2021-09-08, 09:09
Medlem
Hej, har nu bestämt mig för att spara i fondrobot på lysa i allafall i 5 år. Har verkligen noll intresse och är för ängslig för att hålla på att bestämma själv så har satt in 30 000 nu och kommer kunna sätta in 10 000 kr i månaden.

Jag som helt okunnig har bara hört att det är omöjligt att tajma marknaden och att man bara ska komma igång så körde bara på nu. Blev förslagen 60aktie/40ränta, tanken är egentligen bara att låta det gå auto och glömma bort det tills jag vill ta ut dom.

Vad säger ni? Har alltid varit rädd för att ge mig in för att jag varit för okunnig och inte haft intresset att sätta mig in i det, ska jag göra något som gör det säkrare att jag får tillbaka min investering eller är detta en ok plan?
Citera
2021-09-08, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kekman1
Hej, har nu bestämt mig för att spara i fondrobot på lysa i allafall i 5 år. Har verkligen noll intresse och är för ängslig för att hålla på att bestämma själv så har satt in 30 000 nu och kommer kunna sätta in 10 000 kr i månaden.

Jag som helt okunnig har bara hört att det är omöjligt att tajma marknaden och att man bara ska komma igång så körde bara på nu. Blev förslagen 60aktie/40ränta, tanken är egentligen bara att låta det gå auto och glömma bort det tills jag vill ta ut dom.

Vad säger ni? Har alltid varit rädd för att ge mig in för att jag varit för okunnig och inte haft intresset att sätta mig in i det, ska jag göra något som gör det säkrare att jag får tillbaka min investering eller är detta en ok plan?

Lysa är en fondrobot som är forskningsbaserad. Fokuset ligger på aktier och räntor med ett fokus på indexförvaltning. De är proffs och därför förmodar jag att de inte skulle föreslå något som är dåligt för dig baserad på din sparhorisont (5 år).

Vad som är viktigt att förstå är att om aktierna är motorn i en investeringsportfölj så utgör räntor istället bromsen.

Prisrörelserna (volatiliteten) på en portfölj med en högre aktieexponering ger en bättre avkastning över tid än räntor, men räntorna bromsar fallen när börskrascherna kommer, vilket hjälper en att hålla sig till planen och inte sälja av under ett börsfall.

Om du är ung och ska investera över 10 år+ minimum, så bör du öka aktieexponeringen. Annars så hade jag litat på vad Lysa säger om din sparhorisont avser 5 år.

Om du ska spara över en längre period (flera decennier eller 10 år+)så tjänar du absolut inget på att ha en så hög ränteexponering. Det är som att kasta pengar i sjön.

Över en tioårs period hade jag minst kört 90/10.

Man jobbar trots allt ganska hårt för sina pengar, då måste pengarna jobba hårt för en också.

Lysa kommer sprida ditt kapital över flera tusentals bolag, du kan vara ganska säker på att ditt kapital är säkert. Dock hade jag aldrig själv använt Lysa, roligare att kunna investera själv, det är mycket enklare än vad många tror.
Senast redigerad av Lukas17 2021-09-08 kl. 10:08.
Citera
2021-09-08, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lukas17
Lysa är en fondrobot som är forskningsbaserad. Fokuset ligger på aktier och räntor med ett fokus på indexförvaltning. De är proffs och därför förmodar jag att de inte skulle föreslå något som är dåligt för dig baserad på din sparhorisont (5 år).

Vad som är viktigt att förstå är att om aktierna är motorn i en investeringsportfölj så utgör räntor istället bromsen.

Prisrörelserna (volatiliteten) på en portfölj med en högre aktieexponering ger en bättre avkastning över tid än räntor, men räntorna bromsar fallen när börskrascherna kommer, vilket hjälper en att hålla sig till planen och inte sälja av under ett börsfall.

Om du är ung och ska investera över 10 år+ minimum, så bör du öka aktieexponeringen. Annars så hade jag litat på vad Lysa säger om din sparhorisont avser 5 år.

Om du ska spara över en längre period (flera decennier eller 10 år+)så tjänar du absolut inget på att ha en så hög ränteexponering. Det är som att kasta pengar i sjön.

Över en tioårs period hade jag minst kört 90/10.

Man jobbar trots allt ganska hårt för sina pengar, då måste pengarna jobba hårt för en också.

Lysa kommer sprida ditt kapital över flera tusentals bolag, du kan vara ganska säker på att ditt kapital är säkert. Dock hade jag aldrig själv använt Lysa, roligare att kunna investera själv, det är mycket enklare än vad många tror.

Tack för ett väldigt pedagogiskt och givande svar. Ja förstår att räntorna är bromsklossen och antar att om man ska förlora alla pengarna så måste i princip världsekonomin gå under.

Tänker just att fondrobot är något som passar mig bättre just eftersom att jag nog inte har psykologin för att hålla mig välmående och inte titta på nedgångar/uppgångar. gamblat en gång i mitt liv på presidentvalet 2020 och då sov jag jäkligt dåligt hela natten.

Planen jag har just nu har jag inte riktigt bestämt, jag är 27 år har hyfsast gynnsam situation antar jag då jag har väldigt låga levnadskostnader (ca 4000/månad). in drygt 18000/månad efter skatt. Är egentligen bara ute efter ekonomisk trygghet och är trött på att bara ha pengarna på banken som en idiot.

Några mer råd till en dumskalle som mig? =)
Citera
2021-09-08, 21:56
Medlem
Var beredd på att börsen kommer störtdyka ibland. Ibland kommer den knappt röra sig alls på många år. Det är viktigt att du är beredd på det så att du inte säljer i panik (vanligaste misstaget att man blir rödd och säljer på botten).

Låt din tidshorisont styra och strunta i hur börsen faktiskt går. Jag försöker vara så extrem att jag inte ens vill glädjas när det går bra, för det är ju mest slump på korta perioder.

Jag vet några som köpt fonder på sin vanliga bank FÖR ATT banken har så dåligt gränssnitt. På Avanza och Lysa kan du gå in varje dag och se hur det går i lockande grafer. På banken har man tur ifall de ens räknar rätt på procenten.
Citera
2021-09-08, 23:04
Medlem
Citat:
Tack för ett väldigt pedagogiskt och givande svar. Ja förstår att räntorna är bromsklossen och antar att om man ska förlora alla pengarna så måste i princip världsekonomin gå under.

Tänker just att fondrobot är något som passar mig bättre just eftersom att jag nog inte har psykologin för att hålla mig välmående och inte titta på nedgångar/uppgångar. gamblat en gång i mitt liv på presidentvalet 2020 och då sov jag jäkligt dåligt hela natten.

Planen jag har just nu har jag inte riktigt bestämt, jag är 27 år har hyfsast gynnsam situation antar jag då jag har väldigt låga levnadskostnader (ca 4000/månad). in drygt 18000/månad efter skatt. Är egentligen bara ute efter ekonomisk trygghet och är trött på att bara ha pengarna på banken som en idiot.

Några mer råd till en dumskalle som mig? =)

Ju mer du sparar desto snabbare kommer du få en ekonomisk trygghet, vilket är det fina. Om du inte vill investera själv så hade jag nog fortsatt med Lysa om jag var du och fokuserat på inkomsten (om du har som mål att nå en viss ekonomisk trygghet rätt tidigt i livet). Om du avser att spara 8-10 år eller mer så hade jag lagt mig på cirka 90/10.

60/40 är nästan en typisk pensionsfördelning när man ska leva på kapitalet.

Om du inte har för avsikt att använda pengarna inom kort så kan det vara på sin plats att öka aktieexponeringen som sagt.

Det du kan göra är väl att förkovra dig i hur marknaderna funkar så att du känner en trygghet bakom ditt beslut att låta Lysa göra jobbet.

En annan viktig sak är att känna till investeringsskyddet.

Här är ett utdrag ifrån Avanza kopplat till investeringsskyddet:

''Det som kan vara bra att känna till är det som kallas för investeringsskyddet. Om du har aktier eller fonder placerade på depå/ISK hos en bank som går i konkurs, ska detta i normalfallet inte påverka dina innehav. Dina pengar är ju investerade i aktier i ett annat bolag eller i en fond, och banken är egentlig bara en kanal mellan er. Skulle det av någon anledning ändå visa sig att du inte kan få ut dina värdepapper, då kan investerarskyddet träda in. Det innebär att du kan få ersättning för ett belopp på högst 250 000 kronor per person och institut''.

Detta är egentligen kanske lite väl nördigt men om vi säger att det skulle bli problem att få ut dina värdepapper vid eventuell konkurs av en bank (Lysa), då kan investerarskyddet aktualiseras vilket innebär att du kan få en ersättning på högst 250 000kr. Detta är ju dock som du förstår väldigt lite om du exempelvis har 10-30 miljoner eller mer efter en tid.

Det som är bra är att Lysa har en årlig revisor och jag tvivlar starkt på att det skulle bli problem att få ut sina värdepapper ifall de skulle gå i konkurs men jag har personligen valt att använda flera nätmäklare för att skydda mig mot konkurs och ifall det blir något strul med att få ut mina tillgångar (aktier/fonder). Det ska inte vara nödvändigt i normalfallet men är något som jag har valt att göra för att känna mig extra trygg ifall det osannolika inträffar.

Jag kör därför numera en kombination av Avanza, Nordnet och Skandiabanken.

Det är ganska kul att veta hur man investerar, så ett tips är väl att lära dig grunderna om det så kommer du lättare förstå varför Lysa gör som de gör.

Här är en bra nybörjarvideo som pratar om passivt investerande med ett fokus på indexförvaltning, precis det som Lysa sysslar med: https://www.youtube.com/watch?v=9z8JZTg2Fks&t=1161s

Ett par andra knep som kan vara bra att komma ihåg är:
1. Om börsen faller, få inte panik och sälj absolut inte av. Börsen som helhet har historiskt alltid kommit tillbaka och om dessutom dina investeringar vilar på axlarna på flera tusentals bolag världen över så kan du känna dig trygg. Med Lysa så får du säkert 5000-6000 bolag i portföljen världen över.
2. Ha tålamod och titta inte på portföljen hela tiden under korta perioder, fokusera på lång sikt. Över en tioårs period så är det ungefär en 90 % sannolikhet att du ligger plus. Kapitalet brukar ungefär dubblas vart tionde år
3. Förstå att det går lite trögt i början men att ränta på ränta effekten har en enorm påverkan på dina investeringar.

Börsen kan kännas trist ibland men när man tänker på vad det kan ge... så blir det hela helt plötsligt intressant och roligt.
Senast redigerad av Lukas17 2021-09-08 kl. 23:18.
Citera
2021-09-10, 16:39
Medlem
Tack igen för svar ja i dagsläget är jag väldigt bra på att spara pengar men har dragit mig för att ge mig in för marknaden känns som en enda stor bubbla. (vilket jag antar känslan alltid är ;D) men historian har väl bevisat att det alltid går upp över tid

Det jag söker helt enkelt är nånstans att sätta in pengar som är förhållandevis tryggt och inte äts upp av inflationen. Och där jag inte tänker för mycket på det att jag tar ut när börsen går dåligt.

Har det fördelat 70/30 nu och kommer köra in 10-15 varje månad. Andra problemet är väl att jag inte har någon konkret plan och tidshorisont. Vet att jag kan spara aggressivt i 3-5 år och vid den tidpunkten kanske dra ner på månadsinsättningarna.
Citera
2025-01-20, 19:45
Medlem
Citat:
Tack igen för svar ja i dagsläget är jag väldigt bra på att spara pengar men har dragit mig för att ge mig in för marknaden känns som en enda stor bubbla. (vilket jag antar känslan alltid är ;D) men historian har väl bevisat att det alltid går upp över tid

Det jag söker helt enkelt är nånstans att sätta in pengar som är förhållandevis tryggt och inte äts upp av inflationen. Och där jag inte tänker för mycket på det att jag tar ut när börsen går dåligt.

Har det fördelat 70/30 nu och kommer köra in 10-15 varje månad. Andra problemet är väl att jag inte har någon konkret plan och tidshorisont. Vet att jag kan spara aggressivt i 3-5 år och vid den tidpunkten kanske dra ner på månadsinsättningarna.

Hur har det gått?
Citera
2025-01-21, 10:57
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av backFlach
Hur har det gått?

TS var aktiv senast 220106.
Citera
2025-01-24, 17:55
Medlem
Kan tänka mig att TS haft en bra resa. Är själv upp 91% sedan början av 2019 med kontinuerligt månadssparande. Majoriteten på 95/5 i fördelning. Plockade ut typ 15% förra året för att lägga in i ett fritidshus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in