Citat:
Ursprungligen postat av
Bankkonsulten
Någon annan som tror att Moderaterna nog hade vunnit mer på att förespråka "restriktioner med måtta" dvs, kritisera Sossarna för att just nu ta i för mycket utifrån hur "lugnt" läget ändå är överlag stället som att nu förespråka ännu mer restriktioner?
Är en erhörd coronatrötthet i samhället och jag tror att moderaternas nuvarande linje kan driva bort väljare. Även vanliga medelsvensson som tagit sina sprutor men bara är less.
Tveksamt. Jag tycker själv att hela Covid-tramset är hysteri utan dess like men hur man tjänar/förlorar på det politiskt är svårt. Ser man till välutbildade, lite förmögnare, och högavlönade individer (som får antas vara (M) väljare) så har nog de flesta tjänat på Covid-restriktionerna. Visst är det tråkigt att inte kunna resa utomlands men att vara permiterad på 50% med lönen betald av staten är inte så illa. Det är ju dessutom denna grupp som fått alla nytryckta pengar genom höjt värde på huset och aktierna. Jag tror inte att det är gruppen (M)-väljare som främst är Covid trötta.
Det finns fortfarande rätt stor acceptans för restriktionerna i samhället. Förr eller senare kommer inflationen att göra alla fattigare (även (M)-väljarna) och då kan inställningen ändras men vi är inte där ännu.
Hade (M) under hela resan tyckt att det borde vara mindre hysteri så hade det varit en sak men nu har j8u snarast (M) varit för restriktionerna och vaccin-hysterin. Att då ändra linje plötsligt och utan annan anledning att folk är trötta på skiten kanske inte är en vinnare? Svårt att säga...
De som hade potential att tjäna på att vara motständare till restriktioner var (SD) men det sjabblade de bort...