• 2
  • 3
2021-09-08, 13:13
Medlem
SvenEastmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Tråkigt att ert huddjur dött.

I övrigt vill jag gratulera dig till att ha kontakt med dina känslor.

Många andra män har inte det. De borde vara avundsjuka på dig.

Tack. Ja det är bra antar jag. Vi visar mycket känslor i familjen.

Men det finns väl en gräns mot vad som blir sentimentalitet? Det är väl ofta aktuellt i ditt yrke skulle jag tro?

Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Jag tycker det är normalt oavsett vilket djur det handlar om. Gnagare kan ha väldigt stora personligheter, och har ofta väldigt mycket tillgivenhet i sig. Tycker det är märkligt att folk gör skillnad på tex en hund och en råtta, då de utöver livslängden är relativt lika varandra.

Ja, jag håller med dig. Både t ex hund och råtta kan ha stora personligheter, inser det nu.

Citat:
Ursprungligen postat av RandomWanderer
Du verkar vara annorlunda som tror empati är samma sak som att en vuxen man skall böla över en råtta ?

Du kanske aldrig träffat empatiska män utan bara Vänsterextrema snöflingor ?

Mer att tårarna runnit i strid ström och näsan blivit väldigt täppt, inte att jag låtit så mycket.

Kan inte alls identifiera mig med "vänsterextrem snöflinga". Den här tråden handlar inte om mig främst utan att jag såg ett behov av att diskutera sorg och förlust över mindre husdjur.
Citera
2021-09-08, 15:36
Moderator
Briasccas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenEastman
Javisst handlar sorgen om mig själv, jag är är ledsen för att jag inte kommer få umgås med just den här ökenråttan något mer. Att den lilla livskraftiga personligheten plötsligt lämnat mig. Varför är sorgen överdriven?

Förstår inte riktigt vad du menar med andra meningen. Du menar helt enkelt att jag sörjer förlusten av mitt husdjur, sorgen kommer inte av den tragiska situationen att ha små pigga djur i bur?
Har som sagt blandade känslor över att ha djur i bur. Bland annat mitt dåliga samvete gjorde att jag tog ut ökenråttorna varje kväll, umgicks, byggde labyrinter åt dem samt studerade deras beteende. Vilket var berikande för mig, och även för min familj. Och jag tror att det var stimulerande för ökenråttorna. Dock fick jag för mig att Siri spanade ut genom fönstret efter en ökenråtta av hankön, som förstås inte fanns där. Ökenråttorna var ett harmoniskt systerpar, de sa ofta själva till när de ville tillbaka till buren/hemmet.

I sin naturliga levnadsmiljö är livet hårt för en ökenråtta, medellivslängden är där endast 6 mån, 2-4 år i fångenskap. De kan också gå hårt åt varandra i det vilda, när de har ont om mat till exempel.

"Vita mannen kolonialism" förstår jag inte riktigt? Känner mig mer som en bonde/småbrukare. Kan vara gott och berikande med djurhållning, både för människa och djur, anser jag. Måste djurhållning betyda att det endast är för människans egen vinnings skull?
Älskar annars att beskåda vilda djur. Skulle aldrig skaffa katt då de dräper och skrämmer bort smådjur.

Du redogör för att ha hållit ett djur i fångenskap för ditt eget nöjes skull, och sedan är du ledsen när du inte kan fortsätta att detta övergrepp mot djuret. Att då dra sig undan för att gråta över detta framstår som överdrivet, ja nästan som en mänskligt emotionell störning. Du verkar annars redig i ditt skrivande, språk men just att du inte kan balansera djurets död utan din gråtreaktion signalerar som en diagnostiserbar störning hos dig.

Om du berövar djurets dess möjlighet att leva sitt liv på sin arts villkor så är det ett övergrepp på djuret i fråga. Precis som den vite mannens kolonialistiska beteende var, men då riktad mot medmänniskor som förtingligades, precis som du berövade din ökenråttas möjlighet till sitt liv och förtingligade den för att passa för dina behov.
Citera
2021-09-08, 16:09
Medlem
Schicklgrubblares avatar
Finns nog inget folk som älskar djur mer än svenskarna.
Citera
2021-09-08, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RandomWanderer
Du verkar vara annorlunda som tror empati är samma sak som att en vuxen man skall böla över en råtta ?

Du kanske aldrig träffat empatiska män utan bara Vänsterextrema snöflingor ?

Tala inte om empati med mig är du snäll.
Förklarar bara att du är en liten hippie med en stor mun.
Citera
2021-09-08, 18:11
Medlem
SvenEastmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Du redogör för att ha hållit ett djur i fångenskap för ditt eget nöjes skull, och sedan är du ledsen när du inte kan fortsätta att detta övergrepp mot djuret. Att då dra sig undan för att gråta över detta framstår som överdrivet, ja nästan som en mänskligt emotionell störning. Du verkar annars redig i ditt skrivande, språk men just att du inte kan balansera djurets död utan din gråtreaktion signalerar som en diagnostiserbar störning hos dig.

Om du berövar djurets dess möjlighet att leva sitt liv på sin arts villkor så är det ett övergrepp på djuret i fråga. Precis som den vite mannens kolonialistiska beteende var, men då riktad mot medmänniskor som förtingligades, precis som du berövade din ökenråttas möjlighet till sitt liv och förtingligade den för att passa för dina behov.

Tycker att du har en fyrkantig världsbild som du gärna vill tillämpa här. Tjatar om den vita mannens kolonialistiska beteende. Liknelsen mellan sviniga och grymma erövrare, vilka för övrigt funnits i alla färger, och människor som håller mycket av sina husdjur? Känns långsökt, lite korkat nästan.

Du nedvärderar relationer mellan människa och djur. Ett nöje skulle jag inte kalla det, det är ett stort åtagande att ta hand om ett litet djur. Vi är oense om att det är lika med ett övergrepp att hålla djur i fångenskap. Du idealiserar även den mongoliska ökenråttans liv när den lever "på sin arts villkor".

Bara att födas som människa innebär en stor belastning för naturen, i en antropocentrisk (eller teknocentrisk) värld. Vad gör du förutom att moralisera på flashback?
Citera
2021-09-08, 18:17
Medlem
SvenEastmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schicklgrubblare
Finns nog inget folk som älskar djur mer än svenskarna.

Ja det har jag också tänkt. Kärleken till husdjuren, och en relativt stor respekt och fascination för natur och vilda djur.
Citera
2021-09-08, 18:28
Medlem
Epimaness avatar
Min mor har som en liten tös stått och samlat upp blodet när de tog kalvarna av daga. Du är en vekling, helt enkelt.
Citera
2021-09-08, 18:52
Medlem
SvenEastmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epimanes
Min mor har som en liten tös stått och samlat upp blodet när de tog kalvarna av daga. Du är en vekling, helt enkelt.

Vilka förfäder har inte gjort det? Du kanske är gammal bara.

Skulle inte ha problem att jaga för mat, eller hålla några djur för viss köttkonsumtion.
Citera
2021-09-08, 18:54
Medlem
f30malmos avatar
Citat:

Äh. Ökenråttor håller sig nog inom hyfsat små området även i frihet, de får dessutom oftare ett mycket kortare och plåsammare liv då de är bytesdjur i det fria. De flesta blir aldrig ens vuxna.

Råttor lever ju gärna ändå i människors hus, så det verkar ju vara mer eller mindre naturligt för dem.

Det är nog få smådjursägare som bara har sitt djur i en bur. De perioder jag haft smådjur har de större delen av livet varit utanför buren.
Citera
2021-09-08, 19:22
Moderator
Briasccas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenEastman
Tycker att du har en fyrkantig världsbild som du gärna vill tillämpa här. Tjatar om den vita mannens kolonialistiska beteende. Liknelsen mellan sviniga och grymma erövrare, vilka för övrigt funnits i alla färger, och människor som håller mycket av sina husdjur? Känns långsökt, lite korkat nästan.

Du nedvärderar relationer mellan människa och djur. Ett nöje skulle jag inte kalla det, det är ett stort åtagande att ta hand om ett litet djur. Vi är oense om att det är lika med ett övergrepp att hålla djur i fångenskap. Du idealiserar även den mongoliska ökenråttans liv när den lever "på sin arts villkor".

Bara att födas som människa innebär en stor belastning för naturen, i en antropocentrisk (eller teknocentrisk) värld. Vad gör du förutom att moralisera på flashback?

Jag förespråkar inte vare sig det ena eller andra. Eller moraliserar. Bara konstaterar.

Om det är bra eller dåligt överlåter jag åt andra att avgöra, t.ex får du gärna göra det men själv tycker jag det är lite ointressant aspekt av den filosofiska frågan som den här tråden inleddes med. TS ville ha möjliga förklaringar till sin gråtreaktion och jag gjorde det här inspelet för att ge en möjlig förklaring till TS överraskande överreaktion. Jag gör inte anspråk på att det är sant det jag skriver. Bara rimligt och möjligt för att förklara TS reaktion, som han själv alltså beskrev att han överraskades över.

Relationen mellan djur och människa är i TS exempel inte jämbördig men jag nedvärderar inte den. Konstaterar bara att djuret (ökenråttan i detta fall) hålls i fångenskap (fakta), kan inte utöva sitt naturliga och artspecifika beteende (fakta) och underkastas i varje levande ögonblick sin ägares behov (fakta). Att ägaren blir jätteledsen när djuret dör är förstås inte konstigt eftersom ägaren helt betingat djuret efter sina känslor och blir ledsen över att inte kunna utöva den relationen med det tränade djuret.

Så förmodligen gråter ägaren över att inte kunna dominera djuret längre och få bekräftelse av det med ett intränat beteendet. Ägaren är viktigare än djuret. Men det här är inget att moralisera över utan bara en möjlig förklaring om vad som händer när man håller ett djur i fångenskap, och djuret dör.
Citera
2021-09-10, 12:14
Medlem
SvenEastmans avatar
Citat:
Jag förespråkar inte vare sig det ena eller andra. Eller moraliserar. Bara konstaterar.

Om det är bra eller dåligt överlåter jag åt andra att avgöra, t.ex får du gärna göra det men själv tycker jag det är lite ointressant aspekt av den filosofiska frågan som den här tråden inleddes med. TS ville ha möjliga förklaringar till sin gråtreaktion och jag gjorde det här inspelet för att ge en möjlig förklaring till TS överraskande överreaktion. Jag gör inte anspråk på att det är sant det jag skriver. Bara rimligt och möjligt för att förklara TS reaktion, som han själv alltså beskrev att han överraskades över.

Relationen mellan djur och människa är i TS exempel inte jämbördig men jag nedvärderar inte den. Konstaterar bara att djuret (ökenråttan i detta fall) hålls i fångenskap (fakta), kan inte utöva sitt naturliga och artspecifika beteende (fakta) och underkastas i varje levande ögonblick sin ägares behov (fakta). Att ägaren blir jätteledsen när djuret dör är förstås inte konstigt eftersom ägaren helt betingat djuret efter sina känslor och blir ledsen över att inte kunna utöva den relationen med det tränade djuret.

Så förmodligen gråter ägaren över att inte kunna dominera djuret längre och få bekräftelse av det med ett intränat beteendet. Ägaren är viktigare än djuret. Men det här är inget att moralisera över utan bara en möjlig förklaring om vad som händer när man håller ett djur i fångenskap, och djuret dör.

Det var lite fånigt av mig att skriva att du moraliserade.

Håller med om att relationen mellan ökenråtta och människa inte är jämbördig och att ökenråttan hålls i fångenskap. Håller dock inte med om att de inte kan utöva sitt naturliga och artspecifika beteende i fångenskap. Att de anpassar sig bra till fångenskap är en anledning till att de är ett populärt husdjur. Det är en enorm skillnad på en ägare som är hänsynsfull och tänker på djurets bästa och en ägare som inte gör det, som kanske mer tycker att ökenråttan är en söt grej.
Att ökenråttan "underkastas i varje levande ögonblick sin ägares behov" förstår jag inte heller hur du kan kalla fakta. Ökenråttans behov styr i hög grad även min dag. Ökenråttan är inte heller tränad, utan får i möjligaste mån göra som den vill.

Finns väldigt lite av dominans i mitt förhållande till ökenråttor skulle jag säga.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in