2022-02-04, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Sossarna säger ju att det inte är deras fel att hela Europa har en energikris, och det gör - precis som Bankkonsulten sa - att inte folk här hemma är mer upprörda. Samma med inflationen, 1990 var det endast Sverige som hade hög inflation på grund av lånefesten och den fasta kronkursen, nu kommer inflationen utifrån, men det är klart att det hade inte skadat att behålla RInghals.

Ja säg den politiker som vill ta ansvar när något gått fel.
Citera
2022-02-04, 22:54
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Ja säg den politiker som vill ta ansvar när något gått fel.

Jo men hela Europa har ju energikris. Vad beror det på?
Citera
2022-02-04, 22:56
Medlem
greta75s avatar
Citat:
Sossarna säger ju att det inte är deras fel att hela Europa har en energikris, och det gör - precis som Bankkonsulten sa - att inte folk här hemma är mer upprörda. Samma med inflationen, 1990 var det endast Sverige som hade hög inflation på grund av lånefesten och den fasta kronkursen, nu kommer inflationen utifrån, men det är klart att det hade inte skadat att behålla RInghals.

Samma nu fast tvärtom i så fall. Vi har billigare el än de flesta andra i Europa.

Och sen kan ni släppa elen, den är inte dyr längre. Nästa gång det kommer upp blir kanske nästa år men då lär folk och företag ha bundit sina avtal på ett helt annat sätt och då blir det mindre gnäll
Citera
2022-02-04, 22:57
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greta75
Samma nu fast tvärtom i så fall. Vi har billigare el än de flesta andra i Europa.

Och sen kan ni släppa elen, den är inte dyr längre. Nästa gång det kommer upp blir kanske nästa år men då kör folk och företag ha bundna avtal på ett helt annat sätt och så blir det mindre gnäll

Den är billig för att januari varit varmare och blåsigare än december. Tycker du att vi ska få höga elräkningar så fort det blir köldknäpp? Så var det inte förr.
Citera
2022-02-04, 23:01
Medlem
greta75s avatar
Citat:
Den är billig för att januari varit varmare och blåsigare än december. Tycker du att vi ska få höga elräkningar så fort det blir köldknäpp? Så var det inte förr.

Jag har bundet avtal så jag sover gott om natten. Men vad jag tycker är helt oväsentligt.

Men jag tror den här "energikrisen" snart är glömd i debatten.
Citera
2022-02-04, 23:05
Medlem
Citat:
Jo men hela Europa har ju energikris. Vad beror det på?

I grunden beror elkrisen på politiska beslut om nedläggning av kärnkraftverk och kolkraftverk, samtidigt som man inte vill köpa naturgas från Ryssland.

Sveriges elkris består dels av nedläggning av kärnkraftverk, försummelse att bygga ut infrastruktur och att man satsat oproportionellt mycket på vindkraftverk. Men också för att man har öppnat upp elmarknaden så att det köpes och säljes till europa, varav deras elpriser spiller över på Sverige för att elbolagen kan få sålt sin el till högre priser.
Senast redigerad av idontknowmyself 2022-02-04 kl. 23:07.
Citera
2022-02-04, 23:06
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
I grunden beror elkrisen på politiska beslut om nedläggning av kärnkraftverk och kolkraftverk, samtidigt som man inte vill köpa naturgas från Ryssland.

Så de flesta länder i Europa har lagt ner kärnkraften?
Citera
2022-02-04, 23:07
Medlem
Citat:
Så de flesta länder i Europa har lagt ner kärnkraften?

Flera länder har gjort det och framförallt då Tyskland.
Citera
2022-02-04, 23:11
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Flera länder har gjort det och framförallt då Tyskland.

I Norge har många studenter inte råd med att bruka el. Samtidigt är norska studenter mycket mer vänstervridna och gröna än Norges befolkning i övrigt.
Citera
2022-02-04, 23:16
Medlem
Citat:
I Norge har många studenter inte råd med att bruka el. Samtidigt är norska studenter mycket mer vänstervridna och gröna än Norges befolkning i övrigt.

Norge har ju ganska hög prisbild tack vare de har så höga löner. Studenter i Norge lever nog därför ett fattigare liv som en följd av det.

Vet Sverige har haft problem att leverera el till Norge denna vintern och det har varit stort bråk om det eftersom det lett till högre elpriser även i Norge. Norge har mest försummat och inte klarat av att bygga ut sin energiproduktion i takt med att konsumtionen har ökat.

Men det är ett problem jag tror att de löser relativt lätt när de löst sina bråk om vindkraften. De har ju en ganska stor andel av sin elkraft från vattenkraften.

Summan av norska energipolitiken är att de har goda förutsättningar att ha en väldigt grön elproduktion i Norge.

Edit:

Jag avslutar för min del skrivandet om energikrisen eftersom vi är i opinionsundersökningstråden.
Citera
2022-02-04, 23:17
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Norge har ju ganska hög prisbild tack vare de har så höga löner. Studenter i Norge lever nog därför ett fattigare liv som en följd av det.

Vet Sverige har haft problem att leverera el till Norge denna vintern och det har varit stort bråk om det eftersom det lett till högre elpriser även i Norge. Norge har mest försummat och inte klarat av att bygga ut sin energiproduktion i takt med att konsumtionen har ökat.

Men det är ett problem jag tror att de löser relativt lätt när de löst sina bråk om vindkraften. De har ju en ganska stor andel av sin elkraft från vattenkraften.

Summan av norska energipolitiken är att de har goda förutsättningar att ha en väldigt grön elproduktion i Norge.

Norges elpriser har chockhöjts men hela Norden har tydligen lägre elpriser än på kontinenten.
Citera
2022-02-04, 23:21
Medlem
greta75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
:
Roligast är ju att det är sitt eget regeringsunderlag de klagar på. Men ett bra förtydligande att anti-nationalismen kräver att svenska skattebetalare skall betala tyskarnas el och att Sverige skall ha fosilel från Tyskland och Polen. Precis som hennes parti drivit att svenska skattebetalare skall betala för att spanjorer skall fortsätta att gå i pension vid 55 samt få medborgarlön.

Jag måste syna dessa påståenden.

Vad menar du med att vi betalar tyskarnas el? Låter ju helt befängt.

Utveckla även att vi importerar fosilel från Ryssland och Polen. Notera att vi är stora nettoexportörer av vind/vatten-el sett på ett helår.

Varför är detta Centerns fel och hur vill SD ha det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in