Citat:
Ursprungligen postat av
SvenEastman
Tycker att du har en fyrkantig världsbild som du gärna vill tillämpa här. Tjatar om den vita mannens kolonialistiska beteende. Liknelsen mellan sviniga och grymma erövrare, vilka för övrigt funnits i alla färger, och människor som håller mycket av sina husdjur? Känns långsökt, lite korkat nästan.
Du nedvärderar relationer mellan människa och djur. Ett nöje skulle jag inte kalla det, det är ett stort åtagande att ta hand om ett litet djur. Vi är oense om att det är lika med ett övergrepp att hålla djur i fångenskap. Du idealiserar även den mongoliska ökenråttans liv när den lever "på sin arts villkor".
Bara att födas som människa innebär en stor belastning för naturen, i en antropocentrisk (eller teknocentrisk) värld. Vad gör du förutom att moralisera på flashback?
Jag förespråkar inte vare sig det ena eller andra. Eller moraliserar. Bara konstaterar.
Om det är bra eller dåligt överlåter jag åt andra att avgöra, t.ex får du gärna göra det men själv tycker jag det är lite ointressant aspekt av den filosofiska frågan som den här tråden inleddes med. TS ville ha möjliga förklaringar till sin gråtreaktion och jag gjorde det här inspelet för att ge en möjlig förklaring till TS överraskande överreaktion. Jag gör inte anspråk på att det är sant det jag skriver. Bara rimligt och möjligt för att förklara TS reaktion, som han själv alltså beskrev att han överraskades över.
Relationen mellan djur och människa är i TS exempel inte jämbördig men jag nedvärderar inte den. Konstaterar bara att djuret (ökenråttan i detta fall) hålls i fångenskap (fakta), kan inte utöva sitt naturliga och artspecifika beteende (fakta) och underkastas i varje levande ögonblick sin ägares behov (fakta). Att ägaren blir jätteledsen när djuret dör är förstås inte konstigt eftersom ägaren helt betingat djuret efter sina känslor och blir ledsen över att inte kunna utöva den relationen med det tränade djuret.
Så förmodligen gråter ägaren över att inte kunna dominera djuret längre och få bekräftelse av det med ett intränat beteendet. Ägaren är viktigare än djuret. Men det här är inget att moralisera över utan bara en möjlig förklaring om vad som händer när man håller ett djur i fångenskap, och djuret dör.