sossarna. Många tycker att det varit betryggande att under kristider samlas kring landsfadern Löfven.
Ska Sossarna förlora valet, måste vi få valfrågorna att handla om skjutningarna, Cementa, elkrisen, bensinpriset. I stort sätt allt utom Corona. För den frågan är Sossarnas starkaste kort just nu.
Egentligen var det inte min poäng utan att S främst ökade på SD:s bekostnad, men att SD återfått flertalet av de väljarna nu, men ytterligare någon %-enhet återstår och går nog att få tillbaka.
Men det du tar upp är minst lika intressant och jag tror du har helt rätt. S äger uppenbarligen Coronafrågan så den bör de övriga undvika. S brukar äga frågor om sjukvård och skola, SD om invandring och M ekonomi, och både M och SD brukar vara starka i brott och straff.
Men just bensin och el tror jag man skall vara försiktig med att försöka lägga alltför mycket fokus på, inte för att det inte finns saker att kritisera regeringen för, för det gör det absolut, utan för att de sitter tätt samman med miljöpolitiken, vilken är MP:s starkaste kort. Om de blågula skall vinna underlättar det om MP åker ut. Och även om de inte vinner vore det bra om MP åker ut.
Jag tror de därför skall försöka fokusera på invandring och integration, brott och straff, statens/företagens/hushållens ekonomi, arbetslöshet, militär och säkerhet. Tyvärr (i sammanhanget) har SD länge försökt lansera sig som ett parti med fokus inte bara på i&i-frågor utan även sjukvård. Jag tror det vore klokt av dem att inte inte göra den frågan större än nödvändigt i valet då det snarare lär gynna S än dem själva.
Skall de blågula öht ge sig på energipolitik och elkostnader tror jag de bör göra det utifrån infallsvinkeln att höga elpriser missgynnar svensk exportindustri och därmed ger förlorade arbetstillfällen, främst inom stål och trä/pappersindustrin. Detta kanske kan generera röster på många orter där S traditionellt är starka såsom i Norrland och Västra Svealand. Men frågan är om det ger så mycket då förhållande få människor bor i de landsändarna och endast en bråkdel av dessa jobbar i ovan nämnda branscher. Men visst, många bäckar små.