2022-02-05, 16:04
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten
Jag tror också att allt fler börjat genomskåda C, MP och L för vad de är. Den stora massan väljare vill inte ha Woke-trams. Folk är less på kriminalitet, dalt, invandring, höga energipriser och otrygghet. Rationalismen är långsamt på väg tillbaka i politiken och utopismen där man driver politik utifrån förhoppningar istället för verkligheten är på väg ut. Detta straffar partier som driver utopistisk politik utifrån känslor.

Jag tror att nästa parti att börja krisa på allvar är C, de i ledningen har helt tappat verklighetskontakt och framförallt har de tappat sina kärnväljare.

Citat:
Myllan som får Centerpartiet att grönska börjar täckas mer av asfalt än av jord och skog. C har nu blivit ett storstadsparti, visar en undersökning från Expressen/Infostat.

Bland gamla kärnväljare mullrar ett missnöje.

Förra kommunalrådet Inge Östlund lämnade partiet där hans far och farfar också varit kommunalråd – i stället blev han sverigedemokrat.

– Jag klandrar inte Centern i Rättvik, det är på nationell nivå som C krackelerat fullständigt, säger Inge Östlund.

I Orsa, där 42 procent röstar grönt, har Centerpartiet precis bytt namn till ”Orsacentern” – Orsaborna ville att C skulle bryta sig ur och starta lokalt parti.

https://www.expressen.se/nyheter/mullret-fran-centerns--missnojda-karnvaljare/

Tyvärr en premiumartikel som vanligt men ingressen räcker ju långt, C kommer att krisa kommunalt vilket kommer att sätta press på rödskrikan.
Citera
2022-02-05, 16:26
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Jag tror att nästa parti att börja krisa på allvar är C, de i ledningen har helt tappat verklighetskontakt och framförallt har de tappat sina kärnväljare.

Tyvärr en premiumartikel som vanligt men ingressen räcker ju långt, C kommer att krisa kommunalt vilket kommer att sätta press på rödskrikan.
Centern har redan tidigare krakelerat nationellt. Annie Lööf drar procentuellt färre väljare i riksdagsvalet än vad välkända och lokalt förankrade kommunalpolitiker gör på hemma plan.
Lööf är med andra ord ett sänke för sitt parti.
Andel av rösterna i riksdagsvalet 2018: 8,62% ( 557.500 röster)
Andel av rösterna i kommunalvalet 2018: 9,67% (632.812 röster, notera att det är fler röstberättigade och fler avlagda röster i kommunalvalet).
Annies nuna sänker centern med en hel procent.
Citera
2022-02-05, 16:33
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Centern har redan tidigare krakelerat nationellt. Annie Lööf drar procentuellt färre väljare i riksdagsvalet än vad välkända och lokalt förankrade kommunalpolitiker gör på hemma plan.
Lööf är med andra ord ett sänke för sitt parti.
Andel av rösterna i riksdagsvalet 2018: 8,62% ( 557.500 röster)
Andel av rösterna i kommunalvalet 2018: 9,67% (632.812 röster, notera att det är fler röstberättigade och fler avlagda röster i kommunalvalet).
Annies nuna sänker centern med en hel procent.

Yes och det mullras och gnys på det lokala planet, partiets ryggrad har på allvar börjat opponera sig och distanserar sig mer och mer från det nya C, flörten med den urbana medelkassens kvinnor kommer att stå dem dyrt, som sagt, jag ser fram emot valet i september, kommer att bli intressant att se hur både S och C presterar, SD och M + KD är ju djävligt heta på dears väljare.
Citera
2022-02-05, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greta75
Samma nu fast tvärtom i så fall. Vi har billigare el än de flesta andra i Europa.

Och sen kan ni släppa elen, den är inte dyr längre. Nästa gång det kommer upp blir kanske nästa år men då lär folk och företag ha bundit sina avtal på ett helt annat sätt och då blir det mindre gnäll

Sverige ligger långt från de exportmarknaderna, vilket innebär fördyrningar och en nackdel i förhållande till konkurrenterna. Sedan mycket länge har därför Sverige medvetet strävat efter låga energipriser. Fram till nu, när man stängde fullt fungerande kärnkraftverk, har man lyckats med detta.
Det är fruktansvärt med låginkomsttagare som på grund av regeringens makthunger nu inte har råd att nöjaktigt värma upp sin bostad.
Än värre är dock att industrin drabbas av högre elpriser. Och redan nu har elintensiva industrier tvingats lägga ned, vilket leder till arbetslöshet och minskade exportinkomster. Alltså den kaka som ska betala välfärden och allt annat minskar, och det är ju en ren katastrof.
Citera
2022-02-05, 20:58
Avstängd
OliverCromwells avatar
Citat:

Ja jävlar i min lilla låda. Nu börjar det hända grejer här.

Tror på riktigt att Landsbygdspartiet kan göra riktigt bra i årets val.

Känner en del som gått med i det partiet och de har reklam i flera bilbesiktningsstationer som jag varit på.

Elkrisen och priset på bränsle kommer bara att öka antalet anhängare. Tror de kan ta många kommunala stolar i valet 2022.
Citera
2022-02-05, 21:14
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Ja jävlar i min lilla låda. Nu börjar det hända grejer här.

Tror på riktigt att Landsbygdspartiet kan göra riktigt bra i årets val.

Känner en del som gått med i det partiet och de har reklam i flera bilbesiktningsstationer som jag varit på.

Elkrisen och priset på bränsle kommer bara att öka antalet anhängare. Tror de kan ta många kommunala stolar i valet 2022.

Det är ett mycket intressant läge, Magdalenas maktinnehav bygger på att C finns med och antingen stödjer eller i alla fall inte motarbetar henne, om C börjar krisa så hopar sig problemen för S i och med att MP förhoppningsvis åker ur i detta val.

Blir en intressant höst misstänker jag,
Citera
2022-02-05, 21:39
Avstängd
OliverCromwells avatar
Citat:
Det är ett mycket intressant läge, Magdalenas maktinnehav bygger på att C finns med och antingen stödjer eller i alla fall inte motarbetar henne, om C börjar krisa så hopar sig problemen för S i och med att MP förhoppningsvis åker ur i detta val.

Blir en intressant höst misstänker jag,

Jag tror faktiskt inte att MP åker ut tyvärr.

Sossarna må hata MP för Löfven-åren. Men de är ändå så pass strategiska och maktkåta att de förstår att de måste ha kvar dem i Riksdagen för att inte riskera makten.
Citera
2022-02-05, 21:54
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:

Sossarna må hata MP för Löfven-åren. Men de är ändå så pass strategiska och maktkåta att de förstår att de måste ha kvar dem i Riksdagen för att inte riskera makten.

Enda sättet för sossarna att rädda MP kvar i riksdagen är genom valfusk, vilket kanske inte är osannolikt, kolla på USA och det massiva fusket i senaste valet där.
Citera
2022-02-05, 21:57
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:

SVT, Bonniers & övrig media kommer att köra Klimathysteri dygnet runt månaderna innan valet. Så att MP skulle vara uträknade redan tror jag definitivt inte på.
Citera
2022-02-05, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
SVT, Bonniers & övrig media kommer att köra Klimathysteri dygnet runt månaderna innan valet. Så att MP skulle vara uträknade redan tror jag definitivt inte på.

Fast jag upplever att delar av massmedia har övergett MP, de vill inte längre förknippas med en förlorare och med en politik som så uppenbart består av frontalkrockspolitik.

Blir dock spännande, jag tror att en förutsättning för att MP inte kommer klara 4% spärren är att man ser andra politiska miljövänliga beslut som vettigare. Det innebär att de andra partierna behöver arbeta fram och förankra sina förslag i det här området.

Men nu fram till valet tror jag mycket kommer att handla om att man vill ta beslut som "reparerar" de tokiga miljöbeslut som tagits senaste 16 åren och dess konsekvenser. Mest tydligt blir det ju i fråga om en levande arbetsmarknad, dvs energiförsörjning och företagandet.

Även Vänstern har ju insett att MP var på väg att döda stora delar av arbetsmarknaden och vill sträva efter andra lösningar.
Citera
2022-02-05, 22:07
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Fast jag upplever att delar av massmedia har övergett MP, de vill inte längre förknippas med en förlorare och med en politik som så uppenbart består av frontalkrockspolitik.

Blir dock spännande, jag tror att en förutsättning för att MP inte kommer klara 4% spärren är att man ser andra politiska miljövänliga beslut som vettigare. Det innebär att de andra partierna behöver arbeta fram och förankra sina förslag i det här området.

Men nu fram till valet tror jag mycket kommer att handla om att man vill ta beslut som "reparerar" de tokiga miljöbeslut som tagits senaste 16 åren och dess konsekvenser. Mest tydligt blir det ju i fråga om en levande arbetsmarknad, dvs energiförsörjning och företagandet.
Du kan ha rätt. Om den djupa staten bedömer att MP inte har en chans att komma in & att rösterna på dom bara är bortkastade för vänsterblocket, så kommer man givetvis att släppa dom son en ljummen skit. Precis som man gjorde med FI.
Citera
2022-02-05, 22:20
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin

Så är det ju men förra valet körde de 100 % klimat i media med skogsbränder, men MP drog ändå bara ihop 4.4 %. Och FI kollapsade för att de skulle klara sig (Media slutade lyfta FI vilket de gjorde i valet innan). Så MP kommer inte få det lätt. Om media slutar stödja dem är de körda, får de samma stöd som 2018 så kan de klara sig. Det beror ju också lite på vädret. En normalregnig sommar och inga katastrofer i världen så klarar de sig nog inte. Media behöver åtminstone en spik att koka sin klimatsoppa på. Har de inte ens en spik så blir det svårt för dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in