2021-09-18, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Ja. Det kanske det blir..men en Riksdag utan L blir i längden bättre som gynnar övriga. Även dom till höger på sikt.

Agree.

Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Många mätningar visar att högerblocket inte behöver L.

Men även om så är fallet så är det viktigare för mig att L åker ur Riksdagen än att högerblocket får en svag majoritet som är helt under L:s socialliberala våld.

Problemet är att L's röster kan vara direkt avgörande för en ny högerregering och med tanke på KD's siffror så kan det bli tufft. Det värsta scenariot vore att L fick strax under 4%.

Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Det är bättre att rödgröna sörjan regerar vidare än att M/ KD regerar med gammal allianspolitik (läs; beroende av L). Vi har en usel regering, men det kan bli ännu värre.

Som gråsosse så håller jag med dig
Dock vill jag helst se MP, L och KD ryka all sin värld men nöjer mig i alla fall om L försvinner.
Citera
2021-09-18, 12:05
Medlem
Citat:
Det är bättre att rödgröna sörjan regerar vidare än att M/ KD regerar med gammal allianspolitik (läs; beroende av L). Vi har en usel regering, men det kan bli ännu värre.

Jag hatar S mer än L. L är nog inte så olikt M för inte så länge sedan. Vi får se vilka kandidater de ställer upp med. Det som Sverige behöver framförallt är en ändrad debatt och då tror jag att ett regeringsskifte är viktigast, annars hamnar all debatt i problemförnekelse vs korrekt beskrivning av verkligheten. 2 dåliga alternativ men som det ser ut nu verkar inte Mp ryka och då behövs L, om Mp ryker så behövs inte L ändå kanske. Jag kommer inte runt detta i nuvarande läge.
Senast redigerad av 1ulvius9 2021-09-18 kl. 12:14.
Citera
2021-09-18, 12:45
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pusher.
Agree.

Problemet är att L's röster kan vara direkt avgörande för en ny högerregering och med tanke på KD's siffror så kan det bli tufft. Det värsta scenariot vore att L fick strax under 4%.

Som gråsosse så håller jag med dig
Dock vill jag helst se MP, L och KD ryka all sin värld men nöjer mig i alla fall om L försvinner.
Ja. Jag tror inte heller högersidan är särskilt betjänta av att regera och tvingas ta hänsyn till ett L som man inte var dom tar vägen. Känns inte som att det skulle bli den politik som behövs. Och inte säkert att den skulle hålla heller.

Hellre att rödgröna får fortsätta göra bort sig ett tag till och att det konservativa blocket kan byggas på riktigt utan att behöva ta hänsyn till något, samt mer redo att ta över. Jag tror knappast vi skulle behöva vänta till 2026 för det ändå. Kriserna i det rödgröna lär fortsätta och avlösa varandra ännu mer utan Löfvén.
Citera
2021-09-18, 12:49
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1ulvius9
Jag hatar S mer än L. L är nog inte så olikt M för inte så länge sedan. Vi får se vilka kandidater de ställer upp med. Det som Sverige behöver framförallt är en ändrad debatt och då tror jag att ett regeringsskifte är viktigast, annars hamnar all debatt i problemförnekelse vs korrekt beskrivning av verkligheten. 2 dåliga alternativ men som det ser ut nu verkar inte Mp ryka och då behövs L, om Mp ryker så behövs inte L ändå kanske. Jag kommer inte runt detta i nuvarande läge.
M för inte så länge sedan... Det är riktigt.

Bygg en moské baby, bygg tre baby...
https://youtu.be/Z4wX8_v001I

Jag hatar M innerligt. S är galna, M är rent onda eftersom de inte är korkskallar utan beräknande.
Senast redigerad av LadySweden 2021-09-18 kl. 12:53.
Citera
2021-09-18, 12:51
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
L är ett sänke för M. På många sätt.

Skulle L klara sig kvar lär det bli på bekostnad av M och SD lär bli större.
Citera
2021-09-18, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Ja. Jag tror inte heller högersidan är särskilt betjänta av att regera och tvingas ta hänsyn till ett L som man inte var dom tar vägen. Känns inte som att det skulle bli den politik som behövs. Och inte säkert att den skulle hålla heller.

Hellre att rödgröna får fortsätta göra bort sig ett tag till och att det konservativa blocket kan byggas på riktigt utan att behöva ta hänsyn till något, samt mer redo att ta över. Jag tror knappast vi skulle behöva vänta till 2026 för det ändå. Kriserna i det rödgröna lär fortsätta och avlösa varandra ännu mer utan Löfvén.

"Fasan" ... är väl att de kvarvarande rödgröna inte bryr sig om "kriserna". Cement , brottslighet, arbetslösheten, ghetton, energi etc. Deras företrädare pratar i detta läge om klaner utan tendens till tapp...
Citera
2021-09-18, 12:59
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manssmekaren
Jag tror nog att de där 2-3 % MÅSTE vara de närmast sörjande, dvs L-politiker, f.d. L-politiker, personer anställda vid Ls kansli, närmaste familjemedlemmarna samt andra vars inkomst är direkt beroende av L. Jag kan för mitt liv inte se hur någon utomstående jämför partierna och kommer fram till att L (som är totalt opålitliga och oberäkneliga) är det bästa partivalet. Kanske finns det också någon andel stolpskott som väljer parti utifrån partinamn och fått för sig att L faktiskt är liberala, som helt missat JÖKen.

Nä, känner mig själv inte orolig att L ska stjäla röster från de borgerliga, tror inte L kan påräkna stödröstare denna gång. Den vanliga tumregeln om 3 % och stödröster gäller knappast ett parti som byter blocktillhörighet oftare än kalsonger.

Problemet är att det finns tillräckligt många borgare som nog skulle kunna tänka sig stödrösta in ett skitparti som L. Som sagt 2-3% är alldeles för högt. De borde snarare ligga mellan 1-2% för att avvärja eventuella stödröstande borgare.

Skulle hellre se att dessa partier ger sina röster till C faktiskt. Snälla, låt oss bli av med L-skiten nu!
Citera
2021-09-18, 12:59
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
"Fasan" ... är väl att de kvarvarande rödgröna inte bryr sig om "kriserna". Cement , brottslighet, arbetslösheten, ghetton, energi etc. Deras företrädare pratar i detta läge om klaner utan tendens till tapp...
Förfallet går trots allt långsammare med rödgröna än med Alliansen.
Citera
2021-09-18, 13:11
Medlem
Citat:
M för inte så länge sedan... Det är riktigt.

Bygg en moské baby, bygg tre baby...
https://youtu.be/Z4wX8_v001I

Jag hatar M innerligt. S är galna, M är rent onda eftersom de inte är korkskallar utan beräknande.

Majoriteten av svenskar är tyvärr i nuläget flum/Pk. Huvudproblemet. Majoriteten av Invandrarna vill ha bidrag. Politikerna vill bli valda och inneha poster.
Citera
2021-09-18, 13:13
Medlem
Citat:
Förfallet går trots allt långsammare med rödgröna än med Alliansen.

Tror inte det rent statistiskt. Ingen stor skillnad åtminstone i den bottenkampen. Tack vare SD så räcker det inte med Alliansen +Mp ens.
Citera
2021-09-18, 13:15
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Majoriteten av svenskar är tyvärr i nuläget flum/Pk. Huvudproblemet. Majoriteten av Invandrarna vill ha bidrag. Politikerna vill bli valda och inneha poster.
Jag är medveten om det. Fortfarande är det inte meriterande för L att vara som gamla M i min bok. Det är så att säga varför jag hatar L.
Citera
2021-09-18, 13:19
Medlem
Poor.Boy.Valentines avatar
Citat:
Däremot kan det förstås ske omfördelningar inom de rödgröna partierna. Vi vet exempelvis inte vad en ny partiledare för V betyder för väljarna.
Ju mer Nooshi syns, desto bättre ser det ut att gå för Vänsterpartiet. Och jag skulle inte utesluta att V kan knipa någon procent från SD.

Citat:
Vi ser också möjligheten att S lyckas ta väljare från samarbetspartierna L och C. Dock finns det inte särskilt många väljare att ta från L så då återstår främst C. Men C verkar ganska stabila. Då är det troligare att S lyckas ta tillbaka väljare från SD men det kräver antingen att man lyckas med lag och ordning eller invandringsfrågorna.
Det är bara att invänta Magdalena-effekten. Innan vi får se henne försöka smörja högersinnade, så kan vi inte ens börja gissa vart det tar vägen. Min gissning är dock att hon tas emot positivt. Även hos flyktiga partibytare, som möjligtvis känner sig bortkomna i SD-lägret.

Citat:
Moderaterna har idag stora problem med SD som är större än M i många regioner, däribland Stockholms län. Det är en svår position för M att vara nummer tre om man vill vara statsminsterkandidatparti i nästa val. Liksom S gynnas säkert partiet av en lågkonjunktur eftersom partiet har en stark ställning i ekonomiska frågor samtidigt som det inte är SDs starkaste fråga."
Kristersson är slipad. Tråkig, men slipad. Och Moderaterna är ett lurigt parti. Så pass luriga faktiskt att jag tror de kan roffa åt sig ett par procent från SD. Ja, hänger de sig åt bovaktigt kopierande av flyktingpolitiken deras, och det lyckas, då kan fallet bli hårt för SD.

https://omni.se/m-vill-gora-det-lattare-aterkalla-uppehallstillstand/a/G3BXWV
Senast redigerad av Poor.Boy.Valentine 2021-09-18 kl. 13:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in