• 1
  • 2
2021-09-08, 09:46
Medlem
Det jag minns och har noterat är att de som bodde i lägenheter och framförallt hyresbostäder hade tillgång till Tv3 och eventuellt Tv1000 rätt så tidigt under 90-talets början. Jag minns att min faster var schysst att spela in vissa tecknade serier från Tv3 sådär 1992 och att titta på nya avsnitt i Turtles var en lyx hos henne. Tv3 var ju på den tiden så mycket mer än enbart Anna Anka och Parneviks samt svenska truckers.

Men för er som minns 90-talets början väl, vad kostade det att skaffa en parabol och att överhuvudtaget att titta på andra kanaler än svt1,svt 2 och tv4? Måste ha varit svindyrt i dagens mått.
Citera
2021-09-08, 09:53
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Det jag minns och har noterat är att de som bodde i lägenheter och framförallt hyresbostäder hade tillgång till Tv3 och eventuellt Tv1000 rätt så tidigt under 90-talets början. Jag minns att min faster var schysst att spela in vissa tecknade serier från Tv3 sådär 1992 och att titta på nya avsnitt i Turtles var en lyx hos henne. Tv3 var ju på den tiden så mycket mer än enbart Anna Anka och Parneviks samt svenska truckers.

Men för er som minns 90-talets början väl, vad kostade det att skaffa en parabol och att överhuvudtaget att titta på andra kanaler än svt1,svt 2 och tv4? Måste ha varit svindyrt i dagens mått.

Köpte parabol 1991 eller 1992 för 6000 och någon box till med en slags prenumeration om jag inte missminner. Kanske en 200:ing i månaden?
Citera
2021-09-08, 09:58
Medlem
Citat:

Att titta på TV4 var inte helt självklart, under en period var alla på taket för att vrida in antennen. Annars fick man spela Bingo Lotto med mer eller mindre bara brus och en knappt hörbar Loket Olsson.
Citera
2021-09-08, 10:24
Medlem
Hackenbush55s avatar
Minns inte riktigt vad abonnemanget kostade med canal digital (400-500) men tog man deras abonnemang så fick man parabolen gratis. Det bästa på den tiden var att alla kanaler var fria från reklam.
Citera
2021-09-08, 10:43
Medlem
Minns farsan köpte en dyr box men kortet var piratkopierat 😄. Det var engångs påfyllning så att säga.
Citera
2021-09-08, 10:46
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hackenbush55
Minns inte riktigt vad abonnemanget kostade med canal digital (400-500) men tog man deras abonnemang så fick man parabolen gratis. Det bästa på den tiden var att alla kanaler var fria från reklam.

Vilka kanaler var fria från reklam?
De flesta satellit-kanaler var reklamfinansierade, utom statliga tv-kanaler som Horizont och liknande
Citera
2021-09-08, 11:21
Medlem
Citat:

Från början ingick det så kallade basutbudet för 25 kronor på hyran, alltså 3-5 ZTV någon fransk kanal euro sport. Dessa ändrades så syster kanaler till 3-5 kom i stället. Eventuella film kanaler fick man skaffa box till.
Men tyvärr så tog det bort för ett år sedan då ComHem
Slutat med analoga sändningar. Så det är bara att skaffa digital box, för dyra pengar
Citera
2021-09-08, 12:44
Medlem
DoggingDoriss avatar
Jag hade bara grundutbudet men mins inte vad det kostade. Däremot abbonerade socialfallen som bodde i lägenheten över mig på alla de tre filmkanalerna som fanns då: Filmnet, TV1000 och SF-succé. Jag tror de betalade 200 - 250 kr för varje kanal. De kunnde naturligtvis inte betala räkningarna och filmkanalerna drogs bort.
Citera
2021-09-08, 14:50
Medlem
Hackenbush55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Vilka kanaler var fria från reklam?
De flesta satellit-kanaler var reklamfinansierade, utom statliga tv-kanaler som Horizont och liknande

Jag hade i alla fall inte en enda kanal med reklam men det var ett antal år sedan förstås.
Citera
2021-09-08, 15:53
Medlem
Limma skinkbits avatar
Familjen köpte parabol hösten -91 om jag inte minns fel. Det var ett paket med ca 80 cm parabol och en satellitmottagare ("box") av typen Luxor Mac 3. Detta paket kostade 6995:- och då fick man ett gäng utländska kanaler samt TV3. TV3 var nästan gratis de första åren. Man betalade nån slags grundavgift på 75 kr per år till Viasat och då kunde man köpa till TV1000 också. Minns dock inte vad TV1000 kostade men det var väl typ 199 kr per månad eller nåt åt det hållet. Man hade ett sk Smartcard i kreditkortsstorlek som stoppades in i mottagaren för att låsa upp kanalerna.

Parabolen var riktad mot Astra på 19,2 grader öst. I ungefär ett halvår/år hade vi Sky One men sedan bestämde de sig för att satsa enbart på Storbritannien och Irland. Sky News var dock kvar. MTV hängde kvar till runt -95 för att sedan bli betalkanal. CNN dök upp -92. Lifestyle var en engelskspråkig kvinnokanal. Screensport fanns ett tag för att sedan slås ihop med Eurosport. I övrigt var det mest tyska kanaler. Det faktum att tyskarna dubbar sina utländska filmer och serier gör att de slipper många problem med upphovsrätt. Deras tv-kanaler blir så att säga automatiskt riktade mot den tyskspråkiga marknaden och inte så mycket mer. Hollywood bryr sig inte om ifall även svenskar, britter, polacker mfl kan se de tyskdubbade filmerna.

När TV4 startade över satellit 1990 så kunde man få den kanalen för ett par tusenlappar. Satelliten den sände från var mycket stark i Skandinavien och de sände helt okodat i PAL. En parabol på ca 20-30 cm och billigast möjliga satellitmottagare räckte.
Citera
2021-09-08, 16:05
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
Att titta på TV4 var inte helt självklart, under en period var alla på taket för att vrida in antennen. Annars fick man spela Bingo Lotto med mer eller mindre bara brus och en knappt hörbar Loket Olsson.

TV4:s sändarnät byggdes ut under åren 1991-93. Premiären över marknätet var i början av december -91 från ett fåtal sändare i bl.a. Göteborg, Stockholm och Malmö. Det fanns säkert en del, som i normalfallet hade sin tv-antenn riktad mot till exempel Uddevalla eller Varberg, som testade att rikta om sin antenn mot Göteborg för att få tillgång till TV4 några månader tidigare än grannarna i villakvarteret.

Det var också så att TV4 sändes från ett mycket mindre antal sändare än SVT, även när sändarnätet var fullt utbyggt. Om man t.ex. bodde i Delary långt inne mörkaste Småland så fanns det en lokal sändare för SVT:s kanaler medan så inte var fallet för TV4. Då fick man skaffa en extra (större) antenn bara för TV4 och rikta mot kanske Hörby, Halmstad eller Emmaboda.
Citera
2021-09-08, 17:24
Medlem
Baserade på era svar var det inte vara dyrt utan mer komplicerat. Bor idag i en lägenhet och man behöver knappt parabol eller box utan man nöjer sig med SVT 1,2 tv3, tv4, kanal 5 och tv6 samt discovery Channel

Resten finns på HBO, Netflix, viaplay
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in