2021-11-01, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Överskattar Sentio SD pga att invandrare mer sällan anmäler sig till deras självrekryterade "webbpaneler"? Jag har hört folk säga det, men jag har inte koll på om det är så,

Men då gör ju Sentio en viktning med hänsyn till detta. För S har det dom sista åren varit betydelsefullt att FÖSA folket i utanförskapsområdena till valurnorna. I framtiden blir det väl bara en knapptryckning på mobilen som krävs i zonerna för att kassera in "vinsten".

Sentio är mer trovärdigt nu än före 2018. Utvecklingen är intressant. Det jag tror minst på här är att V skulle ha ökat med 1,5%.

V har redan skördat en del framgångar och är nu på svag tillbakagång, marknadshyreseffekten avtar långsamt.
Citera
2021-11-01, 14:56
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Hur kan oppositionspartierna "maximera" sina väljarbaser med hjälp av den kommande energikrisen?
Expressens Anna Dahlberg kopplar ett nacksving på Gröna Khmererna (och partierna som gjort deras vansinne möjligt).
https://www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/efter-sol-och-vind-kommer-elbrist-och-smutsiga-utslapp/
I sin kolumn så länkar Sahlberg bl.a. till den här läsvärda blänkaren:
https://foreignpolicy.com/2021/10/08/energy-crisis-nuclear-natural-gas-renewable-climate/
Är sedan många år utvandrad och saknar finngertoppskänslan vad det gäller den politiska röran i Sverige.
Jag har dock känslan av att oppositionen (samtliga partier) idag borde gå hårt åt (HÅRT!) åt Gröna Khmererna samt samtliga "stödpartier" (S, C, L och V) som samtliga tillsammans är ansvariga för den kommande elkrisen.
Min känsla är att SD, M och KD kunde vara långt tuffare och kritiska till den elendiga energisituationen. Kanske jag har uppfattat situationen fel, kanske oppositionen är mycket aktiva?
Jag kan tänka mig ett mardrömsscenario där Januari månad är svinkall, ingen vind och vissa regioners företag och bostäder helt enkelt blir utan el några timmar per dag. Skulle detta hända så tror jag att det skulle vinna röster om ett oppositionsparti kunde basunera ut "Vad var det vi sa? Vi varnade för detta gång efter gång......blah blah blah!"
Man borde positionera sig idag så att kommande energiproblem blir ett vapen inför det kommande valet. Gör man det?

Problematiskt för oppositionen är att media, inklusive statlig media, propagerar för MPs linje i allt. Så M och SD blir en liten röst i sammanhanget; det är bara i debatter som de kan framföra sin syn. Sist de hade en debatt så lät SVT "experter" säga hur fel de hade efter debatten. Man kämpar i motvind så länge SVT är skattefinansierat. Oppositionen kan inte nå många människor utan media.
Citera
2021-11-01, 17:37
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Men då gör ju Sentio en viktning med hänsyn till detta. För S har det dom sista åren varit betydelsefullt att FÖSA folket i utanförskapsområdena till valurnorna. I framtiden blir det väl bara en knapptryckning på mobilen som krävs i zonerna för att kassera in "vinsten".

Sentio är mer trovärdigt nu än före 2018. Utvecklingen är intressant. Det jag tror minst på här är att V skulle ha ökat med 1,5%.

V har redan skördat en del framgångar och är nu på svag tillbakagång, marknadshyreseffekten avtar långsamt.
Ja, det försöker de säkert med. Men det kräver ju att de har hyfsad koll på hur invandrargruppen kan tänkas rösta. Det är nog inte helt enkelt?
Citera
2021-11-01, 17:47
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleX
Inget fel med Sentio, de enda siffrorna som inte stämmer in i mönstret är det så kallade valresultatet 2018. T.om SVTs VALU gav SD 19,3%, som med justering baserat på historisk undervärdering pekade på ett valresultat på 21,7%. Vilket var väldigt när det medelvärde SD legat på i flera månader innan valet. Alla siffror stämde, ända fram tills det berömda "strömavbrottet".

YouGov var ju ett annat opinionsinstitut som är välkänt globalt för att vara väldigt träffsäkra. De gav SD 24,8% sex dagar innan valet. Men sen dess har de inte gjort några mätningar av Svensk opinion. De insåg väl att det inte var lönt ätt mäta rätt när det ändå fuskas med resultatet.

Jag tror du kanske är kvar i den gamla tråden om SD i o.u., där endast just SD diskuterades, men inga andra partier?

När jag talade om bra på att mäta oppinionen åsyftade jag således inte uteslutande hur bra de är på att mäta bara ett parti, utan att mäta alla partier.

Men visst det stämmer att Sentio skattade SD bäst inför valen 2014 och 2010 (men inte 2018 då de överskattade dem med nästan 7%).

För övrigt tror jag inte du kan ta SVT:s vallokalsundersökning och lägga till några procentenheter och därefter anse dig bevisat att SVT:s undersökning var dålig. Hur skall de rimligen kunna stå till svars för vad du lägger till på deras siffror? Men jag missförstod dig nog?

Privata företag producerar varor och tjänster om någon betalar dem för det, slutar kunderna beställa en viss vara eller tjänst av företaget slutar de således också producera denna. Att producera varor eller tjänster som ingen betalar för medför i förlängningen att företaget i fråga går i konkurs. YouGovs beställare var tidningen Metro som slutade beställa o.u. av dem helt enkelt för att tidningen las ner.
Citera
2021-11-01, 17:49
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greta75
Jag tycker att SD får mycket större mediautrymme än de förtjänar. Speciellt i SVT så daltas det extra mycket. Vad det beror på orkar jag inte gå in på men konstaterar att det är så och kan inte begripa att ni inte ser det också. Istället gnälls det på SVT/SR vilket är hål i huvudet.

När det gäller Mp och V så lider Mp mycket av att sitta som ett dött bihang till S medans V har tjänat extremt mycket på att sitta utanför.

Jag vidhåller att det absolut bästa SD kan göra om de brunblå lyckas bilda regering är att sitta utanför som tex V gjort. Blir man en del av en regering så blir det början till slutet för SD - det jobbet har de inte i sig och deras väljare kommer snabbt tröttna.
Fel analys. MP har ju ett extremt överinflytande över politiken jämfört med sin storlek. Och det är därför de fortfarande är kvar i riksdagen. Det är enda anledningen att visst vänsterfolk fortfarande röstar på dem. För MP:s politik är ju så galen och värdelös att ingen vettig människa kan rösta på dem annat än pga taktiska hänsynstaganden.
Citera
2021-11-01, 17:51
Medlem
catforwardpowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Ja, det försöker de säkert med. Men det kräver ju att de har hyfsad koll på hur invandrargruppen kan tänkas rösta. Det är nog inte helt enkelt?

Nej jag har svårt att se hur man ska fånga upp alla invandrarröster i opinionsmätningarna. Går det ens att höra vad en ortenblatte säger i telefonen? Lär ju bli en del missuppfattningar, samt att den som ringer troligtvis är pk och vågar inte be om ett förtydligande. Sa blatten S eller SD? Eller sa han IS? Ingen vet
Citera
2021-11-01, 18:27
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catforwardpower
Nej jag har svårt att se hur man ska fånga upp alla invandrarröster i opinionsmätningarna. Går det ens att höra vad en ortenblatte säger i telefonen? Lär ju bli en del missuppfattningar, samt att den som ringer troligtvis är pk och vågar inte be om ett förtydligande. Sa blatten S eller SD? Eller sa han IS? Ingen vet

I SCB:s stora undersökning brukar de ange hur många från olika grupper som avböjer medverkan. Hur de nu vet något om en person som avböjer medverkan undrar jag också men... Och i kategorin "invandrarbakgrund" är det mycket riktigt och föga överraskande väldigt många fler som avböjer medverkan. Samtidigt gissar jag att de som väljer att medverka oftast är de som är bäst på svenska och mest integrerade och likaså de som oftast röstar. Så det kanske inte har så stor betydelse ändå?
Citera
2021-11-01, 18:46
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
I SCB:s stora undersökning brukar de ange hur många från olika grupper som avböjer medverkan. Hur de nu vet något om en person som avböjer medverkan undrar jag också men... Och i kategorin "invandrarbakgrund" är det mycket riktigt och föga överraskande väldigt många fler som avböjer medverkan. Samtidigt gissar jag att de som väljer att medverka oftast är de som är bäst på svenska och mest integrerade och likaså de som oftast röstar. Så det kanske inte har så stor betydelse ändå?

Det har nog betydelse såtillvida att de som svarar kanske röstar lite olika för de följer med i samhället. Sedan har du de som inte svarar men som uppmanas att gå och rösta på ett specifikt parti i moskén eller kulturföreningen. D.v.s. hur bedömer man hur många av de onåbara som kommer gå och rösta på S? (Eller Nyans?). Det är nog mycket svårt att vikta för.
Citera
2021-11-01, 18:47
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Problematiskt för oppositionen är att media, inklusive statlig media, propagerar för MPs linje i allt. Så M och SD blir en liten röst i sammanhanget; det är bara i debatter som de kan framföra sin syn. Sist de hade en debatt så lät SVT "experter" säga hur fel de hade efter debatten. Man kämpar i motvind så länge SVT är skattefinansierat. Oppositionen kan inte nå många människor utan media.
Jag är medveten om den absurda situationen med MSM.
Men, min förhoppning är att oppositionen fullkomligt "bombarderar" allt och alla med varningar och kritik vad det gäller den rådande "energipolitiken".
När Sverige sedan har sina elavbrott och Svenskarna fryser häckarna av sig, det är då som man kan säga "vad var det vi sa" ganska så lagom innan kommande val!
Citera
2021-11-01, 19:20
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Det har nog betydelse såtillvida att de som svarar kanske röstar lite olika för de följer med i samhället. Sedan har du de som inte svarar men som uppmanas att gå och rösta på ett specifikt parti i moskén eller kulturföreningen. D.v.s. hur bedömer man hur många av de onåbara som kommer gå och rösta på S? (Eller Nyans?). Det är nog mycket svårt att vikta för.

Visst. Men jag tror du missförstod mig. Min fundering var om de invandrare som avböjer medverkan i en o.u. kanske främst är just de som faktiskt inte heller röstar? I så fall spelar det ju ingen roll att de avstår att medverka i o.u. Inte att de röstar, för då påverkar det naturligtvis. Men som sagt var vet jag inte om det är så det var bara en fundering.
Citera
2021-11-01, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Visst. Men jag tror du missförstod mig. Min fundering var om de invandrare som avböjer medverkan i en o.u. kanske främst är just de som faktiskt inte heller röstar? I så fall spelar det ju ingen roll att de avstår att medverka i o.u. Inte att de röstar, för då påverkar det naturligtvis. Men som sagt var vet jag inte om det är så det var bara en fundering.

Grupperna överlappar nog inte helt utan finns säkert en grupp som inte svarar men om de "bussas" till vallolkalen eller uppmanas av den lokala hyresgästföreningen eller aktivisterna så röstar de på S precis som på "ledaren" i Bahrain.
Citera
2021-11-01, 19:58
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1ulvius9
Grupperna överlappar nog inte helt utan finns säkert en grupp som inte svarar men om de "bussas" till vallolkalen eller uppmanas av den lokala hyresgästföreningen eller aktivisterna så röstar de på S precis som på "ledaren" i Bahrain.

Det gör det garanterat. Men är de verkligen så många att det i praktiken får en stor påverkan för utgången av ett riksdagsval?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in