2021-09-08, 12:21
Medlem
komolebbys avatar
Ibland kan sorg komma oväntat, för några år sen begick en sångare, som jag gillade som tonåring, självmord. Jag blev oväntat berörd och grät mig till sängs i tre dagar, det har jag inte gjort över någon annan kändis, varken innan eller efter. Jag hade inte heller ägnat den kändisen en tanke på kanske 5 år så jag blev väldigt förvånad.

Min teori är att jag kunde relatera då jag själv var deprimerad men sörjde att hen inte fått hjälp till skillnad från mig… kanske att det handlar om något du själv går/gått igenom som triggats? För övrigt tycker jag det är fullt normalt att gråta över ett husdjur, även om det är litet.
Citera
2021-09-08, 12:32
Medlem
SvenEastmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Tveksam om råtta är något och sörja över. Inte alls säker på att det handlar om empati.
Folk som skaffar tex ormar är i regel autister och det är lite si och så med empati.

Hur stort utbyte har man av en råtta? Inte vet jag. jag skulle inte skaffat ett sådant djur.

Ja alltså, man kan ha mer utbyte av en råtta, än vad gemene man tror. Tamråttan ska vara ett socialt och trevligt husdjur. Som stadsbo anses råttan vara ett sjukdomsspridande skadedjur. Genetiskt är det väl ingen större skillnad på dem.
Den mongoliska ökenråttan liknar mer en ekorre tycker jag, kroppsspråket och sitt kvicka, nyfikna sätt.
Citera
2021-09-08, 12:35
Medlem
Eatlers avatar
Fullt förståeligt. Det var ju din vän och din vän är nu borta.

Beklagar sorgen, Siri hade nog ett väldigt bra liv med er.
Citera
2021-09-08, 12:35
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenEastman
Ja alltså, man kan ha mer utbyte av en råtta, än vad gemene man tror. Tamråttan ska vara ett socialt och trevligt husdjur. Som stadsbo anses råttan vara ett sjukdomsspridande skadedjur. Genetiskt är det väl ingen större skillnad på dem.
Den mongoliska ökenråttan liknar mer en ekorre tycker jag, kroppsspråket och sitt kvicka, nyfikna sätt.
Jag vet att råttor är social mot varandra, rätt avancerade faktiskt. jag funderar bara över utbytet mellan människa och råtta.
Citera
2021-09-08, 12:38
Inget fel med att sörja ett husdjur. Man skapar ju ett band mellan dem och sig. Beklagar sorgen, hoppas ni snart får ett nytt djur ni kan älska.
Citera
2021-09-08, 12:47
Medlem
SvenEastmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av komolebby
Ibland kan sorg komma oväntat, för några år sen begick en sångare, som jag gillade som tonåring, självmord. Jag blev oväntat berörd och grät mig till sängs i tre dagar, det har jag inte gjort över någon annan kändis, varken innan eller efter. Jag hade inte heller ägnat den kändisen en tanke på kanske 5 år så jag blev väldigt förvånad.

Min teori är att jag kunde relatera då jag själv var deprimerad men sörjde att hen inte fått hjälp till skillnad från mig… kanske att det handlar om något du själv går/gått igenom som triggats? För övrigt tycker jag det är fullt normalt att gråta över ett husdjur, även om det är litet.

Ja det är intressant, din teori är logisk. Blev väldigt berörd av få veta att en tidigare klasskompis gått bort hastigt för många år sedan, som ung vuxen. Umgicks aldrig med denna klasskompis, pratade knappt med henne, men hon var väldigt vacker, och stark trodde jag. Detta misstänker jag blev en stark kontrast, och därmed en påminnelse om döden.

När någon livskraftig går bort kan det kanske trigga starka känslor som handlar om ens egen existens.

Annars har jag djupare sorg att hämta från, det är sorg jag ständigt bär med mig, och förlusten av ökenråttan Siri skulle kunna fungera lite som en ventil.
Citera
2021-09-08, 12:52
Medlem
SvenEastmans avatar
Citat:
Jag vet att råttor är social mot varandra, rätt avancerade faktiskt. jag funderar bara över utbytet mellan människa och råtta.

Jag antar att du måste umgås med en tamråtta för att få klarhet i detta. Men om du ser den som lite läskig eller äcklig, blir det nog svårt att se den för vad den verkligen är och skapa en relation till den. Likadant om man ger den mänskliga egenskaper som den inte har.
Citera
2021-09-08, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenEastman
Ungarnas mongoliska ökenråtta blev hastigt sjuk och tynade bort över helgen. Påverkade mig oväntat mycket. Grät när jag förstod att hon inte skulle klara sig och grät ännu mer när hon äntligen somnade in igår. Övriga i familjen var också ledsna men mest påverkad var nog jag. Fick gå undan och gråta en hel del, då jag inte ville att resten av familjen skulle se mig så ledsen.

Ökenråttan, vi kan kalla henne Siri, hade en stor personlighet. Väldigt framåt, helt tam och gillade att klättra på oss. Tål inte att se djur i bur egentligen, så tog ut och satt med henne så gott som varje kväll.

Att sörja förlusten av ett husdjur är egentligen inte konstigt tycker jag, en katt eller en hund, men att förlusten av en liten gnagare slog till med sådan kraft?

Funderade över om jag skulle posta detta i filosofi, då jag även är intresserad av att diskutera händelsen i ett större perspektiv. Har aldrig sörjt eller blivit ledsen över förlusten av något icke-levande, en sak alltså. Tankemässigt skulle jag ge bort alla mina favoritsaker för att få ha kvar just den här ökenråttan en längre tid (bortsett den ekonomiska förlust som skulle drabba övriga familjen på grund av detta). Är absolut en känslig person, men inte mesig.
Tråkigt att ert huddjur dött.

I övrigt vill jag gratulera dig till att ha kontakt med dina känslor.

Många andra män har inte det. De borde vara avundsjuka på dig.
Citera
2021-09-08, 12:54
Medlem
f30malmos avatar
Jag tycker det är normalt oavsett vilket djur det handlar om. Gnagare kan ha väldigt stora personligheter, och har ofta väldigt mycket tillgivenhet i sig. Tycker det är märkligt att folk gör skillnad på tex en hund och en råtta, då de utöver livslängden är relativt lika varandra.
Citera
2021-09-08, 12:55
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av PerfectBed
Det kallas för empati. Du är fullt frisk.

Du är inte som alla andra människor, men du vet redan om det. Ellerhur?

Du verkar vara annorlunda som tror empati är samma sak som att en vuxen man skall böla över en råtta ?

Du kanske aldrig träffat empatiska män utan bara Vänsterextrema snöflingor ?
Citera
2021-09-08, 12:56
Medlem
f30malmos avatar
Citat:

Det kan vara stort. Tamråttor är likt hundar tillgivna flockdjur som gärna umgås, kelar, leker med och söker sig till människor. De ska dessutom ha högre intelligens än en hund har. De ska även känna empati enligt studier.
Citera
2021-09-08, 12:57
Medlem
SvenEastmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Inget fel med att sörja ett husdjur. Man skapar ju ett band mellan dem och sig. Beklagar sorgen, hoppas ni snart får ett nytt djur ni kan älska.

Citat:
Ursprungligen postat av Eatler
Fullt förståeligt. Det var ju din vän och din vän är nu borta.

Beklagar sorgen, Siri hade nog ett väldigt bra liv med er.

Tack ni. Ja vi ska om ett tag skaffa en kompis till systern som nu är ensam ökenråtta. Ska umgås mycket med henne nu.

Ja, jag tror Siri hade det bra hos oss. Nu kommer jag snart gråta igen känner jag. Kanske bäst att ta en promenad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in